۰ نفر

رییس سازمان غذا و دارو توضیح داد؛

کدام داروها تحت پوشش بیمه هستند؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۰۹
کد خبر: 632152
کدام داروها تحت پوشش بیمه هستند؟

رییس سازمان غذا و دارو گفت: داروخانه‌ها تنها محلی هستند که می‌توانند صفحه فروش اینترنتی دارو و شیر خشک و برخی موارد را داشته باشند وآنها را برای فروش ارائه دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، بهرام دارایی رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبری امروز ۱۰ اردیبهشت ماه با اشاره به چالش‌های مختلف حوزه دارو، از پوشش بیمه‌ای و تغییر قیمت برخی اقلام دارویی کشور خبر داد و گفت: ۲۵۰ قلم دارو پس از اصلاح قیمت تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

دارایی تأکید کرد: تا امروز ۲۵۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار دارند. بیمه‌ها موظف هستند داروهای ژنریک را به صورت کامل تحت پوشش قرار دهند.

وی همچنین از باز شدن فهرست دارویی کشور خبر داد و گفت: با باز شدن این فهرست ۲۳ قلم داروی با فن‌آوری بالا وارد فهرست دارویی کشور شده‌اند.

دارایی اظهار کرد: ما محدودیت منابع داریم، به همین دلیل قرار نیست همه اقلام دارویی موجود را وارد این فهرست کنیم. هیچ کشوری ۱۶ هزار قلم داروی موجود در جهان را وارد فهرست دارویی خود نمی‌کند بلکه با توجه به منابع و نیاز خود تصمیم می‌گیرد.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین در مورد وضعیت  ارزی داروهای بدون نسخه موسوم به OTC اظهار کرد: این داروها عمدتا پرمصرف هستند که در دولت قبل ارز نیمایی به آنها اختصاص یافت و قیمت گذاری این داروها از سوی سندیکای صاحبان صنایع دارویی انجام شد.

وی افزود: با توجه به مصرف زیاد این داروها و در راستای کاهش هزینه‌های مردم تصمیم گرفتیم تا 42 قلم از این داروها تحت پوش بیمه قرار گرفته و مردم نیز با داشتن نسخه پزشک و با کسر بیمه این داروها را دریافت کنند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هزینه دارویی بیماران خط قرمز دولت سیزدهم است، اظهار کرد: این موضوع از جمله نکاتی است که رییس جمهور محترم روی آن تاکید دارند و هر روز پیگیر آن هستند. اهمیت آن نیز برای وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو مشخص است. به همین منظور هیچ تغییری تا زمانی که اصلاح سیاست‌های یارانه‌ای یا ارز برای دارو و الزامات آن تکمیل و کامل نشود، اعمال نمی‌شود و اگر قرار است اتفاقی بیفتد، باید ذی نفعان ضمانت‌های لازم را به ما بدهند. ضمن اینکه حضور سازمان برنامه و بودجه و نظرات آنها برای ما خیلی مهم است.

دارایی همچنین با اشاره به پوشش بیمه مستقیم 5 میلیون 400و  هزار نفر افراد فاقد بیمه نیز گفت: با کمک وزارت رفاه، اطلاعات این افراد به بیمه سلامت ارسال و طی پیامکی که به آنها ارسال شده، اعلام شده که بدون اینکه مراجعه کنند، مستقیما تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و یک گام بزرگ برداشته شده است. با این اقدام یکی از دغدغه‌های بزرگ ما حذف شده است. هر کدام از عزیزان بیمه نشده که وارد مراکز درمانی شوند، روی همان تخت بیمارستان بیمه می‌شوند.

تنها داروخانه‌ها مجوز فروش اینترنتی دارند

دارایی همچنین در مورد فروش اینترنتی دارو نیز اظهار کرد: داروخانه‌ها تنها محلی هستند که می‌توانند صفحه فروش اینترنتی دارو و شیر خشک و برخی موارد را داشته باشند و این موارد را برای فروش ارائه دهند. بنابراین تنها مسیر فروش دارو و سایر کالاهای سلامت محور از طریق اینترنت، داروخانه‌ها هستند و هزار و 700 داروخانه از 13هزار داروخانه درکشور درخواست مجوز فروش اینترنتی داشتند که 100 داروخانه در این زمینه تاکنون مجوز گرفته‌اند.

صادرات دارو به روسیه

وی همچنین در مورد صادرات دارو به روسیه با توجه به تحریم‌های اخیری که علیه این کشور صورت گرفته است، گفت: این دو کشور باید از توانایی همدیگر کاملا آگاهی داشته باشند. ما قبلا تبادلاتی در حوزه دارو چه واردات و چه صادرات داشته‌ایم. در سفر اخیر مشخص شد دو طرف چه نیازهایی دارند. زمینه همکاری ما در خصوص تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارویی  بسیار است.

دارایی افزود: در آینده نزدیک یک نمایشگاه دارویی در روسیه خواهیم داشت. کشور ما توانایی زیادی برای تولید و صادرات دارو دارد. کشور روسیه تحت تحریم های شدید قرار گرفته است و ما می‌توانیم با توانایی و امکانات خود در این خصوص همکاری داشته باشیم. مذاکرات ما در خصوص تبادلات دارویی ادامه داشته و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد و ما صادارت دارو به روسیه را داشته باشیم.

شبهات رسانه‌ای در مورد قیمت دارو

معاون وزیر بهداشت همچنین در ادامه این نشست با اشاره به برخی گزارش‌ها در خصوص وضعیت داروی کشور اظهار کرد: شبهات رسانه‌ای زیادی در چند ماه گذشته در رابطه با افزایش سرسام‌آور قیمت داروها وجود داشته است، افزایش قیمت چند قلم داروی برند وارداتی که مصرف ناچیزی داشتند، چیزی نیست که بتوان آن را تعمیم داد. مثلا اسپری تنفسی یکی از داروهایی بود که تبلیغات زیادی روی آن شد که قیمت آن چند برابر شده است. ما سال گذشته 10 میلیون اسپری تنفسی را از منابع خارجی تهیه و نزدیک یک میلیون را در داخل تولید کردیم.

وی ادمه داد: به‌هر حال مسئولین وقت در سازمان غذا و دارو برای اینکه بتوانند یک برند شاخص را برای برخی بیماران وارد کشور کنند، مجوز محدود 5 هزار اسپری را صادر کردند که با ارز نیمایی وارد کشور شده است. این 5 هزار عدد با حدود 11 میلیون قابل ذکر نیست.

وی بیان کرد: گاهی داروهایی توسط پزشکان تایید می‌شود که در لیست دارویی کشور با نام تجاری خاصی است که این باعث می‌شود مقداری مشکل ایجاد کند. نظام سلامت ما براساس نظام ژنریک پیاده سازی شده است و بیمه‌ها موظف هستند که حمایت خود را از داروهای ژنریک انجام دهند. ما درخصوص داروهای بیماران خاص این محدودیت را اعمال نمی‌کنیم و خود دارو با نام تجاری خاص و برند را وارد کردیم و در اختیار بیماران قرار دادیم.

دارایی همچنین در خصوص قیمت‌گذاری دارو برای سال جاری نیز اظهار کرد: امسال فقط یک جلسه کمیسیون قیمت‌گذاری جلسه برگزار شد و آن هم برای داروهایی بوده که برای اولین بار وارد بازار دارویی کشور شده‌اند. مطمئنا این قیمت‌گذاری با ملاحظاتی انجام خواهد گرفت.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین در رابطه با تأمین داروی بیماران تالاسمی نیز گفت: سال گذشته برای تامین داروی بیماران تالاسمی به نسبت سال قبل آن دو برابر ارز بیشتر تخصیص یافت تا داروی مورد نیاز آنها را تامین کنیم، چون برخی از بیماران به آن‌ها نیاز داشتند.

وی همچنین در مورد حذف ارز ترجیحی برخی داروها مانند ریتالین نیز اظهار کرد: این دارو به دلیل نیاز بیماران، همچنان مشمول دریافت ارز دولتی است.

دارایی در ادامه این نشست در رابطه تحویل دارو در درب منزل نیز گفت: دارو رسانی به بیماران خاص و صعب‌العلاج که باید از خروج آنها از محل سکونت پرهیز شود و بیمارانی که به شکل مستمر داروی خاصی را باید تا آخر عمر خود مصرف کنند در درب منزل به آنها تحویل خواهد شد. این برنامه درقالب پلتفرم‌های اختصاصی و با محوریت پزشک داروخانه و مسئول فنی داروخانه در بستر نسخه الکترونیک انجام خواهد شد.