۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

اعتبار چک قدیم بدون محدودیت است/ هنوز ممنوعیتی برای پرداخت چک قدیمی وجود ندارد

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۰۱
کد خبر: 614583
اعتبار چک قدیم بدون محدودیت است/ هنوز ممنوعیتی برای پرداخت چک قدیمی وجود ندارد

با اجرایی شدن قانون جدید چک و لزوم ثبت چک‌ها در سامانه صیاد، کاربران با ابهاماتی درباره اعتبار چک‌های قدیمی مواجه هستند. چک‌های قدیمی که از سال‌های گذشته در دست افراد است تا چه زمانی قابل وصول هستند؟ دسته‌چک‌های قدیمی که هنوز برگ سفید دارند قابل استفاده‌اند؟

اقتصادآنلاین – سیده زینب رزم گیر؛ «قانون اصلاح قانون صدور چک» با هدف اعتباربخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک بلامحل در سال ۱۳۹۷توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی و ثبت، نقل و انتقال چک‌های جدید از تاریخ ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، تنها در سامانه صیاد ممکن شد. بدین ترتیب چک‌ها، بدون ثبت در سامانه صیاد، قابلیت پردازش در شبکه بانکی را نداشته و بانک‌ها از پرداخت وجه چک جدید ثبت نشده در این سامانه، امتناع می‌کنند.

 با اجرایی شدن این قانون جدید برخی از افرادی که چک‌های قدیمی دارند یا هنوز دسته چک قدیمی با برگ سفید دارند با این سوال مواجه هستند که آیا چک‌های قدیمی همچنان اعتبار دارند و تا چه زمانی قابل استفاده هستند؟ در ادامه به پاسخ برخی از پرسش‌های متداول در این زمینه پرداخته می‌شود.

آیا چک صیاد طرح قدیم طبق روال قبل پیش می‌رود؟

 بله تا اطلاع ثانوی برگ‌های دسته چک قدیمی با روال سابق صادر و وصول می‌شود.

آیا چک‌های قدیمی تا برگ آخر می‌توانند در وجه حامل صادر شوند؟ 

در حال حاضر چک‌های قدیمی به شکل سابق می‌توانند کارسازی شوند و بنابراین در وجه حامل نیز می‎توانند صادر شوند.

آیا محدودیتی در تاریخ اعتبار چک در قانون جدید وجود دارد؟

در حال حاضر حداکثر سه سال بعد از دریافت دسته چک اعتبار دارد.

چک‌ها و دسته چک‌های قدیمی هنوز از نظر قانونی اعتبار دارند

بنابر این دارندگان چک‌های قدیمی باید بعد از اتمام دسته برگ‌های چک، اقدام به دریافت چک‌های جدید و ثبت در سامانه صیاد کنند و به طور کلی اشخاصی که هنوز دسته‌چک قدیمی دارند، می‌توانند تا به اتمام رسیدن دسته چک خود مانند گذشته به فعالیت‌شان ادامه دهند.