۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

حق بیمه بازنشستگان در سال آینده چقدر می شود؟

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۰۰
کد خبر: 608193
حق بیمه بازنشستگان در سال آینده چقدر می شود؟

با توجه به افزایش هزینه درمان و فشار این مخارج بر بازنشستگان، مشخص شدن مبلغ حق بیمه این قشر در سال ۱۴۰۱ مسئله ‌ای است که این روزها بسیاری در انتظار پیگیری و تعیین تکلیف آن هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ طبق ماده۲ قانون تامین اجتماعی، زمانی که فرد بیمه شده به سنی که قانون‌گذار در قانون تامین اجتماعی، مشخص کرده برسد، می‌تواند از کار دست بکشد و از مستمری، بیمه تکمیلی و عیدی بازنشستگان، استفاده کند. 

بازنشستگان به دو گروه بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی تقسیم می‌شوند که از طریق صندوق بازنشستگی کشوری و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی بیمه می‌شوند، هر کدام از این دو سازمان نیز قرارداد مجزایی را با بیمه منعقد می‌کنند.

مبالغ سنگین حق‌بیمه بازنشستگی از عواملی است که شهروندان را در سنین میانسالی و پیری به دلیل ضعف توان جسمی و بدنی برای کار کردن نگران می‌کند. در این زمان فرد بیمه شده این بیمه را پشتیبانی برای خود و خانواده خود می‌داند، بنابراین بیمه و مسائل مربوط به آن همواره از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

حال اگر مصوبه شورای عالی کار منطبق با ماده ۴۱ قانون کار باشد و بتواند بخش شاغلان را اقناع کند، طبیعتا میزان حق‌بیمه نیز افزایش پیدا کرده است.

به نقل از منابع آگاه و طبق قرارداد‌ منعقد شده در سال ۱۴۰۱، حق بیمه بازنشستگان افزایش قابل توجهی نخواهد داشت اما سقف تعهدات افزایش محسوسی را تجربه خواهد کرد. به طور مثال سازمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا مورخ ۱۱/۹/۱۴۰۰ بابت بستری فوق تخصصی مبلغ ۴۰ میلیون تومان را اختصاص می‌داد اما در قرارداد جاری این مبلغ به ۴۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که حمایت بیمه‌های مربوط به بازنشستگان متمرکز بر افزایش سقف تعهدات به جهت کاهش هزینه‌های درمان است. اما هنوز مشخص نیست که این سیاست با توجه به تشدید تورم در ماه‌های اخیر می‌تواند نتیجه بخش ظاهر شده و باری از دوش بازنشستگان، مستمری بگیران و از کارافتادگان داشته باشد.