۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

جهش درآمدی وزمین در سال ۱۴۰۰ / رشد ۶۱ درصدی عایدی از محل تسهیلات و سپرده گذاری

۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۸
کد خبر: 584962
جهش درآمدی وزمین در سال ۱۴۰۰ / رشد ۶۱ درصدی عایدی از محل تسهیلات و سپرده گذاری

بانک ایران زمین در دوره ۶ ماه منتهی به پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ مبلغ ۳,۲۶۲,۶۶۹ میلیون ریال درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری و اوراق بدهی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۱درصد بیشتر شده است .

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ این بانک در مدت یادشده مبلغ (۴۶,۳۶۸,۹۴۶) میلیون ریال سود سپرده سرمایه گذاری پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲درصد بیشتر شده و در نهایت خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری را به زیان (۴۳,۱۰۶,۲۷۷) میلیون ریالی تبدیل کرده است.

اما درآمد کارمزد در نیم سال نخست رشد ۱۲۸درصدی داشته است و رقم ۱,۰۴۹,۷۱۴ میلیون ریالی را ثبت کرده است. جالب آنکه هزینه کارمزد در سال جاری ۳۱درصد کمتر شده و همین موضوع سبب شده تا بانک ایران زمین مبلغ ۷۳۹,۷۴۹ میلیون ریال سود کارمزد کسب کند که نسبت به مدت مشابه ۱۴۷ برابر شده است. خالص درآمد کارمزد در ۶ ماه نخست سال گذشته مبلغ ۵,۸۵۴ میلیون ریال بوده است.

خالص سود سرمایه گذاری ها در نیم سال نخست سال جاری مبلغ ۵۶۸,۵۸۹ میلیون ریال ثبت شده که نسبت به مدت مشابه رشد ۲۳۶درصدی داشته است.

این بانک در ۶ماه نخست سال ۹۹ مبلغ ۱۶۹,۰۵۷ میلیون ریال خالص سود سرمایه گذاری داشت.

 در نهایت بانک ایران زمین در ۶ ماه نخست سال مبلغ (۴۱,۷۹۷,۹۳۹) میلیون ریال زیان عملیاتی شناسایی کرده که عموما بدلیل زیان ناشی ازخالص درآمد تسهیلات اعطایی است.

سایر درآمد های غیر عملیاتی بانک در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه کاهش قابل توجهی داشته است.

از طرف دیگر رشد انواع هزینه ها در نیم سال نخست از جمله هزینه مطالبات مشکوک الوصول و هزینه مالی سبب شده تا بانک ایران زمین در نهایت به مبلغ (۴۷,۳۶۶,۴۳۸) میلیون ریال زیان خالص دست یابد که نسبت به مدت مشابه ۷۵درصد بیشتر شده است.

یکی از نکات مهم در خصوص این بانک آن است که برنامه افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی  از مبلغ ۴۰۰۰میلیارد ریال به ۲۰،۰۰۰میلیارد ریال از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور الزامات بخشنامه بانک مرکزی در خصوص نسبت کفایت سرمایه و سرمایه نظارتی و نیز بهبود ساختار مالی دارد که در پایان سال ۹۹ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. موضوع افزایش سرمایه این بانک به تأیید حوزه نظارت بانک مرکزی رسیده و به اداره مجوزهای بانکی ارسال شده است اما سازمان بورس انتشار صورت های مالی حسابرسی شده سال مالی قبل از تاریخ ارائه طرح توجیهی افزایش سرمایه را به عنوان شرط پذیرش فرآیند افزایش سرمایه توسط آن سازمان قرار داده است .لکن تا کنون صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۹۹ برای تشکیل مجمع و تصمیم گیری ارسال نشده است.

مقایسه 6 ماه نخست سال جاری با مدت مشابه

شرح

6 ماهه نخست سال 1400

6 ماهه نخست سال 99

درصد تغییر

درآمد تسهیلات و سپرده گذاری

۳,۲۶۲,۶۶۹

۲,۰۱۹,۷۰۱

61%

خالص درآمد تسهیلات

(۴۳,۱۰۶,۲۷۷)

(۳۲,۹۶۷,۸۲۲)

30%

خالص درآمد کارمزد

۷۳۹,۷۴۹

۵,۸۵۴

12536%

خالص سرمایه گذاری

۵۶۸,۵۸۹

۱۶۹,۰۵۷

236%

جمع درآمد عملیاتی

(۴۱,۷۹۷,۹۳۹)

(۳۲,۷۹۲,۹۱۱)

27%

هزینه مالی

(۲۳,۵۲۰)

0

 

سود ( زیان ) خالص

(۴۷,۳۶۶,۴۳۸)

(۲۶,۹۸۲,۵۰۶)

75%

سود ( زیان )هر سهم

(۱۱,۸۴۲)

(۶,۷۴۶)

75%

سرمایه

۴,۰۰۰,۰۰۰

۴,۰۰۰,۰۰۰

 

این بانک در سال جاری اقدام به اخذ تسهیلات کرده است و هزینه مالی شناسایی کرده است. زیان خالص بانک کمی بیشتر شده است و بنظر می رسد در صورتیکه افزایش سرمایه دهد می تواند بخشی از زیان انباشته خود را پوشش دهد.

بررسی صورت های مالی حسابرسی نشده سال ۹۹

بانک ایران زمین در سال ۹۹ مبلغ ۵۴۵۹۹۷۷۹میلیون ریال زیان خالص شناسایی کرده و برای هر سهم مبلغ ۱۳۶۵۰ ریال زیان کنار گذاشته است.

 خالص درآمد تسهیلات اعطایی بانک در سال گذشته مبلغ (۶۹،۹۵۶،۴۲۵ )میلیون ریال زیان بوده است و منجر به شناسایی مبلغ( ۶۰،۲۰۹،۸۱۵)میلیون ریال زیان عملیاتی شده است. در سال مورد بررسی بانک ایران زمین مقداری هزینه مالی نیز داشته است و در نهایت به مبلغ ۵۴،۵۹۹،۷۷۹میلیون ریال زیان خالص رسیده است.

بررسی های گذشته

سال مالی

سال 96

سال 97

درآمد مشاع

۵,۷۲۸,۵۵۵

۶,۳۴۶,۵۹۴

درآمد غیر مشاع

۳۲,۴۹۹,۴۶۱

۲۷,۶۷۰,۶۴۱

جمع درآمد ها

۵,۰۴۷,۷۱۸

(۸,۱۲۰,۰۲۵)

هزینه ها

(۴,۷۴۷,۰۸۱)

(۱۱,۸۱۰,۴۵۴)

سود خالص

۳۰۰,۶۳۷

(۱۹,۹۳۰,۴۷۹)

سود هر سهم

۷۵

(۴,۹۸۳)

سرمایه

۴,۰۰۰,۰۰۰

۴,۰۰۰,۰۰۰

 

 

 

 بانک ایران زمین در سال ۹۶ با کمک رشد درآمد غیر مشاع توانست مجموع درآمد های خود را به بیش ۵,۰۴۷,۷۱۸ میلیون ریال برساند و سود خالص ۳۰۰میلیارد ریالی شناسایی کند . در سال ۹۶ بانک برای هر سهم ۷۵ ریال سود شناسایی کرد. اما در سال ۹۷ با وجود رشد درآمد مشاع بدلیل کاهش قابل توجه درآمد غیر مشاع ، در مجموع زیان عملیاتی شناسایی کرد و زیان خالص شرکت نیز بالغ بر  (۱۹,۹۳۰,۴۷۹) میلیون ریال شد.

 2

 در سال مالی ۹۸ بانک ایران زمین مبلغ (۴۸,۳۶۰,۷۰۶) میلیون ریال زیان عملیاتی شناسایی کرد و زیان خالی بالغ بر (۴۱,۳۶۹,۶۲۹)میلیون ریال را ثبت کرد. در سال ۹۹ زیان عملیاتی بانک به (۵۹,۳۶۵,۳۳۱) میلیون ریال افزایش یافت و متعاقب آن زیان خالص آن بالغ بر (۵۳,۰۸۲,۳۸۷) میلیون ریال شد.

بازار در انتظار گزارش مالی حسابرسی شده سال مالی گذشته بمنظور تایید افزایش سرمایه و کاهش زیان بانک است.