۰ نفر

کارشناسان طرح جدید بانک مرکزی را بررسی کردند

شمشیر دولبه کارت‌های اعتباری

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۵۶
کد خبر: 144478
شمشیر دولبه کارت‌های اعتباری

بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی قرار است طرح اعطای کارت‌های اعتباری ده تا 50میلیونی با اهدافی چون ساماندهی وام‌های خرد، تحریک تقاضا و مقابله با رکود اقتصادی در کشور اجرا شود. ‌با وجود این برخی کارشناسان معتقدند امکان استفاده از این کارت‌ها برای خرید کالاهای وارداتی در تناقض با اقتصاد مقاومتی است.

اواخر مرداد سال جاری بانک مرکزی در حالی بخشنامه خود درخصوص کارت‌های خرید اعتباری ده تا 50 میلیون تومانی را به بانک‌های کشور ابلاغ کرد که هنوز بسیاری از متقاضیان دریافت کارت اعتباری خرید کالاهای بادوام ایرانی در طرح خروج از رکود سال گذشته نتوانسته‌اند کارت خود را دریافت یا از آن استفاده کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، آن‌طور که میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خبر داده، کارت‌های اعتباری جدید محدودیتی برای خرید کالا و خدمات ندارد. در حالی که کارت‌های خرید کالای طرح‌های گذشته که از سوی دولت ارائه شد، فقط برای خرید کالاهای ایرانی بود. به گفته این مقام بانکی، اکنون فقط بحث خرید کالای ایرانی مطرح نیست، بلکه بحث خرید کالا و خدمت به صورت عام است.

به گفته کارشناسان، ‌هرچند طرح توزیع کارت‌های اعتباری می‌تواند مشکلات مردم در اخذ وام‌های خرد را رفع کند اما به علت این‌که امکان استفاده از منابع این کارت‌ها برای خرید کالاهای وارداتی مهیاست، بهتر است سازوکاری برای رفع این ایراد دیده شود. مثلا می‌توان سود این کارت‌ها در صورت خرید کالای داخلی را کمتر از کالای خارجی لحاظ کرد.

با شرایط فعلی، تاثیر این کارت‌ها در رونق اقتصادی و همچنین خروج از رکود صنایع از نظر اغلب کارشناسان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و امکان این‌که این کارت‌ها منجر به رونق اقتصادی شود، مورد تردید است. چون بر اساس اصول اقتصادی با تحریک تقاضا برای خرید کالاهای تولید داخل می‌توان انتظار رونق اقتصادی و تولید را داشته باشیم، نه اعطای وام برای خرید کالای وارداتی.

خروج ارز با توزیع کارت‌های اعتباری جدید

حمیدرضا غزنوی، دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به طرح جدید بانک مرکزی برای ارائه کارت‌های اعتباری ده تا 50‌میلیون تومانی  گفت: به‌طور کلی یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند باعث خروج از رکود و ایجاد رشد اقتصادی شود، تحریک تقاضا برای خرید کالاهای داخلی همان کشور است که شواهد بسیار مثبتی از این رویه در کشورهای پیشرفته مثل آمریکا و چین وجود دارد. به‌طوری که دولت این کشورها کالاهای ساخته‌شده داخلی‌شان را گران می‌خریدند و با تسهیلات بلندمدت و قیمتی ارزان در اختیار متقاضیان داخلی قرار می‌دادند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران معتقد است، با توجه به این‌که مسئولان سیاست مشخص و دقیقی برای بازارسازی تولیدات ایرانی نداشته‌اند، اجرایی شدن طرح ارائه کارت‌های اعتباری ده تا 50 میلیون تومانی دقیقا به نفع تولیدات وارداتی و سرانجام به خروج ارز از کشور منجر خواهد شد، چون تبلیغات و دسترسی به کالاهای خارجی برای خریداران آنچنان بالاست که در این فضا کالاهای ایرانی نمی‌تواند گزینه اول خرید دارندگان کارت‌های اعتباری باشد.

غزنوی با اشاره به نرخ سود تعیین‌شده برای کارت‌های جدید اعتباری نیز گفت: همان‌طور که می‌دانید نرخ سود برای استفاده از این کارت‌ها 18 درصد در نظر گرفته شده ولی این رقم آنچنان نیست که برای خریداران جذاب باشد و بتواند به تقاضای آنها برای انتخاب کالاهای ایرانی مفید باشد. هرچند توزیع این کارت‌های جدید از آنجایی که آزادی انتخاب را برای دارندگان مدنظر قرار داده اما منجر به خرید کالاهای مصرفی کم دوام از سوی صاحبان کارت شده و همین نکته عاملی در بی‌تاثیری آن در رونق اقتصادی و رشد تولید خواهد شد.

آزادی انتخاب؛ امتیاز این کارت‌هاست

با این همه محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی  گفت: عملکرد نامناسب در توزیع کارت‌های قبلی که شامل بخشی از جامعه می‌شد، می‌تواند درس عبرتی برای موفقیت طرح جدید در صورت اجرایی شدن باشد، چون در طرح جدید خریداران آزادانه حق انتخاب دارند.

وی تاکید کرد: در طرح قبلی نزدیک به شش ماه متقاضیان بلاتکلیف بودند که برای تهیه این کارت‌ها باید چه کار کنند و پس از به دست آوردنش نمی‌دانستند چه کالاهایی را می‌توانند خریداری کنند اما اکنون اختیار اعتباری که دارند، دست خودشان است و راحت تصمیم می‌گیرند. بنابراین احتمال موفقیت طرح جدید بسیار بالاتر از طرح قبلی است.

طحان‌پور تصریح کرد: مسئولان به دنبال ایجاد رونق اقتصادی با تحریک تقاضا هستند، بنابراین دیگر نباید نگران این‌ باشیم که کسی کالای خارجی خرید کند. چون سرانجام این اعتبار در بازار هزینه شده و چرخ اقتصادی کشور به حرکت در خواهد آمد. نکته مهم این است که مسئولان باید با استفاده از راهکارها و سیاستگذاری‌های اصولی مانع از ورود کالاهای قاچاق به کشور شوند تا به این ترتیب حتی اگر کالاهای خارجی نیز با این کارت‌ها خریداری شد، باز شاهد به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد کل کشور باشیم.

ماهیت این طرح اشتباه است

دکتر حبیب‌الله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درباره طرح تحویل کارت‌های اعتباری به متقاضیان گفت: به‌طور کلی ماهیت این طرح اشتباه است و به قول معروف صورت مساله پاک شده است و شاهد مثال این نکته هم ناهماهنگی‌های موجود در طرح سال گذشته دولت است.

وی افزود: ارائه کارت‌های جدید که دارندگان اجازه دارند برای انجام هرگونه معامله یا خرید هر نوع کالایی اعم از تولید داخل یا خارجی از آن استفاده کنند، کاملا با سیاست‌های خروج از رکود دولت در تضاد است، چون با توجه به فرهنگ موجود انتخاب کالا در ایران، بدون تردید این مبلغ به نفع کالاهای خارجی هزینه خواهد شد و در واقع قدرت تولید واحدهای تولیدی داخلی کمتر از امروز می‌شود.

این مقام صنفی اظهار کرد: اصلا نیازی به ارائه تسهیلات نیست و مردم برای این خدمات از دولت هیچ تقاضایی نداشتند بلکه مسئولان می‌توانند با استفاده از راهکارهای علمی و اصولی موجود در اقتصاد به رونق اقتصادی و تولید دست یابند. به عنوان مثال خود دولت می‌تواند وارد عمل شده و کالاها را از تولیدکنندگان خریداری کرده و در اختیار متقاضیان با رقمی ارزان‌تر یا به صورت اقساطی قرار دهد.

دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران با اشاره به تغییر ناگهانی برنامه دولت در ارائه این کارت‌ها به همه مردم گفت: با در نظر گرفتن شرایط بانک مرکزی برای ارائه کارت‌های اعتباری جدید، این عقیده در ذهن بیشتر کارشناسان به وجود آمده که اصلا هدف ایجاد رونق و خروج از رکود نیست؛ چون در طرح اولیه دولت حتی حاضر به افزایش اعتبار کارت‌ها برای اقشاری که تعیین کرده بود نیز نشد. حالا چطور امکان دارد یکباره این حجم از اعتبار را در اختیار عامه مردم قرار ‌دهد آن‌هم بدون محدودیت در خرید و انتخاب کالا؟

نرخ سود کارت اعتباری بانکی کاهش یابد

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ سود کارت اعتباری بانکی برای خرید انواع کالا و خدمات نباید بیش از نرخ تورم تعیین شود تا زمینه برای ایجاد رونق نسبی در بازار فراهم شود. محمدقسیم عثمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره ارائه کارت اعتباری بانکی برای خرید انواع کالا و خدمات افزود: ارائه کارت‌های اعتباری خرید کالا و خدمات به مردم اقدام مناسبی است که البته در این رابطه باید ملاحظاتی صورت گیرد.

عثمانی اظهار کرد: به‌طور طبیعی خانوارها با سطح درآمد متوسط و کم، بیشترین متقاضی دریافت کارت اعتباری بانکی برای خرید انواع کالا و خدمات هستند . بر اساس اخبار شنیده‌شده؛ نرخ سود تسهیلات بانکی که در قالب کارت‌های اعتباری برای خرید انواع کالا و خدمات ارائه خواهد شد، بعد از گذشت یک ماه با نرخ سود 18 درصد محاسبه می‌شود؛ این صحیح نیست به دلیل این‌که پیش‌بینی می‌شود با احتساب این سود مردم از کارت‌ها استقبال نکنند.