۰ نفر

چند درصد از کارتخوان ها به سامانه مالیاتی متصل شده اند؟

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۵۶
کد خبر: 610425
چند درصد از کارتخوان ها به سامانه مالیاتی متصل شده اند؟

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار درگاه پرداخت و کارتخوان تاکنون تنها ۴۰ درصد به سامانه مالیاتی متصل شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دهقان مدیرعامل شرکت شاپرک با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

آیا آماری از تعداد کارتخوان های موجود در کشور دارید ؟

دهقان: ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه پذیرش شامل کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی داریم. از این میزان حدود ۸ میلیون کارتخوان‌ها  که به سایت امور مالیاتی مراجعه کرده و نسبت به پرونده مالیاتی خودشان اقدامات لازم را انجام داده اند.

این ۸ میلیون کارتخوان بیشترین مبلغ تراکنش را داشتند؛ در واقع این تعداد حدود ۸۲ درصد مبلغ کل شبکه پرداخت را شامل می‌شود و طبیعتاً با ثبت پرونده مالیاتی و تکمیل پرونده مربوطه، عمده مالیاتی که دولت می‌تواند بگیرد را از این میزان کارتخوان اخذ می کند زیرا باقی مانده آنها معمولاً زیر ۳۰ میلیون تومان درآمد دارند که تقریباً معاف از مالیات هستند.

مطابق لیستی که سازمان امور مالیاتی به بانک مرکزی اعلام می کند ما مکلف هستیم به شرکت‌های مربوطه آن لیست را ارائه کنیم و از آنها بخواهیم تا مشتریانشان را مجاب کنند که اقدام به ثبت‌نام کامل کنند. اگر این کار صورت نگیرد مجبور هستیم که اعمال قانون کنیم.

بعد از پالایش های متعدد حدود ۸ میلیون پیش ثبت نام مالیاتی شده است یعنی این تعداد در سامانه مالیاتی پرونده پیش ثبت نام دارند و از همین تعداد دعوت شده تا ظرف یک هفته بیایند و پرونده خودشان را تکمیل کنند.

چه اقداماتی در راستای ساماندهی کارتخوان های بانک مرکزی صورت گرفته است؟

 دهقان: از یک سال و نیم پیش اقدامات متعددی انجام شده است به طوری که زیرساخت‌ها باید فراهم می‌شد و همچنین تبعات اجتماعی کار باید رعایت می شد. با هماهنگی که با سازمان امور مالیاتی داشتیم از ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۹۹ تمامی کارتخوان های جدید پس از پیش ثبت نام مالیاتی اجازه فعالیت گرفتند.

آیا سامانه ای برای چک به صورت متمرکز دارید؟

دهقان : سامانه پیچک در بانک مرکزی چند ماه است که کار خود را آغاز کرده است و از طریق درگاه های مختلف بانکی بحث ثبت و انتقال چک را بین ذینفعان چک در حوزه تبادلات انجام می‌دهد.

چک هایی که از چند ماه پیش صادر شده‌اند کلیه موارد در سامانه باید ثبت شود در غیر این صورت امکان وصول فراهم نمی‌شود.

آیا برای ثبت چک های قبلی مشکلی وجود داشت؟

دهقان: در خصوص دسته چک های قبلی زیرساخت‌هایی باید فراهم می شد تا مردم بتوانند با توجه به چک های قبلی امکانات را فراهم کنند. چک های قبلی چک های صیادی بود و کد پیگیری و رهگیری استعلام داشت اما اجرای قانون در چک های قبلی ملاحظات فنی متعددی داشت.

چک های حقوقی و حقیقی باید ساماندهی شوند. تا جایی که مطلع هستیم عمده چک های در دست مردم یا تمام شده و یا در حال اتمام است. امید داریم با چک های جدید کلیه موارد در سامانه مربوطه ثبت و ربط شود و تبادلات انجام شود.

آیا دستگاه مجهول الهویه داریم؟

دهقان: دستگاه مجهول الهویه به هیچ وجه نداریم. هویت دستگاه ها مشخص است، دارندگان کارتخوان ها طبیعتاً در مراجعه به سازمان امور مالیاتی می‌توانند دستگاه‌هایی که متعلق به آنها نیست را خارج کنند و از طریق شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت موضوع را دنبال کنند.

کسانی که به هر دلیلی سامانه و پایانه‌ای به نام آنها ثبت شده اطلاعات شما موجود است و از بین نمی‌رود. مجموع مبالغ درگاه‌ها به امور مالیاتی ارائه می‌شود.

در ادامه رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی  به این سوالات پاسخ داد:

چند درصد از کارتخوان ها به سامانه مالیاتی متصل هستند؟

برزگری: ۲ میلیون و ۴۲۶ هزار کارتخوان و درگاه الکترونیکی پرداخت به پرونده‌های ما اتصال پیدا کرده است. ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار درخواست غیر فعال سازی کارتخوان را داشتند. مجموعا ۴ میلیون و ۷۴۷ هزار کارتخوان و درگاه پرداخت به سامانه ما متصل است.

در واقع از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار درگاه پرداخت و کارتخوان تاکنون ۴۰ درصد  به سامانه مالیاتی متصل شده اند.

در راستای ساماندهی دستگاه های کارتخوان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برزگری: در دو ماه گذشته فرایندها را تغییر داده ایم. امکان ثبت نام را برای دست فروشان، مشاغل خودرو و سایر موارد و حتی اشخاصی که با وانت کار می کنند فراهم کرده‌ایم لذا امکان ثبت نام برای این اشخاص در درگاه سازمان امور مالیاتی به صورت سیستمی فراهم شده است.

ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان ماده ۱۱ قانون است.قانون مواد متعددی دارد. قانون گستردگی کاملی در خصوص بحث ساماندهی دستگاه های کارتخوان بانکی دارد از یک ماه پیش مقدمات کار را فراهم کرده‌ایم تا حساب های تجاری و غیرتجاری تفکیک شوند که در قالب ماده ۱۰ قانون اقدامات لازم صورت گرفته است یعنی به صورت سلسله مراتب کار باید پیش برود.

با توجه به برنامه زمان‌بندی که برای اجرای قانون ساماندهی پایانه های فروشگاهی در نظر گرفته شده است ، سازمان امور مالیاتی آخرین مهلتی که برای ماده ۱۱ در نظر گرفته پایان بهمن ماه است. از پایان بهمن ماه اطلاعات را برای بانک مرکزی ارسال خواهیم کرد تا اگر کسی دستگاه کارتخوان دارد غیرفعال کند.

آیا جریمه مالیاتی درخصوص دستگاه های کارتخوان داریم؟

برزگری: جریمه مالیاتی برای دستگاه های کارتخوان نداریم ولی قطعا اگر کسی نزد ما پرونده مالیاتی نداشته باشد و فعالیت اقتصادی داشته باشد ، اظهارنامه مالیاتی نمی‌تواند ارائه کند و کسی که اظهارنامه مالیاتی نداشته باشد قطعاً از معافیت مالیاتی برخوردار نخواهد شد.

رییس کمیته مالیاتی مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد:

آیا مجازاتی برای افرادی که قانون را اجرا نمی کنند در نظر گرفته شده است؟

صفائی: تا به حال نسبت به ترک فعل‌ها در کشور مجازاتی برای افرادی که قانون را اجرا نمی‌کردند، صورت نمی‌گرفت. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان قرار بود در سال ۹۸ اجرایی شود، اما این اتفاق نیفتاد.در بحث سازمان امور مالیاتی هم قرار بود این قانون از ابتدای خرداد ۱۴۰۰ اجرایی شود، اما آن هم اجرایی نشد.

مجلس سازمان امور مالیاتی را مکلف به اجرای ماده ۲۳۴ کرد و با صراحت سازمان مالیاتی را مکلف به رجوع به دستگاه قضائی کرد.

چه تعداد کارتخوان به فوتی ها اختصاص دارد؟

صفائی: طبق گزارش‌های بانک مرکزی، بیش از ۳ میلیون کارتخوان به فوتی‌ها و بی هویت‌ها تعلق داشته است. به این ترتیب مورد ابطال قرار گرفته اند و با این احتساب حدود ۳ میلیون ابطال و خروج صورت گرفته است و بیش از ۱۰ میلیون باقی مانده اند و طبق آخرین آمار، حدود ۴ میلیون سامانه و درگاه به شبکه متصل هستند. اجرا نشدن قانون یکی از مشکلات موجود در کشور است.