۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

هر آنچه باید درباره وام بدون ضامن بدانید

۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۱۴
کد خبر: 604703
هر آنچه باید درباره وام بدون ضامن بدانید

به گفته وزیر اقتصاد وام بدون ضامن از هفته آینده به متقاضیان آن پرداخت می‌شود اما شرایط پرداخت این تسهیلات به چه صورت است؟

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ دو هفته پیش رییس جمهور بر پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن و وثیقه و با استفاده از اعتبارسنجی تاکید کرد. پس از آن خاندوزی که پیش از این اعلام کرده بود برنامه تغییر نظام اعتبارسنجی را در دستور کار دارد خبر داد که بانک‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، موظف هستند به متقاضیان دریافت وام، تسهیلات زیر ۱۰۰میلیون تومان را بدون ضامن و با اعتبارسنجی پرداخت کنند.

پس از آن ابتدا بانک‌ها اعلام کردند که این اخبار فقط در تلویزیون مطرح شده و هنوز بخشنامه‌ای به آن‌ها ابلاغ نشده است، اما معاون امور بانکی خاندوزی اعلام کرد که کلیه متقاضیان تسهیلات خرد شامل شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران می‌توانند بدون ضامن نسبت به اخذ وام اقدام کنند.

این متقاضیان تا سقف ۵۰ میلیون تومان می‌توانند، بدون ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق خود و نیز برای دریافت وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، باز هم بدون نیاز به ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق به همراه یک سفته یا چک، اقدام کنند.

وزارت اقتصاد نیز در پاسخ به پیگیری‌های اقتصادآنلاین گفت که فعلا بخش خصوصی به طور کامل شامل دریافت این وام نمی‌شود و تنها افرادی که در بخش خصوصی شاغل هستند و حقوق خود را از بانک‌های دولتی یا بانک‌های خصوصی‌سازی شده دریافت می‌کنند، می‌توانند برای دریافت وام بدون ضامن اقدام کنند.

بانک توسعه صادرات ایران، بانک کشاورزی، بانک صنعت و معدن، بانک مسکن، بانک سپه، بانک تجارت، بانک رفاه کارگران، بانک توسعه تعاون، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران، بانک ملت، بانک صادرات و بانک ملی ایران از جمله بانک‌هایی هستند که وام ۱۰۰میلیون تومانی بدون ضامن پرداخت می‌کنند.

خاندوزی نیز امروز اعلام کرد از هفته قبل با دستور مستقیم رئیس جمهور اعطای تسهیلات با تکیه بر روش های اعتبار سنجی و خوش حسابی مردم آغاز شد و از هفته آینده اجرا می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد توسعه منابع بانک‌های قرض الحسنه و افزایش سقف وام‌های قرض الحسنه در برنامه ما قرار دارد که از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود.

با این وجود برخی کارشناسان معتقدند پرداخت وام به این شیوه الزاماتی دارد که هنوز به طور کامل در نظام بانکی و اقتصاد ایران اجرایی نشده و بدون آن‌ها به نظر می‌رسد تبعات این اقدام بالا و رسیدن آن به اهداف خود چندان شدنی نباشد.