۰ نفر

وداع جهان با بانک مرکزی؟

۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۶
کد خبر: 602852
وداع جهان با بانک مرکزی؟

​سیاست‌گذاران ارشد اعلام کردند: بزرگترین بانک‌های مرکزی جهان قرار است سیاست‌های خود را با سرعت‌های بسیار متفاوت تشدید کنند و احتمالا در سال جاری شاهد نوسانات اقتصادی خواهیم بود و همچنین نوسانات بازار نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش رویترز، بانک‌های مرکزی در سال‌های اخیر محرک‌های بی‌سابقه‌ای را برای حمایت از رشد اعمال کردند اما نقدینگی بیش از حد، تورم را در بیشتر نقاط جهان به بالاترین حد چند دهه رسانده و این نگرانی را افزایش داده است که سیاست‌گذاران از منحنی عقب‌ مانده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، فدرال‌ رزرو ایالات‌متحده احتمالا پیشرو خواهد بود و در هفته آینده نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد در حالی که بانک ژاپن احتمالا سیاست‌ها را برای سال‌های آینده آزاد نگه می‌دارد.

کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین‌المللی پول گفت: کاری که فدرال‌ رزرو انجام می‌دهد، پیامدهایی برای ایالات‌متحده همچنین سایر کشورها و به ویژه کشورهایی که سطوح بالایی از بدهی‌های دلاری دارند، خواهد داشت.

در واقع، در حال حاضر انتظارات برای اقدام سریع‌تر فدرال‌ رزرو هزینه‌های استقراض را در سراسر جهان افزایش داده است و بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان برای اولین بار از اوایل سال ۲۰۱۹ برای مدت کوتاهی به محدوده مثبت رسید.

جورجیوا گفت: مهار بیماری همه‌گیر و افزایش نرخ واکسیناسیون برای رفع شکاف بین کشورهای غنی و فقیر و تضمین رشد آینده برای همه ضروری است.

وی افزود: جهان باید میلیاردها دلار برای مهار کووید هزینه کند تا تریلیون‌ها تولید داشته باشد.

مشکل تورم این است که نرخ‌های آن در حال حاضر به شدت در سراسر جهان متفاوت است و منجر به درجات مختلفی از تنش‌های اجتماعی و سیاسی می‌شود زیرا قیمت کالاهای مصرفی روزمره از غذا تا سوخت افزایش می‌یابد. تورم ایالات‌متحده در حال حاضر به ۷.۰ درصد و بالاترین نرخ از سال ۱۹۸۲ رسیده است.

در حالی که رشد قیمت در منطقه یورو ۵.۰ درصد است اما تا پایان سال به زیر ۲ درصد خواهد رسید در حالی که این نرخ در ژاپن ۰.۶ درصد اعلام شده است.

بانک مرکزی اروپا نیز شروع به دور شدن از سیاست فوق‌العاده آسان خود کرده است و قصد دارد به کاهش خرید دارایی در سال ادامه دهد.

هاروهیکو کورودا، رییس بانک مرکزی ژاپن گفت: بانک هنوز به فکر حرکتی در این مسیر نیست  و با توجه به پایین‌بودن تورم در ژاپن، برخلاف ایالات‌متحده یا اروپا در حال حاضر باید به سیاست پولی بسیار راحت و آسان خود ادامه دهیم.