۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

پوشش بیمه ای حوادث جمعی چگونه است؟ / تاکید بیمه مرکزی بر جبران خسارت حادثه قطار مشهد _ یزد

۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 643222
پوشش بیمه ای حوادث جمعی چگونه است؟ / تاکید بیمه مرکزی بر جبران خسارت حادثه قطار مشهد _ یزد

نحوه جبران خسارت، یکی از اصلی‌ترین سوالاتی است که پس از هر حادثه جمعی، زیان‌دیدگان حادثه را متوجه خود خواهد کرد. اما روش جبران خسارت پس از وقوع حوادث جمعی چگونه است و شرکت‌های بیمه تا چه اندازه این خسارات را پوشش می‌دهند؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح ۱۸ خردادماه سال جاری بود که  قطار مسافربری مشهد _ یزد در ۸۵ کیلومتری طبس از ریل خارج شد که به موجب آن، ۲۲ نفر کشته و برخی مصدوم شدند. پیش از این حادثه و در تاریخ دوم خردادماه نیز، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متروپل (برج‌های دوقلوی شهر آبادان) فرو ریخته بود. اما نحوه جبران خسارات در چنین حوادثی که به صورت جمعی بوده و تعداد زیادی از افراد را دربر می‌گیرد، چگونه است؟

بر اساس قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه که در سال ۱۳۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، دیه فوت‌شدگان ناشی از حوادث ریلی بدون نیاز به رای مراجع قضایی تعیین می‌شود.

از سوی دیگر، کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، مکلفند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه به اشخاص ثالث وارد می‌شود حداقل به مقدار مندرج در ماده (۸) این قانون (حداقل مبلغ بیمه  موضوع این قانون در بخش خسارت مالی معادل دو و نیم درصد تعهدات بدنی است) نزد شرکت بیمه‌ای که مجوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی داشته باشد، بیمه کنند.

بنابراین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل ریلی نیز از این قانون مستثنی نیستند و باید ریسک‌های این حوزه را تحت پوشش بیمه قرار دهند. اما باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که پوشش خسارات ناشی از حوادث، از طریق بیمه‌های انفرادی نیز وجود دارد.

مصطفی زندی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درخصوص حادثه قطار مسافربری مشهد _ یزد و حوادثی مانند آن که جمعی است، گفت: در حوادثی مانند سانحه قطار مشهد _ یزد، چند بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از این موارد، به حوادثی باز می‌گردد که برای اشخاص رخ می‌دهد (مصدومیت) و بخش دیگر، به آسیب‌های واردشده به قطار به لحاظ خسارت به واگن‌ها و... مربوط می‌شود. چنین مواردی باید از سوی شرکت بیمه‌گر بررسی شود. همچنین باید دید که راه‌آهن و قطار مذکور تحت پوشش کدام یک از بیمه‌ها بوده است.

وی افزود: در برخی از موارد، برای پرداخت بیمه سقف وجود دارد. در بحث حوادث نیز، باید دید که قطار مذکور تا چه سقفی پوشش دریافت کرده است تا بر اساس آن، خسارات پرداخت شود.

زندی تصریح کرد: خسارات بدنی به صندوق تامین خسارت‌های بدنی مربوط است که رییس کل بیمه مرکزی با ارسال نامه‌ای به این صندوق، بر پرداخت تعهدات بیمه‌ای تاکید کرده است. همچنین بیمه ملت، رازی و البرز، خسارات دیگر را بررسی و ارزیابی خواهند کرد.