۰ نفر

ضرورت حضور رییس کل بیمه مرکزی در هیات دولت

۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۰۰
کد خبر: 645502
ضرورت حضور رییس کل بیمه مرکزی در هیات دولت

امروزه صنعت بیمه در تمام شئونات زندگی وارد شده است تا جایی که در کسب و کارها و حتی در حوزه مسائل مختلف خانواده و اجتماع نیز بدون بیمه حتی نمی‌توان یک گام برداشت.از سویی دیگر صنعت بیمه در تسهیل و رونق فعالیت‌های اقتصادی در جامعه نقش اساسی دارد و این صنعت در اقتصاد و بازار سرمایه یکی از بخش‌های پیشرو و مهم است. در شرایط فعلی بیمه و بانکداری از ملزومات اقتصاد مدرن محسوب شده و هرگونه فعالیت اقتصادی بدون پشتوانه این دو ناموفق خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، با نگاهی وسیع‌‌تر به نقش بیمه در اقتصاد کشور به راحتی می‌توان از نقش‌های مهم و ویژه این صنعت در توسعه و تامین بازارهای مالی و سرمایه، بهبود فضای کسب و کار و اشتغال آفرینی، تسهیل و رونق اقتصادی، مقابله با تحریم‌ها و از همه مهمتر رشد اقتصادی اشاره کرد.

بر این اساس ارتقای جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد ملی ضروری است و با این رویکرد از یک سو می‌توان بعد حمایتی آن را در اقتصاد بهبود بخشید و از دیگر سو منابع بیشتری را برای سرمایه‌گذاری‌های این بخش ایجاد کرد.

اما این ارتقاء چگونه صورت می‌گیرد؟

 در سال‌های گذشته تلاش مجموعه دست اندرکاران صنعت بیمه و به ویژه نهاد نظارتی بیمه یعنی بیمه مرکزی ایران منجر به توفیق بزرگی در این صنعت و افزایش نرخ نفوذ بیمه‌ای به عنوان مهم‌ترین شاخص گسترش بیمه در اقتصاد شده است. توسعه صنعت بیمه برای شکوفایی اقتصاد کشور، از طریق ارائه پوشش‌های بیمه‌ای مختلف و مناسب برای برطرف کردن نگرانی سرمایه‌گذاران و افزایش رفاه خانواده‌ها ضروری است.

وجود شرکت‌های بیمه خصوصی و رقابت آنها، تاثیر تعیین کننده‌ای بر تعمیم و توسعه بیمه داشته و لازم است تنوع بخشی خدمات بیمه‌ای و عرضه پوشش‌های جدید بیمه‌ای منطبق با نیاز جامعه برای گسترش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی کشور در برنامه توسعه صنعت بیمه دنبال شود.

بر این اساس، کارشناسان اقتصادی، صنعت بیمه را یکی از عوامل افزایش تاب‌آوری جامعه در برابر مشکلات و بلایای طبیعی می‌دانند و معتقدند بیمه برای کنترل و بی‌اثر کردن فشارهای حوزه‌های مختلف در اقتصاد مقاومتی، نقش حیاتی دارد و حتی می‌تواند چنین فشارهایی را به فرصت تبدیل کند.

بدیهی است، عملکرد مثبت و رو به جلوی صنعت بیمه می‌تواند سطح زندگی جوامع را در همه جنبه‌ها افزایش دهد و عامل پیش برنده اقتصاد مقاومتی محسوب شود. بی‌دلیل نیست که در کشورهای پیشرفته حضور بیمه در همه عرصه‌ها به صورت پررنگ دیده شده و جز جدایی ناپذیر زندگی آنهاست.

یکی از موضوعاتی که تاکنون کمتر به آن توجه شده نقش نظارتی و جایگاه بیمه مرکزی در ارکان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور است که با وجود تلاش‌های بسیار و موفقیت‌های حاصله اما به نظر می‌رسد تا این سازمان خود جزو و و عضوی رسمی از ارکان اصلی نباشد، ممکن است روند فعالیت‌های زیرساختی به ویژه با کندی رو به رو شود.

بر این اساس و در راستای تغییراتی که پیش از این در هیات دولت به ویژه کمیسیون اقتصادی با هدف چابک سازی انجام شد، کارشناسان و متخصصان صنعت بیمه پیشنهاد می‌کنند که رییس کل بیمه مرکزی به عنوان عضو اصلی در هیات دولت حضور داشته باشد.

این حضور اکنون نیز به صورت مقطعی و بعضا در قالب کمیسیون‌های اتفاق می‌افتد اما با عنایت به نقش صنعت بیمه در ساختار اقتصادی کشور و نیز توسعه و توجهی که مقوله بیمه در شرایط کنونی پیدا کرده است، به نظر می‌رسد هر چه نقس بیمه مرکزی در مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور پررنگ‌تر باشد، منافع بیشتری عاید خواهد شد.