۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

همه خدمات بانکی غیرحضوری شد؟

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۰۴
کد خبر: 609057
همه خدمات بانکی غیرحضوری شد؟

خبری که دیروز پیرامون الکترونیکی شدن قریب الوقوع عملیات بانکی، توسط بانک مرکزی منتشر شد زمینه ساز ایجاد ابهاماتی پیرامون توانایی سیستم بانکی کشور در زمینه اجرای این دستورالعمل غیرمنتظره شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بانکداری برخط یا بانکداری الکترونیکی، فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آن‌ها در ارائه خدمات بانکی و همچنین ارائه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به مشتریان که با استفاده از آن‌ها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. 

در بانکداری الکترونیک از فناوری‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی استفاده می‌شود که قدرت زیرساخت‌های بانکی و وسعت شبکه اینترنتی را می‌طلبد.

از مزایای بانک‌داری الکترونیک ارائه خدمات و سرویس دهی به مشتریان به صورت ۲۴ ساعته و بدون محدودیت زمانی و مکانی است. کاهش هزینه مشتریان و بانک‌ها، یکپارچگی سیستم بانکی، مدیریت و کنترل یکپارچه عملیات‌های بانکی نیز از فواید دیگر بانکداری اینترنتی است.

روز گذشته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توییتری نوشت: تمام ‎خدمات بانکی بزودی ‎الکترونیکی می‌شوند. در شرایطی که همچنان در سرور‌های بانکی آنلاین مشکلات و چالش‎‌هایی وجود دارد آیا سیستم بانکداری کشور آمادگی ارائه خدمات تمام الکترونیک را دارد؟

کارشناسان نیز بانکد‌اری دیجیتال و حرکت در مسیر آن را یک ضرورت بدون بازگشت می دانند، متخصصان بانک‌ها را کم و بیش آماده حرکت به سمت این تحول بزرگ، با رعایت پیش شرط‌هایی همچون یکپارچگی،‌ هماهنگی و آموزش پرسنل شعب می‌داند.

اما باید توجه داشت که این طرح تاثیر مثبتی در تسریع روند عملیات بانکی دارد، علاوه بر آن می‌تواند در موج جدید کرونا به گروه‌های حساس و سالمندان در جهت حفظ سلامتی کمک کند اما پیرامون خدمات تمام الکترونیک بانکی همچنان نمی‌توان با اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن آن صحبت کرد. آ‌نچه به نظر می‌رسد آن است که این طرح در ابتدا با چالش‌هایی روبه‌رو شود که نیاز به نظارت جدی از جانب مجریان طرح دارد.