۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

بدون پذیرش FATF، رفع تحریم بی‌ اثر می شود؟

۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵
کد خبر: 616423
بدون پذیرش FATF، رفع تحریم بی‌ اثر می شود؟

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تحریم های بانکی مهمترین بخش از تحریم های علیه جمهوری اسلامی ایران بوده که باعث شده نقل و انتقال پول برای دولت و حتی بخش خصوصی از مراجع قانونی و رسمی به امری غیرممکن تبدیل شود. اما بسیاری از متخصصان باور دارند حتی در صورت رفع تحریم های بانکی، ایران کماکان از نقل و انتقال بی دردسر و رسمی پول محروم خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، موضوع قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه گروه اقدام مالی FATF در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مهمترین مباحث مورد مناقشه در محافل علمی و کارشناسی صنعت بانکداری کشور بوده است. 

حال که بحث رفع تحریم‌ها در پی توافق احتمالی وین بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده، بار دیگر شاهد مطرح شدن دوباره بحث قرار داشتن نام ایران در لیست سیاه گروه اقدام مالی FATF هستیم.

به زعم بسیاری از کارشناسان، این محدودیت که ارتباطی به تحریم‌ها نیز نداشت و به دلیل تصمیمات نادرست اتخاذ شده در برخی مقاطع حاصل شد می‌تواند کار را برای نظام بانکی کشور در روزهای پس از رفع تحریم و انعقاد هرگونه توافقی با غرب، دشوارتر کند. 

هرچند عده دیگری از تحلیلگران اعتقاد دارند لزومی به پذیرش FATF تا زمانی که توافق منعقد می‌شود و تحریم‌ها رسما رفع می‌شوند نیست. به اعتقاد این عده پذیرش لوایح پالرمو و CFT می‌تواند دست ایران برای دور زدن تحریم‌ها را بسته و کار را برای دولت جهت دستیابی به پول حاصل از فروش غیر رسمی نفت دشوارتر کند. 

البته موافقان پذیرش هرچه زودتر FATF ضمن تاکید بر زمان‌بر بودن مکانیسم خارج شدن نام ایران از لیست سیاه گروه اقدام مالی، اعتقاد دارند زمان برای ایران در حال حاضر بیشترین اهمیت را داشته و باید برای روزهای پس از لغو تحریم‌ها آمادگی حداکثری وجود داشته باشد. در غیر این صورت پس از انعقاد هرگونه توافقی مردم شاهد تاخیر در گشایش اقتصادی و دستیابی دولت به منابع بلوکه شده خواهند بود که در تعارض کامل با اصل استفاده حداکثری از فرصت‌ها دارد.