۰ نفر

مجلس تصویب کرد؛

الزام بانک مرکزی به انتشار مذاکرات و مصوبات شورای فقهی

۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۵۹
کد خبر: 678253
الزام بانک مرکزی به انتشار مذاکرات و مصوبات شورای فقهی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی را موظف به انتشار مشروح مذاکرات و مصوبات شورای فقهی بر تارنمای بانک مرکزی و انتشار برای عموم مردم کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به ادامه رسیدگی در خصوص گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران پرداختند و بندهایی از ماده ۱۸ این طرح را به تصویب رساندند.

بند های مصوب ماده ۱۸ این طرح به شرح زیر است:

بر اساس بند ح ماده ۱۸ این طرح؛‌ مصوبات شورای فقهی برای کلیه ارکان بانک مرکزی و «اشخاص تحت نظارت» لازم الرعایه است.

بر اساس بند خ ماده ۱۸ این طرح؛ اظهارنظر فقهی شورای فقهی بانک مرکزی، نافی اختیارات فقهای شورای نگهبان در اصل چهارم (4) قانون اساسی نمی باشد.

بر اساس بند د ماده ۱۸ این طرح؛ شورای فقهی دارای دبیرخانه‌ای است که دبیر آن به پیشنهاد رئیس شورای فقهی و پس از تأیید اکثریت اعضای شورا، با حکم رئیس‌کل برای مدت دو سال منصوب می‌شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است. ساختار دبیرخانه و شرح وظایف آن به تصویب شورای فقهی می‌رسد و توسط رئیس‌کل ابلاغ می‌شود. دبیرخانه شورای فقهی می‌تواند کمیته‌های تخصصی فقهی و کارشناسی تشکیل ‌دهد. ‌

بر اساس بند ذ ماده ۱۸ این طرح؛ دستورالعمل نحوه اداره جلسات شورای فقهی، نحوه تشکیل و اداره کمیته‌ های تخصصی فقهی و کارشناسی و چگونگی نظارت فقهی شورا بر «اشخاص تحت نظارت» توسط دبیر شورا پیشنهاد و پس از تصویب در شورای فقهی، توسط رئیس کل ابلاغ می‌شود. ‌

بر اساس بند ر ماده ۱۸ این طرح؛ ­بانک مرکزی موظف است مشروح مذاکرات و مصوبات شورای فقهی را بر تارنمای بانک مرکزی قرار داده و برای عموم منتشر نماید.
همچنین نمایندگان با حذف بند ز ماده ۱۸ این طرح به دلیل تضعیف جایگاه شورای فقهی موافقت کردند.