۰ نفر

مدیریت بر ترازنامه با برنامه‌ محوری و تمرکز بر کسب‌وکار اصلی بانکداری

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۹:۲۹
کد خبر: 578052
مدیریت بر ترازنامه با برنامه‌ محوری و تمرکز بر کسب‌وکار اصلی بانکداری

بررسی تحولات اقتصادی به‌ویژه پولی و بانکی کشور در دهه اخیر، حکایت از عدم توازن در بازار پول دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، آیت‌الله ابراهیمی، مدیرعامل بانک سپه در یادداشتی نوشت: بررسی تحولات اقتصادی به‌ویژه پولی و بانکی کشور در دهه اخیر، حکایت از عدم توازن در بازار پول، افزایش لجام‌گسیخته پایه پولی و نقدینگی، تورم مزمن و کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ ارز و محدودیت فعالیت‌های ارزی، رقابت ناسالم بین بانک‌ها و موسسات اعتباری، افزایش هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی نظام‌بانکی، کاهش یا در برخی موارد صفر شدن نرخ اسپرید در بانک‌ها، پایین بودن کارمزدهای امور بانکی و... دارد که محصول این چالش‌ها، خود را در تابلویی به نام «ترازنامه بانک‌ها» نمایان می‌سازد. ترازنامه واقعی بانک‌ها و موسسات اعتباری بیانگر این واقعیت تلخ است که وضعیت سودآوری در نهادهای بازار پول نامناسب است و این موضوع در بررسی شاخص‌های مالی بانک‌های حاضر در بورس اوراق بهادار نیز مشهود است.

 این وضعیت نامناسب مالی در نخستین بانک ایرانی که برخی از تکالیف حاکمیتی و دولتی را نیز به دوش می‌کشد و همواره تلاش مضاعفی برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته، بیشتر پدیدار است. گام نخست بهبود وضعیت مالی و حرکت به سمت سودآوری به‌عنوان نقطه عطف تحولات واقعی در بانک، آسیب‌شناسی و تعمق در مباحث مالی و تجزیه و تحلیل عمیق دارایی‌ها و بدهی‌ها و کارآمد کردن مدیریت بر ترازنامه بانک است. تجزیه و تحلیل سمت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک در این عرصه حساس، حکایت از این واقعیت مهم دارد که مهم‌ترین مساله بانک در کوتاه‌مدت، ریسک نقدینگی است و یکی از مهم‌ترین راهکارهای عملیاتی برای گذار از این موضوع، افزایش منابع بانک است. بر این اساس شایسته است همه کارکنان بانک به‌ویژه همکاران خط مقدم در مناطق و شعب با کار جهادی و بسیج کلیه ظرفیت‌ها و نیروهای فکری و سازمانی، برای افزایش منابع تلاش و همت مضاعف داشته باشند. بدیهی است پشتیبانی واحدهای ستادی با ارائه محصولات جدید و بهبود فضای رقابتی در تعامل با مراجع درون و برون سازمانی، اجنتاب‌ناپذیر است و مقدمه موفقیت در رسیدن به اهداف سپرده‌ای قلمداد می‌شود که به امید حق‌تعالی و مشارکت و نقش‌آفرینی حداکثری همکاران تحقق خواهد یافت.  برنامه‌محوری و تمرکز بر کسب‌وکار اصلی بانکداری در بازار پول کشور، اهداف سازمانی را در بزرگ‌ترین بانک کشور محقق خواهد ساخت.

تقارن انتصاب اینجانب در بانک سپه با روز آمار و برنامه‌ریزی را به فال نیک گرفته و ضمن تاکید بر داشتن آمار و اطلاعات در عصر انقلاب داده‌ها و بهره‌برداری از آن برای برنامه‌ریزی راهبردی متناسب با وضعیت بانک و بازار پول ملی و منطقه‌ای در تمام ارکان بانک اطمینان دارد شاخص‌های بنیادی کسب‌وکار بانک از قبیل کیفیت و کمیت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک، ارتقای سودآوری، افزایش سهم بازاری منابع بانک و حفظ رهبری بازار، بهبود نسبت کفایت سرمایه، کاهش قیمت تمام‌شده پول، افزایش سهم درآمدهای غیرمشاع، افزایش نسبت مصارف به منابع، جهش در عملیات بانکداری بین‌الملل، تدوین و عملیاتی کردن بوم کسب‌وکار بانک، تحول اساسی در ساختار سازمانی بانک بر اساس اصول بانکداری جامع، تحول دیجیتال در فرآیندها و رویه‌های ارائه خدمات مشتری‌محور بانک بر اساس برنامه‌های راهبردی و...، با توکل بر خداوند متعال و تلاش همکاران صادق و ساعی بانک اتفاق خواهد افتاد.

بنابراین مدیران، مسوولان و کارکنان بانک در کلیه سطوح سازمانی نسبت به برنامه‌ریزی امور بانکی با تمرکز بر کسب‌وکار بانک و در وضعیت کنونی تاکید بر جذب منابع، اقدام کردند و با مبنا قرار دادن مدیریت ارزیابی عملکرد، ایجاد انگیزه و مشارکت حداکثری سرمایه انسانی، موجب ارتقای شاخص‌های امور بانکی شوند.