۰ نفر

بیمه سلامت؛

پوشش بیمه‌ ای کم درآمدها آغاز شد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۱۳
کد خبر: 633954
پوشش بیمه‌ ای کم درآمدها آغاز شد

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت از بیمه رایگان ۵ میلیون و ۴۰۰هزار ایرانی از روز گذشته خبر داد و همچنین شرایط پوشش افراد فاقد بیمه درمانی را مطرح کرد.

اقتصاد آنلاین – پانیذ رحیمی؛ طبق اظهارات مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در بهمن ماه سال گذشته یکی از دغدغه‌های این سازمان این است که هر فرد ایرانی که در کشور زندگی می‌کند حداقل تحت پوشش یک بیمه درمانی باشد، این در حالی بود که بین ۶ تا ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور بیمه فعال نداشتند. در راستای همین مسئله عین اللهی، وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه مجلس ٣ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده که یک میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش یافته است، بیمه همگانی در سال جاری را وعده داده بود؛ در نهایت مهدی رضایی، معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت از آغاز بیمه سه دهک کم درآمد جامعه از روز گذشته و همچنین شروع اطلاع‌رسانی پیامکی در همین رابطه خبر داد.

براساس اطلاع مقامات مسئول جهت دریافت پوشش بیمه، شخص متقاضی باید ضمن مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری شهروندی سازمان بیمه سلامت به آدرس  و یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد با بیمه سلامت، نسبت به بیمه کردن خود و اعضای خانواده‌شان اقدام نمایند. 

bimehsalamatiranian.ir 

قابل توجه است که افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیمه سلامت معرفی شده‌اند، به‌صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه، تحت پوشش قرار می‌گیرند. تاکنون نزدیک به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزارنفر معرفی شده‌اند که از روز گذشته تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفته‌اند و اطلاع رسانی به این افراد نیز از طریق پیامک به تدریج انجام می‌شود.   

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در این رابطه گفت: این افراد دو گروه هستند؛ یک گروه با جمعیت دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر که اطلاعات هویتی‌شان کامل است که به آنها اعلام شده است تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و می‌توانند از خدمات بیمه بهره‌مند شوند. 

وی افزود: گروه دوم با جمعیت حدود ۳ میلیون نفر که آنها هم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند اما نقص مدرک دارند، از طریق پیامک این موضوع را به آنها اطلاع داده و فرصتی یک ماهه برایشان قائل شدیم که نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند. عمده نقص مدرک این افراد شامل فقدان عکس و عدم تعیین محل دقیق جغرافیایی زندگی‌شان است. این افراد که پیامک نقص مدارک دریافت کردند می‌توانند از طریق سایت بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان دولت مدارک خود را تکمیل کنند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به هویت سنجی و تطبیق عکس فرد با خود فرد از الزام بارگذاری تصویر شخص بیمه شونده در سامانه خبر داد و در ادامه در رابطه با برقراری پوشش بیمه برای سایر دهک‌های درآمدی، به نیاز به مصوبه هیئت وزیران اشاره کرد و گفت:  اما پیشنهاد ما این بوده است که دهک چهارم، ۱۰ درصد در پرداخت حق بیمه خود مشارکت کنند، دهک پنجم و ششم، ۲۵ درصد، دهک هفتم و هشتم، ۵۰ درصد و دهک نهم و دهم، ۱۰۰ درصد حق بیمه را خودشان پرداخت کنند. شیب پلکانی پرداختی دهک‌بندی‌های جدیدِ پیشنهادی ما، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور مقداری به نفع مردم تعدیل شده است تا پرداخت آنها کمتر شود تا به این ترتیب افراد بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

طبق گفته‌های معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت مبنی بر تعهدوزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بنا شده تا استعلام سازمان مذکور در راستای تعیین تکلیف متقاضیان حداکثر تا دو هفته آینده در سامانه بیمه سلامت ثبت شود. 

وی در پایان ضمن اشاره به عدم وجود التزام بیمه همگانی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه در قانون، پوشش اجباری بیمه همگانی وجود دارد اما التزام پوشش همگانی وجود ندارد؛ به عنوان مثال زمانی که داشتن کارت ملی هوشمند الزامی شد، اعلام شد در ازای آن برخی خدمات عمومی با کارت ملی اجباری است اما چنین قانونی برای بیمه وجود ندارد و همین سبب می‌شود برخی افراد پیگیر بیمه کردن خود نباشند. پیشنهاد این است که برای اینکه پوشش اجباری همگانی برقرار شود، چنین تمهیداتی اندیشیده شود.