۰ نفر

گرانی ویزیت پزشکان، مهمترین دلیل خود درمانی؟

۲ بهمن ۱۴۰۰، ۲۱:۳۴
کد خبر: 602569
گرانی ویزیت پزشکان، مهمترین دلیل خود درمانی؟

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: گران شدن ویزیت پزشکان و تجربیات قبلی فرد بیمار از درمان خودسرانه، منجر به خود درمانی می‌شود در حالی که دارو یک تیغ دولبه است و مصرف خودسرانه عوارض زیادی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود کریمی شنبه دوم بهمن ماه در چهارمین مجمع سلامت شهرستان ساوه با موضوع "خود مراقبتی آری، خود درمانی هرگز"، (نه به خرید کالاهای سلامت محور از مسیرهای غیرمجاز و نه به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در انسان و دام) که در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه ساوه برگزار شد، اظهار کرد: سلامت زیرساخت توسعه پایدار است و توسعه پایدار حاصل نخواهد شد مگر اینکه انسان‌های سالمی داشته باشیم و جامعه سالم با خودمراقبتی می‌تواند سلامتی را به فرد و دیگر افراد جامعه به ارمغان آورد.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه سالم و سبک زندگی صحیح بالغ بر ۸۰ درصد بیماری‌ها را از بین خواهد برد، خودمراقبتی واژه جدیدی نیست و زمانی مطرح شد که بیماری‌های مزمن در جامعه افزایش یافت.

او گفت: خودمراقبتی تمام فعالیت‌هایی است که فرد برای حفظ سلامت خود و دیگران انجام می‌دهد که تغذیه سالم، ورزش، تبعیت از رژیم‌های غذایی و... از جمله آنهاست. خودمراقبتی ۵۰ درصد میزان بستری فرد بیمار یا غیبت از محل کار بر اثر بیماری را کاهش خواهد داد و فواید اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه با تاکید بر اینکه خوددرمانی یا مصرف خودسرانه داروها، خودمراقبتی نیست بلکه یک معضل اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی در سلامت است که باعث مشکلات گوارشی، کبدی و... می‌شود، تصریح کرد: گران شدن ویزیت پزشکان و تجربیات قبلی فرد بیمار از درمان خودسرانه منجر به خود درمانی می‌شود در حالیکه دارو یک تیغ دولبه است و مصرف خودسرانه عوارض زیادی دارد.

وی افزود: اگر داروها از کانال‌های غیر مجاز و بازار تهیه شوند و در صحت و سلامت آنها تردید وجود داشته باشد مسائل و مشکلات بسیاری را بوجود می‌آورد و بهترین راه دسترسی به موارد دارویی و بهداشتی سالم آگاهی شهروندان از وجود سامانه "تی تک" است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت کشور چین ۱۳ برابر جمعیت ایران است، افزود: علیرغم این میزان اختلاف جمعیت بین چین و ایران اما متاسفانه مصرف دارویی در کشور ما معادل مصرف دارویی چینی‌هاست که یک آسیب جدی است. میانگین اقلام دارویی تجویز شده در کشور ما ۳.۵ برابر جهان است. تصور مردم این است که یک پزشک حاذق کسی است که داروی بیشتری تجویز کند در حالیکه اینطور نیست خودمراقبتی و مصرف به اندازه دارو راهکار اصلی درمان است.

کریمی با تاکید بر اینکه ایران در مصرف آنتی بیوتیک جزو سه کشور برتر دنیاست، گفت: ۴۰ الی ۶۰ درصد آنتی‌بیوتیک‌هایی که در کشور تجویز می‌شود ضروری است و این جدای آنتی بیوتیک‌هایی است که از داروخانه و بدون مراجعه به پزشک توسط مردم تهیه می‌شود. مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک مقاومت‌های دارویی ایجاد می‌کند و مشکلاتی در درمان بسیاری از بیماری‌ها بوجود می‌آورد.

وی افزود: در خودمراقبتی باید تلاش کرد تا محصولات غذایی سالم و ارگانیک وارد زنجیره غذایی شود و سلامت محقق نخواهد شد مگر با مشارکت اجتماعی همه دستگاه‌های اجرایی و برای تامین این نیاز همگانی همه باید خود را مسئول بدانند. امروزه بسیاری از باشگاههای مردانه و زنانه، آرایشگاهها و عطاری‌ها تهدید کننده سلامت هستند و چون داروهایی که تجویز می‌کنند قاچاق هستند و جان مردم را هدف قرار داده اند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی همچنین گفت: طرح عدالت و تعالی نظام سلامت در عمل به منویات رهبری در وزارت بهداشت آغاز شده است تا مجموعه بهداشت و درمان و شاخص‌های سلامت ارتقای کمی و کیفی پیدا کند و تحقیقات و پژوهش‌ها مناسب با نیاز جامعه بوده و صرفا محدود به تولید مقاله نباشد.

وی بیان کرد: افزایش ظرفیت‌های پزشکی و درمانی، مبارزه با فساد و زیرمیزی، مبارزه با تعارض منافع باتاکید بر خود مراقبتی، استفاده از ظرفیت خیرین، بازسازی و نوسازی پزشک خانواده و شبکه های بهداشتی درمانی و بهره‌وری در نظام سلامت از جمله موضوعاتی است که در طرح عدالت و تعالی نظام سلامت دیده شده است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه نیز گفت: از ۱۵۰۰ بیماری عفونی افزون بر ۸۰۰ بیماری بین انسان و دام مشترک است که یا بصورت مستقیم نظیر بیماری هاری و یا غیرمستقیم از طریق مصرف مواد لبنی و پروتئینی شیوع پیدا می‌کند.

داوود سرمدی با اشاره به اینکه دامپزشکی در حوزه پیشگیری از بروز بیماری‌ها فعالیت دارد، افزود: واکسیناسیون دام و نظارت بر حسن اجرای آن از مهمترین ماموریت های دامپزشکی است.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ هزار راس دام سنگین و ۲۰۰ هزار راس دام سبک، ۹ واحد تولید خوراک دام کنسانتره، سه واحد تولید مکمل و دارویی، ۶ درمانگاه، ۶ داروخانه دو واحد کشتارگاه دام و دو واحد کشتارگاه طیور در ساوه، نوبران و آوه، فعالیت دارند.

سرمدی افزود: به مراکز درمانی در خصوص تجویز آنتی بیوتیک به دام تاکیدات فراوانی شده است چرا که عوارض ناشی از استفاده بی مورد آنتی بیوتیک با مصرف گوشت و فرآورده های دامی به انسان برمی‌گردد.

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: منشا بسیاری از بیماری‌های سال‌های آتی استفاده از کودشیمیایی است که سلامت جامعه و افراد را تحت شعاع قرار می‌دهد.

حجت تمیزی افزود: موادغذایی و تولیدات کشاورزی و دامی در سلامت جامعه مهم قلمداد می‌شود که باید مورد پایش و کنترل و رصد قرار گیرد. نمونه‌برداری از میوه‌ها و سبزیجات از نظر باقی ماندن سموم نیز مورد پایش و رصد قرار گرفته و باید مورد توجه قرار گیرد.

قائم مقام رییس دانشکده علوم پزشکی ساوه در مشارکت‌های اجتماعی نیز گفت: همسویی و هماهنگی دستگاه‌ها لازمه تحقق شعار خودمراقبتی آری، خوددرمانی هرگز (نه به کالاهای سلامت محور از مسیرهای غیرمجاز و نه به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌های انسان و دام است.

علی حافظی افزود: تحقق شعار مجمع سلامت‌ نیازمند اراده جمعی و عزم همه جانبه دستگاههای اجرایی است تا بتوان با اجرایی کردن تکالیف هر دستگاهی، به وظیفه خود نسبت به تامین سلامت مردم را به خوبی عمل کنیم.