۰ نفر

چطور پس از وقوع تصادف، خسارت بیمه بدنه خودرو را دریافت کنیم؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۳۰
کد خبر: 607346
چطور پس از وقوع تصادف، خسارت بیمه بدنه خودرو را دریافت کنیم؟

برای همه صاحبان خودرو تصادف کردن یک امر تلخ و استرس‌زا است. به همین خاطر بسیاری از افراد بلافاصله بعد از خرید خودرو برای بیمه کردن آن اقدام می‌کنند.

اگر شما هم صاحب یک اتومبیل شخصی هستید، با استفاده از بیمه می‌توانید خیال خود را از شر افکار نگران‌کننده و آزاردهنده راحت کنید. در این مقاله قصد داریم به توضیح مفاهیم پیرامون بیمه بدنه و نحوه دریافت خسارت آن بپردازیم؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا نسبت به مفاهیم و نکات حوزه بیمه بدنه آگاهی و اطلاعات کافی کسب کنید.

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه یکی از رایج‌ترین انواع بیمه خودرو است که در دسته بیمه‌های اختیاری قرار دارد. اگر شما از جمله افراد دارنده خودرو هستید، ابتدا با کمی تحقیق و جست‌و‌جو یک شرکت بیمه معتبر مانند آسماری را پیدا کرده و با خدمات آن آشنا شوید. سپس با پرداخت مبلغی مشخص متناسب با تعرفه شرکت بیمه منتخب، وسیله نقلیه خود را در برابر خطرات احتمالی تصادف بیمه بدنه کنید.

چه مواردی شامل خسارت بیمه بدنه می‌شود؟

برای بسیاری از افراد دارنده بیمه این سوال پیش می‌آید که در صورت وقوع تصادف، بیمه بدنه تحت چه شرایطی خسارت حادثه مورد نظر را پرداخت می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال به موارد پرداخت خسارت بیمه بدنه می‌پردازیم. بیمه بدنه تحت شرایط زیر، هزینه خسارت وارده به خودرو شما را پرداخت خواهد کرد:

  • خودرو بیمه‌شده در حادثه مقصر باشد.
  • خودرو در حادثه مقصر نباشد؛ اما خسارت پرداختی توسط بیمه شخص ثالث فرد مقصر، کمتر از خسارت واردشده به خودروی شما باشد.
  • فرد مقصر در حادثه، فرار کرده باشد.
  • در صورتی که خودروی بیمه‌شده گران‌قیمت باشد.

بعضی از افراد بر این باورند که بیمه بدنه فقط به دسته خاصی از خودرو‌ها تعلق دارد؛ درصورتی‌که چنین باوری کاملا اشتباه است. بیمه بدنه خودرو از جمله بیمه‌های مناسب برای همه صاحبان ماشین‌های گران‌قیمت و ارزان‌قیمت است. معمولا هر خودرو بسته به میزان خسارتی که متحمل شده، نیاز به تعویض یا خرید قطعه‌ای خاص، تعمیر جزئی یا سرویس کلی دارد. پس حادثه تصادف با توجه به نوع و مدل خودرو می‌تواند هزینه متوسط یا گزافی را بر دوش صاحب خودرو بگذارد. با استفاده از بیمه ماشین هزینه خسارت حادثه تصادف به حداقل می‌رسد.

خسارت

در چه زمان‌هایی می‌توانیم از بیمه بدنه خسارت بگیریم؟

بسته به انتخاب پوشش‌های بیمه بدنه توسط شما، در همه موارد می‌توانید از خسارت بیمه استفاده کرده و زیان واردشده بر خودرو را جبران کنید. محدودیت‌های بیمه بدنه فقط مختص زمانی است که شما به‌عنوان دارنده بیمه مقصر حادثه نباشید. در این صورت برای جبران خسارت متحمل‌شده باید از بیمه‌نامه خودرو شخص مقصر استفاده کنید.

میزان خسارت پرداختی توسط بیمه بدنه، چقدر است؟

بیمه بدنه تمام خسارت وارده بر اتومبیل را پرداخت نمی‌کند و در موارد مختلف میزان خسارت پرداختی متفاوت است؛ زیرا بسته به موضوع فرانشیز بیمه بدنه بخشی از آن را پرداخت خواهد کرد. فرانشیز درصدی از خسارت است که پرداخت آن بر عهده شما به‌عنوان شخص بیمه‌گذار است.

درمورد خسارت‌های کلی، فرانشیز سرقت ۲۰ درصد و فرانشیز بیمه آتش‌سوزی ۱۰ درصد است؛ یعنی در صورت دزدیده شدن خودرو، پرداخت ۲۰ درصد از خسارت وارده به عهده صاحب ماشین است. در واقع هنگام وقوع خسارت کلی، شرکت بیمه فقط ۸۰ درصد از ارزش خودروی شما و در موارد دیگر، ۹۰ درصد از ارزش اتومبیل را پرداخت خواهد کرد.

پس از وقوع حادثه تصادف، چطور از خدمات بیمه بدنه خود استفاده کنیم؟

شرایط و چگونگی وقوع حادثه در دریافت خدمات بیمه بدنه خودرو تاثیر به‌سزایی دارد. طبق موارد زیر، استفاده از خدمات بیمه بدنه به چهار دسته تقسیم می‌شود:

خودرو شما در حادثه مقصر باشد.

اگر شما در حادثه تصادف مقصر باشید، خسارت‌هایی که توسط خودروی شما به سایر افراد و وسایل وارد شود، از بیمه بدنه ماشینتان پرداخت خواهد شد. همچنین با استفاده از خدمات بیمه بدنه می‌توانید زیان مالی واردشده به خودروی خودتان را هم جبران کنید.

خودرو شما در حادثه مقصر نباشد.

تصور کنید بین ماشین شما و شخص دیگری یک حادثه تصادف رخ داده که پوشش بیمه شخص ثالث خودروی فرد مقصر ۹ میلیون تومان و خسارت واردشده بر خودروی شما ۱۰ میلیون تومان است. در این شرایط اگر خودروی شما دارای بیمه بدنه باشد، باقی خسارت خود را از بیمه بدنه دریافت می‌کنید و این مبلغ به‌صورت مازاد و قسطی با راننده مقصر تسویه می‌شود.

ممکن است این سوال برایتان پیش آید که آیا تخفیف بیمه بدنه خودرو از بین می‌رود؟ خیر؛ زیرا در بیمه بدنه ماشین درج می‌شود که از پوشش ریکاوری استفاده شده و روی تخفیف بیمه بدنه تاثیری نداشته است.

در مثال بالا، اگر ماشینتان بیمه بدنه نداشته باشد، برای دریافت باقی خسارت باید به همراه مقصر حادثه و با مدارک خودروی خود به شورای حل اختلاف مراجعه کنید.

خودروی زیان‌دیده، یک خودروی گران‌قیمت باشد.

سقف قیمت خودروی متعارف از طرف بیمه مرکزی 180 میلیون تومان است. برای مثال اگر ارزش خودروی شما به‌عنوان خودروی زیان‌دیده در حادثه تصادف حدود 360 میلیون یعنی دو برابر سقف تعیینی از طرف بیمه مرکزی باشد، بیمه شخص ثالث خودروی فرد مقصر فقط نیمی از خسارت واردشده بر خودروی شما را پرداخت می‌کند. در واقع پرداخت باقی خسارت بر عهده خودتان است؛ اما در صورت داشتن بیمه بدنه، شرکت بیمه منتخب از سمت شما پرداخت زیان را تقبل خواهد کرد.

راننده خودروی مقصر فرار کرده باشد.

اگر دچار حادثه تصادفی شوید که طرف مقابل مقصر بوده و پس از وقوع حادثه پا به فرار گذاشته باشد، بیمه بدنه هزینه‌ای برای جبران خسارت پرداخت خواهد کرد. در واقع، شرکت بیمه خسارت وارده بر خودرو را می‌پردازد و به‌صورت حقوقی از راننده فراری شکایت می‌کند. در این شرایط، تخفیف بیمه بدنه شما از بین می‌رود و از سرمایه بیمه ماشینتان کم می‌شود؛ اما بعد از شناسایی راننده فراری می‌توانید برای بازگرداندن سرمایه خود به حالت اول درخواست دهید.

برای دریافت خسارت بیمه بدنه چه مراحلی را باید طی کنیم؟

هنگام بروز تصادف، هیچ‌کدام از طرفین حادثه نباید محل وقوع حادثه را ترک کنند. در این زمان، بهترین کار تماس با پلیس است. افسر پلیس در محل حاضر شده و گزارشی از تصادف تهیه می‌کند. در گام بعدی طرفین حادثه باید با مدارک زیر به مرکز خسارت مربوطه خود مراجعه کنند:

  • بیمه‌نامه خودرو (شخص ثالث و بدنه)
  • کارت ماشین
  • سند ماشین
  • گزارش پلیس
  • گواهینامه

اگر بر اثر حادثه، قطعه‌ای از خودرو تعویض شود، باید اوراقی آن قطعه را به شرکت بیمه تحویل دهید. در صورت تحویل ندادن اوراقی قطعه، ممکن است هزینه داغی خودرو از خسارت بیمه بدنه نهایی کم شود.

بیمه بدنه خودرو

بیمه آسماری؛ ارائه‌دهنده بهترین بیمه بدنه و شخص ثالث در مناطق آزاد

بیمه اتومبیل، بیمه آتش‌سوزی و بیمه درمان تکمیلی از جمله بیمه‌های پر‌طرفدار و ضروری است که بسیاری از افراد رزرو آن را برای زندگی خود امری ضروری و مهم می‌دانند. بیمه آسماری به‌عنوان پشتیبان بیمه کمک‌رسان ایران دارای بیشترین تعداد مراکز طرف قرار داد در سراسر ایران است که بالا‌ترین سقف پوشش و امکان پرداخت حق بیمه به صورت قسطی را نسبت به سایر موسسه‌های بیمه دارد.

اگر شما از جمله افراد دغدغه‌مند برای زندگی خود هستید، بازدید از وبسایت و مشاهده خدمات بیمه آسماری را به هیچ وجه از دست ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره به‌منظور خرید انواع بیمه‌ها همین حالا با شماره تلفن ۰۲۱۴۳۴۱۷ تماس بگیرید.

این خبر رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.