۰ نفر

کدام کارتخوان ها قطع شدند؟

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۰۵
کد خبر: 614631
کدام کارتخوان ها قطع شدند؟

بعد اعلام خبر مبنی بر دریافت مالیات از دارندگان کارتخوان، اکنون این طرح به مرحله اجرا رسیده و بررسی‌ها پس از پایان مهلت تعیین شده برای ساماندهی کارتخوان‌ها در سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل و بیش از ۳ میلیون دستگاه کارتخوان غیرفعال شده‌اند. در ادامه همراه لیون تک باشید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، با ورود به ماه اسفند، فرصت ثبت کارتخوان و یا درگاه پرداخت الکترونیک در سازمان امور مالیاتی نیز به پایان رسید. پس از پایان این مهلت، سازمان امور مالیاتی فهرست کارتخوان‌هایی که صاحبان آن‌ها نسبت به الصاق به پرونده مالیاتی با غیرفعال کردن آن‌ها اقدام نکردند را برای قطع کردن به بانک مرکزی اعلام خواهد کرد.

بیش از 3 میلیون دستگاه کارتخوان غیرفعال شد

همانطور که بالاتر هم ذکر شد، آخرین پیگیری‌ها از سازمان امور مالیاتی در این راستا حاکی از آن است که بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل و بیش از ۳ میلیون دستگاه کارتخوان غیرفعال شده‌اند. 

بنابراین، با تعیین تکلیف بیش از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان از ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار کارتخوان فعال در کشور، بیش از ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار کارتخوان صاحبان آن‌ها نسبت به تعیین تکلیف در سازمان مالیاتی اقدام نکرده‌اند و بلاتکلیف مانده‌اند که بانک مرکزی به زودی نسبت به غیرفعال و قطع کردن آن‌ها اقدام خواهد کرد.

این قانون که ابتدا در راستای اجرای بخشی از قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید، تاکنون به مرحله اجرای کامل نرسیده بود و بانک مرکزی نیز می‌بایست با همکاری سازمان مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام می‌کرد.

در این بین، با اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند که فرصت این اقدام در ۳۰ بهمن ماه به پایان رسید.

کدام گروه‌ها مشمول معافیت مالیاتی هستند؟

ماه گذشته، محمد برزگری، رییس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی راجع به اینکه کدام صاحبان کارتخوان مشمول مالیات می‌شوند توضیح داد:

طبق ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم تا ۳۶ میلیون تومان سود خالص مشمول مالیات نیست. دقت کنید که درباره کل مبالغ ورودی به حساب حرف نمی زنم، مقصود فقط سود است. اما متاسفانه چون خوب اطلاع رسانی نشده مردم نگران هستند. برای مثال در سال ۱۴۰۰ اگر فردی ۳۶ میلیون تومان سود بکند، سود خالص نه فروش کالا، معاف از مالیات است. فقط کافی است پرونده مالیاتی تشکیل بدهد و دستگاه کارتخوانش را به پرونده‌اش وصل کند، خرداد ماه سال بعد هم اظهارنامه بدهد.

همچنین جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز در بیانیه روز گذشته یک بار دیگر تأکید کرد دستگاه‌های کارتخوان تعیین تکلیف نشده هم مشمول مالیات سنوات گذشته می‌شوند و هم تراکنش آنها قطع و غیرفعال خواهد شد، گفت:

مطابق با مقررات، بانک مرکزی مکلف به قطع و غیرفعال کردن تمام دستگاه‌های کارتخوانی است که متصل به پرونده مالیاتی نیستند. قرار بر این بود که بهمن ماه پایان مهلت تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوانی که به یک پرونده مالیاتی متصل نیستند پایان بپذیرد و در حال حاضر اطلاعات در حال جمع‌آوری و ارائه به بانک مرکزی است.

اگر دستگاه کارتخوان را ثبت نکنید، غیرفعال می‌شود

رحیمی با اشاره به این موضوع که تمام دستگاه‌های کارتخوان و پوزی که تعیین تکلیف نشده باشند، افزود:

ریز تراکنش آنها گرفته می‌شود و پرونده مالیاتی برای آنها تشکیل خواهد شد و مالیات بر تمام سنوات محاسبه و از مالک دستگاه کارتخوان وصول می‌شود و طبق مقررات، این کارتخوان و دستگاه پوز قطع خواهد شد. مطابق با مقررات، بانک مرکزی مکلف به قطع و غیرفعال کردن تمام دستگاه‌های کارتخوانی است که متصل به پرونده مالیاتی نیستند.

وی خاطرنشان کرد: مالک دستگاه‌های پوز که تا به امروز حسب درخواست سازمان امور مالیاتی برای تعیین تکلیف این دستگاه‌ها مراجعه نکرده و دستگاه خود را به پرونده مالیاتی اتصال نداده باشند، مشمول اعمال مقررات بانک مرکزی می‌شوند و به زودی دستگاه پوز آنها غیرفعال خواهد شد.

وی با اشاره به صاحبان کسب و کار علیرغم داشتن دستگاه پوز از مشتریان و مراجعان پول نقد طلب می‌کنند، یادآور شد: «طبق قانون بودجه، پیش‌بینی شده صاحبان گردش حساب‌های بالای ۵۰ میلیارد ریال در سال، مشمول دریافت مالیات شوند. طبق ماده ۱۶۹ مکرر، بانک مرکزی مکلف است حساب‌هایی که بیش از ۵۰ میلیارد ریال گردش مالی در سال دارند، اطلاعات آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد و این حساب به عنوان حساب فروش در نظر گرفته می‌شود و اطلاعات آن، مبنای محاسبه تعیین درآمد در نظر گرفته خواهد شد.»

سازمان امور مالیاتی می‌تواند ریز گردش حساب‌ها را هم در اختیار داشته باشد

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی گفت: «در صورت نیاز، سازمان امور مالیاتی می‌تواند ریز گردش این حساب‌ها را هم در اختیار داشته باشد تا در حسابرسی‌ها از آن استفاده کند. واقعیت این است که کسب و کار بدون استفاده از دستگاه کارتخوان و حساب‌های الکترونیکی بسیار سخت است و افراد امکان مدیریت آن را ندارند بنابراین هرچند مقاومت‌هایی برای استفاده از دستگاه پوز در راستای فرارهای مالیاتی وجود دارد اما ناگزیر تمام افراد به سمت استفاده از دستگاه‌های پوز می‌روند و مالیات فعالیت‌شان محاسبه خواهد شد.»

وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به این موضوه که برای وصول مالیات و افزایش درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۱ خبرهای خوبی داریم که این طرح‌ها و مقررات در سال آینده اجرایی می‌شوند، افزود:

دستگاه‌های پوزی که به یک پرونده مالیاتی متصل نیستند، علاوه بر محاسبه مالیات‌ آنها، تا پایان سال ۱۴۰۱ غیرفعال خواهند شد.