۰ نفر

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس؛

بانک ها پول ندارند تا وام بدون ضامن بدهند / همین بلا را سر بورس هم آوردند

۱۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۴۵
کد خبر: 607002
بانک ها پول ندارند تا وام بدون ضامن بدهند / همین بلا را سر بورس هم آوردند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از طرح پرداخت وام ۵۰میلیون تومانی بدون ضامن، گفت: وقتی بانک ها منابع لازم را ندارند چرا باید مجبورشان کنیم از محل خلق پول به مردم وام بدهند تا در نهایت تورم هم تشدید شود؟

اقتصادآنلاین_سهند اینانلو؛ غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به برنامه دولت جهت پرداخت وام بدون ضامن خرد به متقاضیان، توضیح داد: بحث وام‌های بدون ضامن به‌هیچ عنوان به این شکلی که گفته شده نیست، مگر بانک منابع نامحدود دارد که هرکسی دلش خواست برود و بانک وام را در اختیارش قرار دهد؟ اصلا چنین چیزی امکان پذیر نیست.

وی افزود: واقعا نمی‌دانم چرا دولت چنین تصمیمی گرفت و اعلامش کرد، اصلا تصمیم درستی نیست. مجلس هم نمی‌تواند ورود کند و به بانک‌ها بگوید هرکسی ۵۰ میلیون تومان وام خواست بی برو برگرد پرداخت کنید، چنین طرحی به منابع بسیار گسترده‌ای نیاز دارد که در حال حاضر بانک‌ها این منابع را در اختیار ندارند. 

بانک این حجم از منابع را چطور تامین کند؟

نماینده مردم آستارا در مجلس تاکید کرد: آقای حسینی معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد هم روز گذشته توضیح دادند که منظور دولت این نبوده که هرکسی دلش خواست وام بگیرد می‌تواند اقدام کند، چنین چیزی ممکن نیست.

این نماینده مجلس یادآور شد: همین حالا بانک‌ها به دلیل کمبود منابع اقدام به اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌کنند تا امورات جاری خود را بگذرانند. در واقع بانک‌ها با این‌ کار ۳۴درصد جریمه پرداخت کرده و یا اینکه از بازار بین‌بانکی با نرخ بهره ۲۵درصدی اقدام به خرید پول می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های جاری خود را تامین کنند‌، در چنین شرایطی که نمی‌توان انتظار داشت بانک بدون حساب و کتاب تسهیلات بدهد.

وی افزود: بانک نمی‌تواند از هر منابعی دست به پرداخت وام کند، چرا که فقط منابعی که به آن سود تعلق می‌گیرد می‌تواند محلی برای ارائه تسهیلات باشد. برای مثال از محل حساب جاری مردم که نمی‌توان اقدام به وام دادن کرد! بانک تنها از محل سپرده‌هایی که به آنها سودی تعلق می‌گیرد می‌تواند به متقاضیانی که حائز شرایط هستند وام پرداخت کند.

مرحبا بیان کرد: همین حالا بانک‌ها در ماه‌های پایانی سال با کسری منابع مواجه هستند، خیلی از شعبه‌ها نیز ترازنامه‌های درستی ندارند و اصطلاحا حسابشان تراز نیست و کمبود منابع دارند.

وی گفت: همین تصمیمات است که باعث می‌شود بانک‌ها خلق پول می‌کنند و به تورم دامن زده می‌شود!

پس تکلیف تورم چه می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصادآنلاین گفت: دولت محترم از یک طرف وعده داد سیاست‌های ضدتورمی را در دستور کار قرار دهد و از طرفی هم به بانک‌ها می‌گوید باید وام بدهید. این در حالیست که نه نرخ بهره و نه اندوخته قانونی و جریمه‌ها را تغییر می‌دهد، خب با چنین شرایطی بانک‌ها از کجا بیاورند و به مردم وام بدهند؟

وی ادامه داد: همه مردم نیازمند هستند و حتما به این ۵۰ میلیون تومان احتیاج پیدا می‌کنند، هیچ بانکی در هیچ کشوری این امکان را ندارد که به همه مراجعان تسهیلات پرداخت کند. باید توجه داشت که اجرای این طرح به لحاظ فنی غیرممکن است.

همین تصمیمات تورم را ۵۰ درصدی کرد!

مرحبا ضمن اشاره به وضعیت بانک‌ها در روزهای پایانی سال، عنوان کرد: نباید فراموش کرد که معمولا و طبق روال همه ساله، مردم در هفته‌های پایانی سال پول خود را از بانک بیرون می‌کشند و اقدام به خرید لوازم منزل و یا خودرو و... می‌کنند. کارخانجات و شرکت‌ها نیز جهت پرداخت مطالبات و یا نوسازی ماشین‌آلات و... اقدام به برداشت منابع از حساب کرده و دست بانک‌ها بیش از پیش خالی می‌شود. 

این نماینده مجلس افزود: البته بانک با بانک فرق می‌کند اما در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم بانک را مجبور به ارائه تسهیلات از محل منابعی که وجود خارجی ندارند بکنیم. معنای چنین تصمیمی دقیقا همان خلق پولی است که تورم ۵۰ درصدی را برای ما به ارمغان آورده است.

وام، محل درآمد بانک است!

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: اتفاقا بانک از پرداخت وام بسیار استقبال می‌کند چرا که سودآوری خوبی برای بانک‌ها دارد اما همانطور که اشاره شد باید منابعی برای چنین اقداماتی وجود داشته باشد وگرنه امکان پذیر نیست. 

بانک‌ها که از محل قبوض آب و برق یا وصول چک‌ و کارمزد گرفتن که درآمد کسب نمی‌کند، بانک دو راه برای درآمدزایی دارد؛ یا از محل خرید و فروش ارز و یا اینکه تسهیلات پرداخت کند و از محل سود آنها درآمدی را کسب کند.

وی افزود: حالا بدون ضامن یا با ضامن بودن این تسهیلات بحث دیگری است که اصلا فعلا مطرح نیست زیرا منابعی برای تخصیص منابع در دسترس نیست. 

مرحبا با اشاره به بدهی دولت به بانک‌ها، گفت: البته راه دیگری هم هست؛ دولت بیاید و بدهی خود به بانک‌ها را پرداخت کند یا اینکه اندوخته قانونی را کاهش دهد تا دست بانک بازتر شود، در این صورت می‌توان از بانک انتظار داشت که در راستای پرداخت وام اقدام کند.

او ادامه داد: در حال حاضر بانک‌ها دست به دامان کسبه می‌شوند تا سپرده‌های خود را به شعبه آنها بیاورند تا کمی منابع به بانک تزریق شود، در چنین شرایطی آقایان مصاحبه‌های غیراصولی کرده و به بانک‌ها دستور پرداخت وام می‌کنند.

نماینده مردم آستارا در مجلس با انتقاد از سخنان وزیر اقتصاد یادآور شد: ما نمی‌توانیم روسای بانک‌ها را تهدید به اخراج کنیم، چنین منطقی در سال ۱۴۰۰ نمی‌تواند برای اجرای یک کار فنی جوابگو باشد. حتی اگر همه مدیران اخراج شوند بازهم مشکل سر جای خودش باقی خواهد ماند و گرهی از کار باز نمی‌شود.

می‌خواهند بانک را به روز بورس دربیاورند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن یادآوری وضعیت نامطلوب بازار سرمایه، به اقتصادآنلاین گفت: بنده شخصا از وجود اراده‌ای در دولت برای اجرای چنین برنامه‌ای مطلع نبودم، دقیقا این بلا سر بازار سرمایه آورده شد و بورس را به این روز انداختند، الان هم می‌خواهند بانک‌ها را به روز بازار سرمایه درآورند. 

مرحبا در پایان خاطرنشان کرد: دولت می‌خواهد شب عید به مردم سرویس بدهد کار بسیار خوبی هم هست اما این چه روشی است که انتخاب کرده‌اند؟