۰ نفر

بلوکه‌شدن پول برای پرداخت تسهیلات خلاف است

سیف: ارز امسال قطعا تک نرخی می‌شود

۸ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۱۸
کد خبر: 142875
سیف: ارز امسال قطعا تک نرخی می‌شود

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بلوکه شدن پول در بانک ها برای پرداخت تسهیلات خلاف قانون است، گفت:متوسط نرخ دلار در 5 ماهه 95 به 3 هزار و 493 تومان رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ ولی الله سیف در گفت و گوی ویژه خبری رسانه ملی گفت: بلوکه شدن منابع توسط بانک ها برای پرداخت تسهیلات غیر قانونی است و به بانک ها تذکر دادیم.

وی با بیان اینکه متوسط نرخ دلار در 5 ماهه 95 به 3 هزار و 493 تومان رسیده است، ادامه داد: دستاورد بزرگ دولت در حوزه اقتصاد بازگشت آرامش به اقتصاد است،  نوسانات موجود در اقتصاد در سال های 91 و 92 و به ویژه در حوزه ارز که مسائل مربوط به جمشید بسم الله پیش آمد را یادمان نمی رود.

 رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد:اختلاف بین قیمت ارز رسمی و قیمت ارز در بازار آزاد، به ترتیب در سال های 91 تا 94 11.6 درصد، 49.8، 23 و 16.6 درصد رسیده است. این اختلاف در پنج ماهه 95 به 14 درصد رسیده است و بهترین شرایط برای یکسان سازی نرخ ارز است.

سیف ادامه داد: یکی از ملاحظات در زمینه تک نرخی شدن ارز برقراری ارتباطات بین المللی در حوزه بانکی است که پس از برجام این ارتباطات برقرار شده و به تدریج در حال افزایش است. اما قطعا تا پایان سال ارز تک نرخی می شود.

به گفته او حدود یک میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده در عمان آزاد شده در مورد هند این مبلغ حدود 3.5 میلیارد دلار است.

وی با اشاره به آمار اعلام شده در زمینه حساب های بانکی فاقد شناسه ملی گفت: 447 میلیون تعداد کل حساب های بانکی است. از این تعداد 439 میلیون مربوط به به اشخاص حقیقی است که 27 میلیون فاقد شماره ملی است که مسدود است و حدود 8 هزار و 700  حساب هم فعال است که فاقد شناسه ملی است که باید تا پایان سال به صفر برسد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین شش میلیون حساب متعلق به اشخاص حقوقی است که از این تعداد 350 هزار حساب فاقد شناسه ملی است که دلیل این امر به مشکلاتی بر می گردد که در حوزه ثبت شرکت ها وجود داشته است  و این تعداد هم باید به صفر برسد.

سیف همچنین خاطر نشان کرد: تعداد حساب های خارجی نیز دو میلیون و 170 هزار است که از این تعداد 447 هزار حساب فاقد شماره فراگیر است که دلیل آن مشکلی بوده که برای موسسه صدور شماره فراگیر ایجاد شده بوده و با توجه به اینکه مشکل برطرف شده تعداد این حساب ها به سرعت در حال کاهش است.