۰ نفر

نگاه کارشناس؛

پرونده بیمه کارگران ساختمانی «بلاتکلیف» است

۸ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۴۱
کد خبر: 639440
پرونده بیمه کارگران ساختمانی «بلاتکلیف» است

یک فعال کارگری گفت: اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داده شده و قرار بود ظرف یک ماه موضوع بررسی و به صحن برگردد، اما الان نزدیک به ۴۵روز است که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، میکائیل صدیقی (رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان) در انتقاد از تاخیر در تصویب اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی گفت: بیمه کارگران ساختمانی حدود دو سال و نیم است که به خاطر بی‌توجهی برخی از نمایندگان بی‌نتیجه مانده است. برخی از نمایندگان طرف سرمایه‌دار هستند و مطالبات کارگران برای آن‌ها اهمیت ندارد. البته در شعار، همه مدافع کارگر هستند اما در عمل اینگونه نیست.

وی به ارجاع اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی به کمیسیون اجتماعی مجلس اشاره کرد و گفت: بعد از مخالفت یکی از نمایندگان، این طرح به کمیسیون اجتماعی ارجاع و قرار شد ظرف یک ماه موضوع بررسی و به صحن برگردد اما الان نزدیک به ۴۵روز است که هنوز این اتفاق نیفتاده است. ما از نمایندگان مجلس و کسانی که وجدان کاری دارند و دلشان برای کارگران می‌سوزد، می‌خواهیم به این موضوع سریع‌تر رسیدگی کنند.

صدیقی به وضعیتِ کارگرانِ ساختمانی اشاره کرد و گفت: کارگرانِ ساختمانیِ بسیاری هستند که در این مدت بدون اینکه بیمه باشند کار کردند و دچار حوادث شدید شدند و برخی از آن‌ها فوت کردند. کارگری را تصور کنید که براثر حادثه کار خانه‌نشین شده، این کارگر چگونه می‌تواند بدون حمایتِ بیمه‌ی اجتماعی سر کند؟ همین طور در مورد خانواده‌ی کارگرانی که فوت کرده‌اند، این خانواده‌ها بعد از فوتِ سرپرستِ خانواده به حال خود رها می‌شوند. مسئولیتِ همه‌ی اینها بر روی دوش نمایندگانی است که با تصویب این طرح مخالفت می‌کنند و دائم آن را به تاخیر می‌اندازند.

این فعال کارگری با بیان اینکه تشکل‌های کارگری پیگیرِ این موضوع هستند، گفت: اسفندماه تجمعی مقابل مجلس برای تصویب اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی انجام دادیم و چنانچه این طرح ظرف این مدت به نتیجه نرسد، مجبوریم موضوع را جور دیگری پیگیری کنیم.

صدیقی در مورد علتِ بازگشت طرح به صحن علنی مجلس گفت: یکی از نمایندگان مجلس معتقد بود که حضور تشکل‌های کارگری و انجمن‌های صنفی در کارگروه‌هایی که وظیفه‌ی برآورد سهم کارفرما از بیمه را برعهده دارد، مغایر با ماده ۸۵ قانون اساسی است. ایرادِ این نماینده این بود که طبق قانون تشکل‌های کارگری نمی‌توانند در تصمیمات حضور داشته باشند.

وی افزود: البته ما گفتیم قرار نیست ما در کارگروه‌ها تصمیم‌گیرنده باشیم بلکه صرفا نقش مشاور داریم و تصمیمات اصلی را سازمان تامین اجتماعی می‌گیرد. در واقع خودِ تامین اجتماعی مشخص می‌کند که کارفرما بسته به مناطقی که ساخت و ساز در آن انجام می‌دهد چند درصد حق بیمه باید پرداخت کند.

صدیقی بیان کرد: پارسال همین اتفاق افتاد؛ کار به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد و دائم می‌گفتند قرار است به صحن بیاید ولی این اتفاق نیفتاد.

وی تصریح کرد: وقتی طرحی چند سال در مجلس باشد و برای آن فکری نشود خود کارگران وارد می‌شوند تا از طریق تشکل‌ها آن طرح را به نتیجه برسانند. کارگران بسیاری در این مدت دچار مشکل شدند و این حق ماست که به نداشتنِ حداقلی‌ترین حقوق اعتراض کنیم.

صدیقی گفت: بیمه جزو اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق کارگران است اما به نظر می‌رسد عده‌ای به دنبال این هستند تا به دلایل مختلف مانع از رسیدنِ کارگران به این حقوق ابتداییِ خود شوند.

این فعال کارگری در پایان تاکید کرد: مخالفان از هیچ کاری در جهت به نتیجه نرسیدن طرح کوتاهی نمی‌کنند اما ما می‌خواهیم این موضوع طبق روال عادی به نتیجه برسد و حق بیمه کارگران ساختمانی مصوب شود.