۰ نفر

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس؛

بانک مرکزی زمان اجرای قانون جدید چک را اعلام کند/ اطلاع رسانی عمومی ضروری است

۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴
کد خبر: 583904
بانک مرکزی زمان اجرای قانون جدید چک را اعلام کند/ اطلاع رسانی عمومی ضروری است

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: بانک مرکزی علاوه بر آن که باید از ظرفیت رسانه برای اطلاع ­رسانی به مردم استفاده کند، باید بانک‌ها را مکلف کند تا در برگه چک‌های جدید، اطلاعاتی از جمله روش‌های ثبت اطلاعات چک، نحوه استعلام از سامانه صیاد را درج کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در رابطه با جلسه­‌‌ی اخیر که به دعوت کمیسیون اصل 90 از رییس بانک مرکزی در رابطه با موضوع قانون جدید چک برگزار شد، گفت: این جلسه به منظور طرح مطالباتی که بانک مرکزی باید در راستای اجرای کامل قانون جدید چک انجام دهد، برگزار شد.

وی ادامه داد: اهم تکالیف اجرانشده­ ی قانون جدید چک که در این جلسه به آنها اشاره شد شامل مواردی از جمله تسهیل ثبت و تایید اطلاعات چک در سامانه صیاد از طریق پیامک، خودپردازها و دستگاه‌های کارتخوان، ایجاد امکان صدور برگه چک بابت تضمین و وثیقه، ارسال پیامک تایید ثبت اطلاعات برگه چک به گیرنده پس از ثبت اطلاعات برگه چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده، اطلاع­رسانی و آموزش به مردم و کارکنان شبکه بانکی جهت آشنایی با قانون و برخی موارد دیگر است.

نائب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس در مورد اهمیت تکالیف ذکر شده بیان کرد: از آنجا که ممکن است برخی از مردم در مناطق محروم یا حتی سایر نقاط کشور به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی نداشته باشند، از این رو لازم است تا شبکه بانکی جهت حل مشکل این دسته از افراد، امکان ثبت و تائید اطلاعات چک با دستگاه­های خودپرداز، کارتخوان و سامانه­های پیامکی را فراهم کنند.

پژمانفر گفت: همچنین طبق بازخوردهایی که از فعالین کسب و کارها و برخی نهادهای تامین مالی گرفته شده، از ابتدای سال 1400 و با الزامی شدن ثبت تاریخ سررسید برگه چک در سامانه صیاد بانک مرکزی در هنگام صدور، کارکرد ضمانت و وثیقه که یکی از کارکردهای رایج و اساسی چک در کسب و کار است دچار مشکلاتی شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که بانک مرکزی این کارکرد را در سامانه صیاد خود تعبیه کند.

وی اذعان کرد: عدم ثبت اطلاعات برگه چک‌های بنفش رنگ در سامانه صیاد توسط صادرکننده، از جمله مشکلاتی است که در حال حاضر برخی از مردم با آن مواجه هستند؛ چراکه در این مورد، طبق قانون شبکه بانکی از پرداخت مبلغ چک امتناع می‌کنند. بنابراین، به منظور حل این مشکل انتظار می‌رود امکانی فراهم گردد که به محض ثبت اطلاعات چک توسط صادرکننده یا انتقال دهنده برگه چک، پیامک حاوی اطلاعات برگ چک به گیرنده،  جهت اطمینان وی ارسال گردد.

نائب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به اهمیت آگاه سازی مردم و کارکنان شبکه بانکی در رابطه با سازوکارهای قانون جدید چک اظهار کرد: باتوجه به اینکه به مرور زمان، سهم چک‌های بنفش رنگ در بازار افزایش می­یابد، آموزش و اطلاع­رسانی برای عموم مردم و کارکنان شبکه بانکی بسیار اهمیت دارد. بانک مرکزی علاوه بر آن که باید از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی برای اطلاع­رسانی به مردم استفاده کند، باید بانک‌ها را نیز مکلف کند تا در برگه چک‌های جدید، اطلاعاتی را که دانستن آن‌ها برای مردم ضروری است، از جمله روش‌های ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، نحوه استعلام از سامانه صیاد، لزوم ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده را درج کنند.

پژمانفر در رابطه با نگرانی مردم از تعیین سقف اعتباری بیان کرد: با توجه به گزارش‌هایی که از سمت کسب و کارها به کمیسیون اصل 90 داده می­شود، با بررسی کارشناسان کمیسیون، موضوع تعیین سقف اعتبار به یکی از مهمترین دغدغه‌های اصحاب کسب و کار تبدیل شده است. بنابراین بانک مرکزی باید با هدف صیانت از اصل قانون و پیشگیری از وقوع مشکلاتی برای مردم و کسب و کارها، از هرگونه شتابزدگی در تعیین سقف اعتباری پرهیز نموده و با اجرای آزمایشی و گام به گام، از دقت روش اتخاذ شده بدین منظور اطمینان پیدا کند.

وی در انتها افزود: باتوجه به اینکه سه سال از زمان لازم الاجرا شدن قانون می­‌گذرد و حجم چک‌های جدید صیادی که در مبادلات استفاده می­شود نیز بیشتر شده است، اجرای اقدامات عقب مانده­‌ی قانون جدید چک برای کاهش مشکلاتی که مردم در فرایند اجرای قانون با آن روبرو هستند، ضرورت دارد؛ بنابراین در انتهای این جلسه بانک مرکزی مکلف شد تا برنامه زمان­بندی جهت عملیاتی نمودن اقدامات فوق را به کمیسیون اصل 90 ارائه کند.