۰ نفر

ایران با ۴۵۰ بانک خارجی روابط کارگزاری دارد

۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۵۴
کد خبر: 138991
 ایران با ۴۵۰ بانک خارجی روابط کارگزاری دارد

معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: پس از برجام بانک های ایرانی تاکنون با 450 بانک خارجی روابط کارگزاری برقرار کرده اند.

«محمد شریعتمداری» شنبه شب در جلسه شورای اداری استان اردبیل با اشاره به شرایط اقتصادی کشور بیان کرد: روابط بین بانکی که نقش مهمی در تجارت خارجی، جذب سرمایه گذاری و امنیت اقتصادی دارد، در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی در حال گسترش است و انتظار می رود به تدریج بانک های بزرگ دنیا نیز وارد رابطه شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: برقراری دوباره رابطه بین بانکی، جابجایی حواله ها و اسناد و مبادله ریال به دیگر ارزها از طریق نظام بانکی جهانی نیازمند زمان است و همکاری همه مجموعه ها می تواند موجب برداشته شدن گام های مستحکم تر برای جامه عمل پوشاندن به سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری شود.

معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: این مهم توسط سربازان سیاست خارجی به تحقق نزدیک شده و با وحدت کلمه و همراهی همه گروه های سیاسی و تشکل های غیردولتی باید از مواهبی که در سایه برداشته شدن تحریم های ظالمانه به دست می آید، بیشترین بهره برداری ممکن صورت گیرد.

او با بیان اینکه مذاکرات هسته ای دفع شر تحریم های ظالمانه وعده تحقق یافته دوران انتخابات دکتر روحانی به مردم بود ،اضافه کرد: همچنین روند کاهش صادرات نفت ایران به میزان سالانه 20 درصد و در نهایت توقف آن جزو نقش های دشمنان بود که صادرات را به 650 هزار بشکه کاهش داده بود.

شریعتمداری با اشاره به کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی بیان کرد: ایجاد آرامش و برقراری امنیت اقتصادی، بازگشت اعتبار چک و روابط اقتصادی مدت دار، گذر از نوسان ارز و کنترل تورم (کاهش تورم انتزاعی به هشت درصد و تورم نقطه به نقطه به 10 درصد) در سایه همکاری گسترده سطوح مختلف دولت تدبیر و امید به دست آمد.

وی تصریح کرد: اعمال تحریم ها به آسانی صورت گرفت اما برقراری دوباره شرایط گذشته نیازمند زمان است، با تدبیر دولت یازدهم صادرات به یک میلیون و 300 هزار بشکه رسید و پس از اجرای برجام و رفع تحریم ها به بیش از 2 میلیون و300 هزار بشکه نفت و گاز رسیده است.

معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: بازگشت به سطح پیشین تولید با مشکلاتی همراه بود چرا که تحریم ها بر روابط با دوستان نیز اثر گذاشت و با تحریم ایران برخی کشورهای منطقه کمبود نفت بازار را جبران می کردند.

او ادامه داد: برجام در حالی به مرحله اجرا درآمده که اگر روند پیشین ادامه می یافت، با در نظر گرفتن بهای فعلی نفت در بازارهای جهانی کشور با مشکلات بسیاری روبه رو می شد.

شریعتمداری در ادامه گفت: برجام جزیی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و توسعه روابط سیاسی به غرب محدود نیست و در همین راستا مسئولان سیاست خارجی در راس هیاتی بلند پایه سفر آفریقایی را در پیش گرفتند.

او افزود: سفر به هشت کشور در راستای توسعه مناسبات با قاره آفریقا برای ایران از اهمیت برخوردار است و عقد قراردادهای مهمی بین بازرگانان، اتاق های بازرگانی در جریان این سفر منشاء خیر در روابط با کشورهای هدف خواهد بود.

معاون اجرایی رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به افزایش 21 درصدی صادرات از نظر ارزش گفت: از نظر وزنی نیز صادرات 24 درصد افزایش یافته که این امر نشان دهنده حرکت چرخ اقتصاد کشور است و افزایش رو به رشد روند مصرف برق صنعتی نیز از این امر حکایت دارد.

کاهش فشار اقتصادی بر دهک های پایین

وی همچنین با تاکید بر پیگیری تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاست اقتصادی دولت اظهار داشت: کنترل بهای مسکن، نوسان ارز، کنترل تورم و جذب سرمایه گذاری در فعالیت های مولد بجای سپرده های بانکی به معنی بهبود ضریب جینی و کاهش فشار اقتصادی بر دهک های پایین می باشد که محقق شده است.

شریعتمداری اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال پایانی دولت یازدهم قرار داریم، مسوولان کشوری و منطقه ای وظایف خاصی برعهده داشته و از جمله طرح ها و پروژه های در دست اجرا که تا پایان سال قابل بهره برداری هستند، باید جزو اولویت های پیگیری مسوولان باشد.

وی در ادامه گفت: به رغم سختی ها تحولات قابل توجهی در حوزه خدمات رسانی از جمله آب، برق و گاز رسانی توسط دولت تدبیر و امید شاهد بودیم که از جمله استان های برتر در این زمینه اردبیل بود که در سال 1393 از منابع مالی دولت به میزان چشمگیری برخوردار شد و بیش از 100 درصد تخصیص داشت.

معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: در سال گذشته نیز پروژه های مهم اعتبار مناسبی دریافت کردند و امید می رود سازمان برنامه و بودجه هر چه سریعتر معوقات 1394 را نیز تامین کند تا همه وعده های رئیس جمهوری در پایان کار دولت یازدهم به سرانجام مناسبی برسد.

مدیران خدمات دولت را تشریح کنند

وی در ادامه از مسوولان خواست پیگیر تکمیل پروژه های اجرایی به منظور بهره مندی هرچه سریعتر مردم از خدمات دولت تدبیر و امید باشند و آنچه صورت می گیرد، به مردم اطلاع رسانی شود.

شریعتمداری تاکید کرد: خدمات دولت فرای کارهای حزبی و بخشی باید به صورت روشن و به زبان ساده گزارش شده و افکار عمومی در جریان امور قرار بگیرند تا امید در دل مردم تزریق شود.

او تشریح کرد: اختصاص یک میلیارد از هشت میلیارد دلار اعتبار مهار آبهای مرزی از محل صندوق توسعه ملی به استان اردبیل در جریان سفر کاروان تدبیر و امید در سال 1393 به این استان منجر به اجرای پروژه های بزرگی شده که برای سه هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

معاون اجرایی رئیس جمهوری افزود: پروژه های در دست اجرا از این محل هنوز به پایان نرسیده و این تنها بخشی ازکوه یخ زیر آب خدمات دولت یازدهم در شمال استان اردبیل است که با اجرای طرح های آبی و خاکی 1.2 تن تولیدات زراعی و دامی این استان را افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به پیگیری پرداخت بدهی سه هزار میلیارد ریالی دولت بابت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان اردبیل بیان کرد: در حوزه روستایی باید تعهدات دولت به طور حتم اجرایی شود و جذب و تخصیص منابع برای ایجاد اشتغال و تثبیت آن در روستاها در کنار توجه ویژه به مسایل فرهنگی و استفاده بهینه از منابع باید پیگیری شود.

شریعتمداری گفت: اجرای پروژه های اساسی در کنار جذب سرمایه گذاری برای راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی در ایجاد و تثبیت اشتغال در این منطقه موثر است و دولت گام های مناسبی در این زمینه برداشته که مردم باید از این مسایل مطلع شوند.

وی افزود: شفافیت در اطلاع رسانی در کنار تشریح خدمات، مهمترین راه جلوگیری از فساد است و دولت ریشه کنی فساد خرد و کلان در نظام اداری دنبال می کند و مدیران استانی نیز باید این رویه را در پیش بگیرند.