۰ نفر

فهرست تحریم های بانکی علیه روسیه + جزییات

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۳۸
کد خبر: 615294
فهرست تحریم های بانکی علیه روسیه + جزییات

ایالات‌متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، کانادا، تایوان و نیوزلند از تحریم‌هایی علیه روسیه رونمایی کردند که بانک‌ها، صادرات نظامی و پالایشگاه‌های نفت را مورد هدف قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایمنا، درحالی‌که حملات و پیشروی‌های روسیه در خاک کیف ادامه دارد، رئیس‌جمهور اوکراین از جامعه بین‌المللی درخواست کمک کرده است. در این راستا ایالات‌متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، کانادا، تایوان و نیوزلند از مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه رونمایی کردند که بانک‌ها، پالایشگاه‌های نفت و صادرات نظامی را مورد هدف قرار می‌دهد. بدین‌ترتیب قدرت‌های غربی در حال اجرای اقداماتی با هدف «فلج کردن اقتصاد روسیه» هستند که در ادامه به معرفی این اقدامات می‌پردازیم.

ایالات‌متحده‌آمریکا

وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده «زیرساخت‌های اصلی» سیستم مالی روسیه را هدف قرار داده و دو بانک بزرگ آن Sberbank (تحت حمایت دولت) و VTB Bank را تحریم کرده است. بانک‌های اوتکریتیه (Otkritie)، سوکومبانک (Sovcombank) و نویکومبانک (Novikombank) نیز به لیست افراد ویژه مشخص و بلوک‌شده آمریکا (SDN) اضافه شدند که مطابق با آن هیچ بانک یا فرد آمریکایی اجازه دادوستد با آن‌ها را نخواهد داشت. بانک‌های ایالات‌متحده ملزم شده‌اند که طی ۳۰ روز تمام روابطی را که به آن‌ها امکان پرداخت‌های بین بانکی و انتقال پول در سراسر جهان با بزرگترین وام‌دهنده روسیه Sberbank می‌دهد، قطع کنند .این اقدامات عملاً بانک‌های روسیه را از سیستم مالی ایالات‌متحده حذف، تجارت آن‌ها با آمریکایی‌ها را ممنوع و دارایی‌های آنها را مسدود می‌کند.

برخی از مدیران ارشد روس، همچنین کاربران نهایی نظامی از جمله وزارت دفاع روسیه، ۲۴ فرد و نهاد بلاروسی از جمله دو بانک مهم دولتی بلاروس، ۹ شرکت دفاعی، هفت مقام و اشخاص برجسته مرتبط با رژیم و خانواده‌های آن‌ها نیز در فهرست تحریم‌ها قرار دارند.

اتحادیه اروپا

اروپا قصد دارد از جایی به روسیه ضربه بزند که بیشترین تأثیر را خواهد داشت، به عبارتی این کشور را نه تنها به لحاظ مالی و اقتصادی که از قلب قدرتش مورد هدف قرار داده است. رهبران اتحادیه اروپا که قرار بود تحریم‌هایی علیه بخش‌های مالی، انرژی و حمل‌ونقل روسیه اعمال، کنترل‌های صادراتی وضع کنند و تعداد بیشتری از روس‌ها را در لیست سیاه قرار دهند، در حال حاضر دارایی‌های اروپایی مرتبط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را مسدود کرده است که این اقدام گامی منحصربه‌فرد در تاریخ به سمت یک قدرت هسته‌ای خواهد بود.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین از تحریم‌هایی رونمایی کردند که اشخاص برجسته روسیه را مورد هدف قرار می‌دهد، اما تصمیم گرفته شد که واردات انرژی روسیه به اروپا و ارتباط روسیه با سیستم پرداخت بین‌المللی انجمن جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) محدود نشود چرا که در حال حاضر بخش انرژی اروپا کاملاً به گاز طبیعی روسیه وابسته است.

ژاپن

نخست‌وزیر ژاپن با اعلام تقویت تحریم‌ها علیه روسیه گفت: «توکیو با تحریم، مؤسسات مالی و روس‌ها را مورد هدف قرار خواهد داد و صادرات کالاهای نظامی مانند نیمه هادی‌ها را متوقف خواهد کرد. ژاپن باید موضع خود را به وضوح نشان دهد و این حقیقت را روشن کند که ما هر گونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود با اجبار را تحمل نخواهیم کرد».

بریتانیا

نخست‌وزیر بریتانیا از بزرگترین بسته تحریمی خود علیه روسیه پرده‌برداری کرد که بانک‌ها، نزدیک‌ترین حلقه افراد به پوتین و روس‌های ثروتمندی را مورد هدف قرار می‌دهد که از سبک زندگی پرطرفدار لندنی لذت می‌برند و گفت: «رهبر روسیه به خاطر تهاجم خود از سوی جهان و تاریخ محکوم خواهد شد و هرگز نخواهد توانست خون اوکراین را از دستان خود پاک کند».

دولت بریتانیا طی ارائه یک بسته تحریمی ۱۰ ماده‌ای اعلام کرد که دارایی‌های بانک‌های بزرگ روسیه از جمله VTB دولتی، دومین بانک بزرگ آن را مسدود و تأمین مالی شرکت‌های بزرگ روسی را متوقف می‌کند. بریتانیا همچنین فرود شرکت هواپیمایی روسی Aeroflot را در خاک خود ممنوع، مجوزهای صادرات دوگانه به روسیه را تعلیق و صادرات بعضی از موارد صادراتی با فناوری پیشرفته و بخش‌هایی از صنعت استخراج را ممنوع کرد.

کانادا

با هدف قرار دادن ۶۲ فرد و نهاد از جمله اشخاص برجسته و بانک‌های بزرگ، همچنین لغو کل مجوزهای صادراتی، کانادا تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعلام کرد. این تحریم‌ها گسترده است، هزینه‌های سنگینی را بر اشخاص برجسته روسیه تحمیل خواهند کرد و شورای امنیت روسیه از جمله وزیر دفاع، وزیر دارایی و وزیر دادگستری را مورد هدف قرار خواهد داد. علاوه بر این کانادا درخواست مهاجرت اوکراینی‌ها به این کشور را در اولویت قرار خواهد داد.

جمهوری چک

جمهوری چک خطوط هوایی روسیه را از پرواز به این کشور اروپای مرکزی منع کرد و در حال بررسی اقدامات بیشتر علیه روسیه است. نخست وزیر پس از یادآوری تاریخی حمله شوروی به چکسلواکی در سال ۱۹۶۸ و اشاره به حساسیت چک نسبت به تهاجم روسیه به دلیل داشتن تجربه منحصربه‌فرد تاریخی در این زمینه اعلام کرد موضع این کشور سخت‌تر از دیگر شرکای اروپای غربی خواهد بود و پراگ، به روند خروج خود را از دو بانک بین‌المللی که در دوران شوروی تأسیس شده بودند سرعت خواهد بخشید. وزارت دارایی نیز دسترسی شرکت‌های روسی به وجوه عمومی چک را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده است.

تایوان

بزرگترین سازنده تراشه‌های قراردادی جهان اعلام کرد که علیه روسیه تحریم اعمال می‌کند و از تمام قوانین کنترل صادرات تبعیت خواهد کرد. نخست وزیر تایوان بدون اشاره به جزئیات گفت: «ما به شدت چنین اقدام تهاجمی را محکوم می‌کنیم و به کشورهای دموکراتیک می‌پیوندیم تا با هم تحریم‌ها را اعمال کنیم». شرکت نیمه هادی تایوان (TSMC) تأمین‌کننده بزرگ اپل و باارزش‌ترین شرکت بورس آسیا، در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ها گفت که تایوان دارای یک سیستم کنترل صادرات قوی است و از قوانین پیروی خواهد کرد.

استرالیا

استرالیا با غیرقابل‌قبول خواندن اقدام چین در کاهش محدودیت‌های تجاری با مسکو در زمانی که به اوکراین حمله کرد، تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال کرد و تعدادی از شهروندان برجسته و قانون‌گذاران این کشور را مورد هدف قرار داد. نخست‌وزیر استرالیا گفت که تحریم‌های جدید علیه «اعضای شورای حکام که وزن اقتصادی آن‌ها برای مسکو اهمیت استراتژیک دارد» و بیش از ۳۰۰ نماینده پارلمان روسیه که به مجوز اعزام نیروهای روسی به اوکراین رأی دادند اعمال خواهد شد.

استرالیا که به دلیل کاهش محدودیت‌های تجاری با مسکو و اجازه واردات گندم از روسیه چین را مورد انتقاد قرار داده است، در اعمال تحریم‌ها علیه افراد و نهادهای کلیدی بلاروس که در این جنگ به روسیه کمک کرده‌اند با ایالات‌متحده همکاری می‌کند.

نیوزلند

نیوزلند ممنوعیت‌های مسافرتی هدفمند برای روسیه اعمال و تجارت با نیروهای نظامی و امنیتی این کشور را ممنوع کرده است. نخست وزیر نیوزلند با اشاره به خون افراد بی‌گناهی که به دلیل تصمیم روسیه ریخته خواهد شد گفت: «جهان در حال صحبت است و پیام بسیار واضحی به روسیه می‌دهد: کاری که آنها انجام داده‌اند اشتباه است و با محکومیت جهان روبرو خواهند شد».