۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افتتاح حساب غیرحضوری شد؟

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۳۶
کد خبر: 611081
افتتاح حساب غیرحضوری شد؟

بانک ‌مرکزی روز گذشته خبر از الزام همه بانک ‌ها به ارائه غیرحضوری خدمات مختلف بانکی داد.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ روز گذشته، مدیر روابط عمومی بانک‌مرکزی خبر داد که با مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی، عملا امکان افتتاح حساب غیرحضوری برای بانک‌ها فراهم شد.

رییس کل بانک‌مرکزی نیز پس از انتشار این خبر، اعلام کرد باتوجه به شرایط کرونا و تسهیل دسترسی مردم به نظام بانکی تصویب شد که مردم بتوانند از خدمات پایه بانکی به صورت کاملا غیرحضوری بهره‌مند شوند.

به گفته صالح‌آبادی، براین اساس روش‌های احراز هویت به شکل غیرحضوری خواهد بود و افراد برای افتتاح حساب و دریافت خدمات از شبکه بانکی و موسسات مالی و اعتباری می‌توانند بدون مراجعه فیزیکی به شبکه بانکی کشور به صورت غیرحضوری از این خدمات بهره‌مند شوند.

خاندوزی نیز امروز گفت: از امروز بانک‌ها مجاز خواهند بود که احراز هویت و تمام خدمات پایه بانکی را آنلاین انجام دهند.

صالح‌آبادی از بانک‌ها خواسته که با توجه به دستورالعمل این نهاد ناظر، زیرساخت‌های مورد نیاز را برای ارائه خدمات غیرحضوری و آنلاین فراهم شود تا هرکسی که مایل به حضور در بانک‌ها نبود بتواند از این خدمات به صورت آنلاین استفاده کند.

البته از سال ۹۹ که شیوع کرونا آغاز شد، برخی از بانک‌هایی که زیرساخت‌های لازم را داشتند ارائه خدمات آنلاین را آغاز کردند و برخی دیگر از بانک‌ها نیز طی ۲سال گذشته سعی کردند این زیرساخت را فراهم کنند.

اما در این بین بانک‌هایی وجود داشتند که در روزهای اوج کرونا باز هم امکان ارائه خدمات به صورت غیرحضوری را نداشتند و در نهایت مشتری مجبور بود برای یکبار هم که شده با شعبه بانک مراجعه کند.

از طرف دیگر در جریان اجرای قانون جدید چک که بانک‌مرکزی حدود ۳سال برای فراهم کردن زیرساخت‌های آن فرصت داشت نیز دیدیم که هنوز مشکلات زیادی برای اجرای آن وجود دارد و تا همین امروز و پس از گذشت یکسال نیز انتقادات زیادی به مشکلاتی که این سیستم جدید دارد وارد می‌شود.

بنابراین آنچه امروز توسط بانک‌مرکزی تصویب شده چندان موضوع جدیدی نیست و حتی با توجه به گذشت ۲سال از شیوع کرونا کمی دیر نیز به نظر می‌رسد. همچنین از آنجایی که بانک‌های مختلف تا کنون به این مصوبه واکنشی نشان ندادند باید صبر کرد و دید تصمیمی که توسط سیاستگذار گرفته شده تا چه حد به طور کامل اجرایی خواهد شد و آیا زیرساخت‌های آن در نظام بانکی کشور فراهم است یا خیر؟