۰ نفر

جوابیه بانک ملی به گزارش اقتصاد آنلاین

۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۰
کد خبر: 570630
 جوابیه بانک ملی به گزارش اقتصاد آنلاین

بانک ملی ایران با ارسال یک جوابیه به گزارشی با عنوان «خاندوزی تاریکخانه شرکت‌های دولتی را روشن کرد؛ انتشار صورت‌های مالی بانک ملی» در پایگاه خبری اقتصادآنلاین واکنش نشان داد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

"مدیر مسئول محترم پایگاه خبری اقتصاد آنلاین

با سلام و احترام

در پی انتشار صورت‌های مالی بانک و آغاز طرح شفاف‌سازی دولت، کلیپی از سوی آن رسانه (تیتر خبر: خاندوزی تاریکخانه شرکت‌های دولتی را روشن کرد؛ انتشار صورت‌های مالی بانک ملی مورخ 1400/7/2) با مطالبی اشتباه از لحاظ مبلغی و حاوی تحلیل‌های غلط و‌ استفاده ناصحیح از مفاهیم اقتصادی و قیاس‌های نادرست، تولید شد و انتشار یافت که باعث تشویش اذهان عمومی شده و با بازنشر وسیعی نیز روبرو شد.

با توجه به اینکه عنوان آن رسانه «اقتصاد آنلاین» بوده و قطعا پذیرش خطاهای فاحش کلیپ منتشره از چنین رسانه‌ای سخت است و با توجه به اینکه بانک ملی ایران در کلیپی توضیحات شفاف درمورد خطاهای ذکر شده در کلیپ تولیدی آن رسانه را تشریح کرده بود، متاسفانه اقدام درستی از سوی رسانه شما برای اصلاح مطالب منتشر شده صورت نگرفت و صرفا کلیپ از صفحه اصلی اینستاگرام آن رسانه حذف و در سایت نیز کلیپ اولیه ویرایش شد که علی رغم اصلاح، هنوز حاوی اشتباهات زیادی بوده و از سویی اقدام حرفه‌ای رسانه‌ای بابت تشریح اشتباه و انتشار درست مطلب درست نیز صورت نگرفته است.

لذا مجددا از آن رسانه درخواست می‌شود مطابق قانون مطبوعات، توضیحات لازم درخصوص محتوای منتشر شده صورت گرفته و نسبت به اصلاح در رسانه‌هایی که به نقل از اقتصادآنلاین محتوای ناصحیح را بازنشر می‌کنند، اقدام لازم به عمل آید.

توضیحات:

۱-در تمامی این کلیپ که قصد قیاس بین بانک ملی ایران و چند بانک دیگر دارد، دو عنوان نامتجانس صورتهای مالی بانک ها مورد مقایسه قرار می گیرند و صورت سود و زیان اصلی بانک ملی ایران با صورت سود و زیان تلفیقی سایر بانک ها مقایسه می شود که قطعا اقدام ناصحیحی است. اگر ملاک صورت‌های مالی تلفیقی است که بانک ملی ایران سود ده است و اگر ملاک صورت مالی غیر تلفیقی است، اعداد مورد اشاره در مورد سایر بانک‌ها ناصحیح است. این مورد در کلیپ اصلاحی آن رسانه نیز هنوز مشهود است.

۲-  علیرغم تخصصی بودن آن رسانه و مشخص بودن تعاریف صورت های مالی، در بخش درآمدهای مشاع بانک عددی اشتباه عنوان می شود که منبع آن مشخص نیست و برای هر کارشناس آشنا به اقتصاد، این عدد بر اساس تعریفی که در کلیپ نیز وجود دارد و بر اساس مستندات منتشره در سایت کدال  قابل محاسبه است. در کلیپ اصلاحی نیز این ‌خطا هنوز مشهود است.

۳-در کلیپ اولیه در راستای وخیم نشان دادن شرایط بانک، اعداد سود و زیان ۹۸ و ۹۹ جابجا شده و عینا عنوان می شود که زیان بانک ۱۳۰ درصد افزایش یافته است، در حالی که این موضوع کذب محض بوده و بر اساس مستندات موجود در سایت کدال کاهش زیان در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ واضح است. البته در کلیپ دوم این مورد در سایت اصلاح شده، لکن اقدام اصلاحی مطابق قانون مطبوعات نیست .

۴- در بخشی از کلیپ عدد پرسنل شعب بانک ۵۳ هزار نفر اعلام می شود، در حالی که قطعا کارشناسان اقتصادی که دارای شناخت درست از صورت‌های مالی باشند، متوجه هستند که این رقم مربوط به پرسنل بانک (صف  و ستاد) و شرکت‌های بانک است. نکته جالب توجه در این موضوع، استفاده درست آن رسانه از اعداد مربوطه برای سایر بانک هاو کسر پرسنل شرکت ها از تعداد کل پرسنل گروه در تحلیل‌ها می‌باشد  و فقط پرسنل بانک ملی در تحلیل مربوطه بصورت مجموعی با شرکت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

بانک ملی ایران - اداره کل روابط عمومی"