۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

سفته و برات هم الکترونیکی شدند؟

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۰۹
کد خبر: 613738
سفته و برات هم الکترونیکی شدند؟

پس از دستوری که پیرامون الکترونیکی شدن خدمات بانکی از سوی مسئولان صادر شده بود بار دیگر بحث به بازار آمدن برات و سفته های الکترونیک هم مطرح شد که در روزهای اخیر بسیاری از مشتریان بانکی پیگیر آن بوده اند. البته نارسایی های اجرایی در قانون جدید چک نیز به این نکته دامن زده و باعث شده تا بسیاری از کاربران چک از ابزارهایی مانند سفته و برات استفاده کنند، حال اگر این دو نیز به صورت الکترونیکی در اختیار کاربران قرار گیرند بار دیگر ممکن است شاهد آشفتگی بین مشتریان بانکی باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بسیاری از مشتریان بانکی اعتقاد دارند الکترونیکی کردن برات و سفته باعث حذف شدن این ابزار قدیمی و ناامن خواهد شد اما برخی دیگر که عمدتا توانایی یا امکان استفاده از سامانه صیاد را ندارند از الکترونیکی شدن سفته و برات به شدت ناراضی بوده و انتقاداتی را در این باره مطرح می کنند. 

رضا بزرگ، معاون بانکداری شرکتی یکی از بانک های کشور با اشاره به امنیت کمتر ابزارهای سنتی به اقتصادآنلاین گفت: شاید سفته به لحاظ قانون اجرایی از چک ضعیف‌تر باشد چون با چک می‌توانند روی همه اموال حکم بازداشت بگیرند ولی در حالت کلی سفته قوی‌تر است.

بزرگ با اشاره به موارد استفاده برات و همچنین دلیل افزایش استفاده از برات و سفته در ماه های اخیر، عنوان کرد: همچنین در حال حاضر دوباره برات را در شیوه‌های پرداخت به جریان انداختند و برات الکترونیک تعریف کردند. در روش قبلی آن را به صورت دستی گرفته و تحویل داده می‌شد اما برات الکترونیک به صورت سیستمی صادر، تایید و اجرا می‌شود و این یکی از دلایل افزایش استفاده از برات و سفته است. یک سیستمی طراحی شده که ثبت و تایید برات را الکترونیک کرده است، در واقع به نظر می رسد LC داخلی را به حالت برات استفاده کنند.

معاون بانکداری شرکتی یکی از بانک های کشور در ادامه به اجرایی شدن برات الکترونیک بیان کرد: به این شکل دیگر نیازی به بردن فاکتور نیست چون فاکتور در سیستم ثبت شده و طرف مقابل آن را می‌بیند و بانک به شما تایید می‌دهد. در حال حاضر برات الکترونیک به صورت پایلوت اجرایی شده اما وزارت صنایع و بانک‌ها بسیار دنبال این هستند که این اتفاق بیفتد و برات از حالت دستی به الکترونیک تبدیل شود.

بزرگ در پایان خاطرنشان کرد: کاری که برات و سفته انجام می‌دهند این است که کمی زمان پرداخت را عقب می‌اندازند؛ مثلا به جای LC داخلی از آنها استفاده می‌کنند. حتی اگر LC را نیز الکترونیک کنند شاید جایگزین همه اینها شود. از طرفی بعضی مواقع نیز شرایط بازار استفاده از این ابزارها را طلب می‌کند و این افزایش استفاده از برات و سفته ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.