۰ نفر

سود بانکی بر روی کاغذ کم شد

کمبود نقدینگی سود بین بانکی را افزایش داد

۳۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
کد خبر: 146828
کمبود نقدینگی سود بین بانکی را افزایش داد

علی دینی ترکمانی گفت: زمانی‌که بانک‌ها از یکدیگر پول قرض می‌گیرند نرخ سود بین بانکی افزایش پیدا می‌کند زیرا در حال حاضرحجم کمی از پول از سوی بانک مرکزی به اقتصاد تزریق می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، علی‌دینی ترکمانی در مورد افزایش اخیر نرخ سود بین بانکی اظهار داشت: علت اصلی این افزایش، کمبود نقدینگی و ناتوانی شبکه بانکی است و اینکه بانک‌ها دسترسی چندانی به منابع مالی ندارند.

وی افزود: زمانی‌که بانک‌ها از یکدیگر پول قرض می‌گیرند نرخ سود بین بانکی افزایش پیدا می‌کند زیرا در حال حاضرحجم کمی از پول از سوی بانک مرکزی به اقتصاد تزریق می‌شود.

این اقتصاددان تصریح کرد: با توجه به اینکه جو روانی اقتصاد تاحدودی مثبت شده و شبکه بانکی نیز سیاست‌های مناسبی را پیگیری می‌کند این موضوع باعث دریافت وام و اعتبارات بیشتر از سوی متقاضیان شده است و همین موضوع باعث شده تا بانک‌ها تلاش بیشتری برای جذب منابع داشته باشند تا بتوانند آن را در اختیار متقاضیان خود قرار دهند.

وی ادامه داد: همین افزایش تقاضا برای تسهیلات، نرخ سود بین بانکی را افزایش داده است.

دینی خاطر نشان کرد: البته در بحث نرخ سود بین بانکی بازیگران مختلفی نقش دارند، از یک سو دریافت کنندگان تسهیلات برای خریدهای مصرفی، خرد و بادوام و از سوی دیگر سرمایه گذاران بانکی، که هر کدام دارای منافع جداگانه و متضادی هستند.

این اقتصاددان گفت: منافع دریافت کنندگان تسهیلات در کاهش نرخ سود و منافع بانک‌ها در افزایش نرخ سود است و طبیعی است که بانک‌ها با کاهش نرخ سود درآمدهایشان نیز کم خواهد شد و مقاومت خواهند داشت.

وی ادامه داد: نرخ سود بانکی ممکن است بر روی کاغذ کم شده باشد آن هم تنها برای قدرت چانه زنی با قدرت‌های مرتبط سیاسی.

وی افزود: البته دولت در این شرایط سعی بر این دارد تا نقش بی‌طرف داشته باشداما باید دید کدام طرف از بازیگران ( دریافت کنندگان تسهیلات و یا بانکی ها) قادر به جلب نظر دولت می شوند و دولت تحت تاثیر کدام قرار خواهد گرفت.

دینی افزود: شبکه بانکی باید چند استدلال محکم برای ممانعت از کاهش نرخ سود بانکی داشته باشد اما در هر صورت با کاهش نرخ سود بانکی حاشیه سود شبکه بانکی نیز کاسته خواهد شد.