۰ نفر

معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرد :

جزئیات اعطای کارت‌های اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیونی

۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۵:۵۶
کد خبر: 141368
جزئیات اعطای کارت‌های اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیونی

معاون نظارتی بانک مرکزی جزئیات چگونگی و شرایط دریافت کارت‌های اعتباری جدید 10 تا 50 میلیون تومانی را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، فرشاد حیدری  با اشاره به اینکه با آغاز صدور این کارت‌ها تا یک ماه آینده یک انقلاب در شبکه بانکی کشور رخ خواهد داد، گفت: درحال حاضر مردم در دریافت تسهیلات و وام‌های خرد بانکی نظیر وام خرید کالا، خودرو، جعاله مسکن با مشکلات زیادی مواجه هستند و درمجموع نوع عقودی که براساس آنها می‌توان به نیازهای مردم پاسخ گفت بسیار محدود است و برهمین اساس بانک مرکزی در طرح کارت‌های اعتباری این مشکل و نقیصه را برطرف کرده است.

پس از آنکه بانک مرکزی توزیع کارت‌های اعتباری خرید کالاهای ایرانی را از طریق سه بانک برای اقشار خاصی مانند بازنشستگان و فرهنگیان کلید زد، درتازه‌ترین تصمیم قرار است از ابتدای مهر ماه امسال کارت‌های اعتباری همانند سایر کشورها برای تمام ایرانی‌ها صادر شود که سقف اعتبار این نوع کارت‌ها در سه سطح 10، 30 و 50 میلیون تومان خواهد بود. این درحالی است که کارت‌های اعتباری جدید کارت‌های دائمی است که با پرداخت بخشی از اقساط بارها قابلیت تأمین اعتبار از سوی بانک صادرکننده را دارد. به گفته وی این کارتهای اعتباری همانند ویزا کارت و مستر کارت عمل می کند با این تفاوت که کارتهای اعتباری ایرانی بر اساس بانکداری اسلامی صادر می شود.

معاون بانک مرکزی اضافه کرد: برهمین اساس با طراحی کارت‌های اعتباری جدید دامنه پرداخت وام به مردم به تمام کالاها و خدمات گسترش می‌یابد و مردم دیگر دراین بخش مشکلی نخواهند داشت. برای مثال درشرایط فعلی برای شهروندی که قصد عمل جراحی داشته باشد، هیچ نوع وامی تعریف نشده است، اما با کارت‌های اعتباری دارنده کارت هر نوع هزینه‌ای را می‌تواند پرداخت کند و محدودیتی وجود ندارد.

معاون بانک مرکزی با اشاره به اینکه از ابتدای مهر ماه تمام بانک‌های خصوصی و دولتی کارت‌های اعتباری جدید را صادر می‌کنند، افزود: ۲۸ مرداد ماه جاری بخشنامه بانک مرکزی درخصوص کارت‌های اعتباری به تمام بانک‌ها ابلاغ شد و بانک‌ها یک ماه فرصت دارند تا آیین نامه‌های اجرایی مربوطه را تدوین کنند.

نرخ سود 18 درصد و اقساط تا 36 ماه

معاون نظارتی بانک مرکزی درپاسخ به این سؤال که کارت‌های اعتباری با چه نرخ سود و دوران بازپرداختی اعطا می‌شود اظهار کرد: این کارت‌ها با نرخ سود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار که هم‌اکنون 18 درصد است به متقاضیان اعطا می‌شود. به گفته وی دوران بازپرداخت اقساط نیز بین 12 تا 36 ماه تعیین شده که براساس توافق مشتری و بانک مشخص می‌شود.

نحوه دریافت کارت اعتباری

حیدری درادامه درباره نحوه دریافت این نوع کارت‌ها گفت: متقاضیان دریافت کارت‌های اعتباری به هر بانک دولتی یا خصوصی می‌توانند مراجعه و درخواست خود را ارائه کنند. وی توضیح داد: این کارت‌ها براساس قراردادی که مابین متقاضی و بانک منعقد می‌شود، قابل ارائه است. به این صورت که بانک با اعتبارسنجی مشتری و توان او برای پرداخت اقساط یکی از سه سطح کارت را شامل کارت‌های برنزی(10 میلیون تومان)، کارت نقره ای(30 میلیون تومان) و کارت طلایی(50 میلیون تومان) به وی اعطا می‌کند.

این مقام مسئول همچنین درباره ضمانت‌های دریافتی از سوی بانک‌ها افزود: میزان و چگونگی دریافت ضمانت برای ارائه این کارت‌ها به سیاست‌های هر بانک بستگی دارد. برای مثال یک بانک درقبال دریافت 5 ضامن این کارت‌ها را ارائه می‌کند و بانک دیگری تنها با یک ضامن رسمی این کار را انجام می‌دهد. ولی نکته آن است که در فضای رقابتی بانکی موفق می‌شود که با شرایط آسان تری این کار را انجام دهد. وی تصریح کرد: در مجموع بانک باید مشتری خود را بشناسد و بر همین اساس  وجود حساب بانکی ضروری به نظر می رسد.

چگونگی خرید با کارت‌های اعتباری

معاون نظارتی بانک مرکزی درباره نحوه خرید با کارت‌های اعتباری توضیح داد: دارندگان کارت اعتباری تا سقفی که در هر یک از سطوح تعیین شده می‌توانند خرید کنند. به عنوان مثال فردی که کارت 30 میلیون تومانی دریافت کرده است می‌تواند تا همین سقف خرید کند.

وی ادامه داد: درواقع در سقف اعتبار کارت بارها قابل استفاده است و مشتری پس از پرداخت بخشی از اقساط می‌تواند از کارت شارژ شده استفاده کند. اما درمجموع میزان بدهی نباید از سقف اعتبار کارت بیشتر شود. در پایان هر ماه بانک میزان خرید مشتری را محاسبه و بر اساس توافق قراردادی منعقد شده قسط بندی می کند. به عنوان مثال دارنده کارت اعتباری 50 میلیون تومانی در همان ماه  اول می تواند کل اعتبار را  خرج کند، سپس با هر قسطی که پرداخت می کند دوباره به اعتبار کارت باز می گردد و شارژ می شود.

تشکیل پرونده یک بار برای همیشه

فرشاد حیدری با اشاره به مشکلات موجود مردم برای دریافت تسهیلات خرد گفت: در کارت‌های اعتباری طوری برنامه‌ریزی شده است که هر فرد تنها با یک بار تشکیل پرونده قابلیت دریافت انواع تسهیلاتی که در دل این کارت‌ها وجود دارد را دریافت کند و دیگر نیازی به ارائه پیش فاکتور به بانک نیست و بدین ترتیب مشکل فاکتورهای صوری در نظام بانکی نیز از بین خواهد رفت.

منابع تسهیلات خرد به کارت‌ها منتقل می‌شود

این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره نحوه تأمین اعتبار صدور کارت‌های اعتباری اظهار کرد: هم‌اکنون بانک‌ها برای اعطای وام‌های خرد مانند خرید خودرو، کالا و جعاله مسکن اعتباراتی را پیش بینی کرده‌اند که صدور کارت‌های اعتباری از همین محل تأمین می‌شود. وی تأکید کرد: بتدریج و با گسترش کارت‌های اعتباری دیگر شکل و شمایل تسهیلات خرد تغییر خواهد کرد و تمام این نوع وام‌ها درقالب کارت اعتباری پرداخت می‌شود.

بدین ترتیب در آینده‌ای نزدیک کارت اعتباری جایگزین وام‌های بانکی فعلی می‌شود. حیدری معاون بانک مرکزی در پایان اعلام کرد: کارت‌های اعتباری مشمول تمام اقشار جامعه می‌شود و هیچ نوع محدودیتی در این بخش وجود ندارد. وی تصریح کرد: کارت‌های اعتباری با دو هدف اصلی افزایش تقاضای کل و قدرت خرید خانوارهای ایرانی در راستای خروج از رکود و همچنین تسهیل اعطای وام‌های خرد به مردم طراحی شده است.