۰ نفر

کارگران ساختمانی بالاخره بیمه می‌شوند؟

چشم امید کارگران به تصویب اصلاحیه بیمه در مجلس

۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۳۸
کد خبر: 639736
چشم امید کارگران به تصویب اصلاحیه بیمه در مجلس

بدر پی رفت و آمدهای اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی به کمیسیون اجتماعی و توقف حدود دو ماهه این طرح، نگرانی کارگران ساختمانی محقق شدن این مطالبه اساسی، افزایش یافته است. کارشناسان و فعالان حوزه کارگری نیز علت اصلی معضلات مورد اشاره را بی‌توجهی مسئولان و جلو نرفتن کارها در مجلس دانسته و امیدوارند هرچه زودتر اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی به تصویب نمایندگان در کمیسیون اجتماعی برسد.

مسئولان سنگ اندازی نکنند، کمک رسانی پیشکش!  

اقتصادآنلاین-نیلوفر رزم آرا؛ شوکت، فعال حوزه کارگری درباره مطالبات کارگران ساختمانی گفت: بیمه تامین اجتماعی اولویت مطالبات کارگران است. متاسفانه اصلاحیه ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی، به مدت سه سال است که در نوبت مجلس و صحن علنی قرار دارد و هربار با کارشکنی هیئت رئیسه به کمیسیون بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: بار آخر با وجود اینکه کلیات طرح رای آورد، با بهانه گیری‌ از مشکل کوچکی که قابل حل بود، این طرح مجددا به کمیسیون بازگشته و نگرانی‌ها را درباره طولانی مدت شدن فرآیند بازگشت آن به صحن علنی مجلس و عدم حصول نتیجه افزایش داد.

این فعال حوزه کارگری درباره طرح این مشکل در مجلس یازدهم، عنوان کرد: در اصلاحیه ماده۵ بیمه کارگران ساختمانی، منابع مالی که کارفرما باید پرداخت کند مشخص شده. بر این مبنا کارفرمایان باید به ازای هر متر مربع ساختمانی که می‌سازند، از ۱ تا ۱۵ درصد حداقل حقوق قانون کار را پرداخت کنند.

او افزود: با این رویکرد که ۱ تا ۲ درصد از مناطق ضعیف و از ۸ درصد به بالا از مناطق قوی در سطح کشور دریافت شود. در نتیجه فقرا و افراد ضعیف جامعه که در طول زندگیشان فقط یکبار می‌خواهند صاحب خانه بشوند، نمی‌خواهند به کارگری ظلم کنند و مبلغ کمتری را به علاوه بیمه پرداخت می‌کنند.

شوکت ادامه داد: این طرح به طور کلی و جزئی در مجلس رای آورد اما به دلیل مخالفت‌هایی به دلیل تشکیل کارگروه نظارتی در راستای اجرای صحیح این طرح با حضور نمایندگان دولت و تشکل‌های مردم به کمیسیون بازگشت. مسئله مورد بحث،  قرارگیری نام دولت در کنار تشکل عنوان و مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شمرده شد.

این فعال کارگری آماری در زمینه تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده ارائه کرده و بیان کرد: از یک میلیون و ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی که در کشور وجود دارد، بیش از نیمی از آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند و بیمه سایر کارگران نیز در صورت عدم تصویب این قانون در مجلس به خطر می‌افتد.

وی اظهار کرد: این در حالی است که از حدود ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده، بیمه ۳۰۰ هزار نفر نیز طی حدود ۲ سال گذشته توسط تامین اجتماعی قطع شده و این روند نیز ادامه دارد. سازمان تامین اجتماعی در این راستا اعلام کرده در صورتیکه این اصلاحیه در مجلس رای نیاورد، بیمه افراد بیشتری را نیز قطع خواهد کرد. و این تعداد به ۳۰۰ هزار نفر کاهش پیدا خواهد کرد.

شوکت درباره حق قانونی کارگران بیان کرد: تنها خدمت دریافتی کارگران، بیمه تامین اجتماعی و حق مسلم و قانونی و حق اولیه آنها بود. در صورت عدم تصویب این طرح تنها امید کارگران به یاس بدل می‌شود.