۰ نفر

راهنمای جامع استعلام و خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت (پاییز ۱۴۰۰)

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۱
کد خبر: 565988
راهنمای جامع استعلام و خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت (پاییز ۱۴۰۰)

با توجه به اینکه بسیاری از موتورسواران حتی تا چند سال پیش برای گرفتن گواهینامه هم اقدام نمی‌کردند، بیمه شخص ثالث موتور سیکلت بیمه‌‌ی عجیبی به نظر می‌رسید. اما با رانندگی پرخطر در خیابان‌های شلوغ و تنگ و اینکه موتورسواران عامل اصلی بروز برخی حوادث ناگوار بودند، تصمیماتی برای اجباری کردن بیمه موتور سیکلت اتخاذ شد که به ‌واسطه آن یکی از مهمترین بیمه‌ها به‌نام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت در ساختار بیمه مرکزی ایران تعریف گردید. به علاوه در شهریورماه نیز ، طبق مصوبه مجمع صندوق تامین خسارت های بدنی، جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت ها بخشیده  شد.قوانین بیمه شخص ثالث موتور در طی سال‌های گذشته تغییرات قابل توجهی داشته که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. اما ابتدا اجازه دهید توضیحات کاملی در رابطه با مفهوم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت و انواع مختلف بیمه این وسیله نقلیه در اختیار شما قرار دهیم.

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چیست؟

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت زیرشاخه بیمه ثالث وسایل نقلیه موتوری محسوب شده و همانند بیمه شخص ثالث خودرو، فرد زیان‌دیده در حادثه رانندگی (شخصی غیر از راننده موتور سیکلت خاطی)، شخص ثالث نامیده می‌شود.

شرکت‌های بیمه‌گر در‌حال‌حاضر دو دسته بیمه برای موتورسیکلت ارائه می‌کنند که شامل بیمه بدنه موتورسیکلت و بیمه شخص ثالث موتور است. شخص ثالث می‌تواند هر شخص سومی(ترک نشین، عابرپیاده یا ….) باشد که در حادثه تصادف موتورسیکلت آسیب می‌بیند. اگر راننده در حادثه تصادف مقصر شناخته شود، شرکت بیمه‌گر متعهد به تامین غرامت حادثه است. اگر راننده موتورسیکلت دارای بیمه شخص ثالث مقصر نباشد و طرف مقابل حادثه به عنوان مقصر شناخته شود، ترک نشین موتور در چتر حمایت بیمه شخص ثالث موتور قرار می‌گیرد. او باید خسارت خود را از شرکت بیمه‌گر موتور طلب نماید.

ما همه راکبان عزیز را به خواندن راهنمای جامع بیمه موتور برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیمه اجباری و پوشش‌های آن توصیه می‌کنیم.

انواع پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور

در مورد بیمه شخص ثالث موتور مانند بیمه شخص ثالث خودرو، مواردی هستند که به‌عنوان پوشش اصلی بیمه در نظر گرفته می‌شوند. در مورد این نوع بیمه نیز برخی موارد تحت پوشش قرار نخواهند گرفت.

22

بیمه شخص ثالث موتور دارای پوشش  خسارات جانی و مالی است.

بیمه شخص ثالث موتور موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • خسارات مالی وارده به شخص ثالث
  • خسارات جانی وارده به شخص ثالث شامل هزینه‌های درمان، نقص عضو و فوت
  • خسارات جانی وارده به راننده مقصر در حادثه

قوانین جدید  بیمه شخص ثالث موتور در 1400

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم قوانین بیمه در طی سال‌های گذشته تغییراتی داشته که منجر به بهبود آن‌ها شده است. به عنوان مثال در قانون قدیم بیمه شخص ثالث، با بروز اولین خسارت موتور و در نتیجه استفاده بیمه‌گزار از بیمه‌نامه موتور، تمامی تخفیفات اعمال شده از بین می‌رفت. در حالی که در قانون جدید بیمه شخص ثالث موتور، تخفیفات به صورت پلکانی اعمال خواهند شد. از طرفی طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث موتور، میزان تخفیفات عدم خسارت برای هر ۵ سال به میزان حداکثر ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است. همین امر باعث شده تا بسیاری از راکبان موتورسیکلت برای دریافت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت اقدام کنند.

نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

مانند بیمه شخص ثالث خودرو، در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت نیز عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که از آن جمله می توان به نوع موتور سیکلت، سال تولید آن، تعداد سیلندرها، ساختار موتور، نرخ پوشش مالی انتخابی توسط بیمه‌گزار، میزان تخفیف عدم خسارت بیمه موتور سیکلت و جریمه دیرکرد اشاره کرد.

در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، موتورها به سه دسته اصلی برقی، سه چرخ و دو چرخ تقسیم می‌شوند. عامل مهم بعدی در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، سال تولید این وسیله نقلیه است. توجه داشته باشید که هر چقدر موتور سیکلت جدیدتر باشد، ریسک تصادف با آن کمتر بوده و در نتیجه نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت نیز پایین‌تر خواهد بود.

تعداد سیلندر عامل دیگری در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت است. با توجه به اینکه با افزایش تعداد سیلندرها، قدرت موتورسیکلت افزایش پیدا می‌کند و به واسطه آن میزان ریسک تصادف نیز بیشتر خواهد شد، در نتیجه نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

33

هرچه سایز و قدرت موتورسیکلت بیشتر باشد،  هزینه بیمه موتور آن بیشتر خواهد بود.

نوع و ساختار موتورسیکلت از دیگر عواملی است که روی قیمت یا نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت تاثیر می‌گذارد. موتورسیکلت‌های برقی و دنده‌ای دارای نرخ بیمه‌ای متفاوتی از یکدیگر هستند. هر چقدر میزان قدرت موتور سیکلت افزایش پیدا کرده و سایز آن نیز بزرگ‌تر شود، هزینه یا نرخ بیمه شخص ثالث آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

با توجه به مواردی که ذکر شد نمی‌‌توان نرخ مشخص و ثابتی را برای تمامی موتورسیکلت‌ها تعیین کرد اما در جدول زیر می‌توانید حق بیمه پایه شخص ثالث موتور سیکلت در سال ۱۴۰۰ را ببینید.

نوع موتورسیکلت

مبلغ حق بیمه شخص ثالث پایه در سال 1400

موتورسیکلت دنده‌ای تک سیلندر

587.600 تومان

موتورسیکلت دنده‌ای دو سیلندر یا بیشتر

645.500 تومان

موتورسیکلت دنده‌ای سه چرخ

694.200 تومان

موتورسیکلت گازی

481.100 تومان

 

 

 

 

 

 

 

 

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند روی نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت تاثیر بگذارد، میزان پوشش‌های مالی است که بیمه‌گزار برای بیمه کردن موتورسیکلت خود انتخاب خواهد کرد.

شرکت های بیمه‌گر، بیمه شخص ثالث خودرو را به صورت بلندمدت با اعتبار یک ساله یا به صورت کوتاه مدت در بازه های زمانی مثلا یک ماهه ، دو ماهه و ... ارائه می‌دهند ولی تنها دوره زمانی درنظر گرفته شده برای اعتبار بیمه‌نامه موتورسیکلت یک سال است و امکان خرید بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت ( بیمه موتورسیکلت یک ماهه، سه ماهه و ...) وجود ندارد.

44

انواع بیمه موتورسیکلت فقط یک ماهه صادر می شود.

برای استعلام و خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/thirdpartyMotor

نحوه استعلام، انتخاب و خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

تا قبل از فعالیت کارگزاری‌های آنلاین بیمه،  بیمه‌گزاران برای اطلاع از قیمت‌ها یا استعلام بیمه و در نهایت خرید آن، به صورت حضوری به شعب شرکت‌های بیمه‌گر مراجعه می‌کردند. همانطور که می‌دانید دریافت خسارت از شرکت بیمه‌گر یک فرآیند کاملاً اداری است که گاهی می تواند به علت تعداد کم شعب پرداخت خسارت یک شرکت بیمه‌گر و در نتیجه شلوغی شعب، برای یک بیمه‌گزار زمان‌بر باشد. بنابراین در زمان استعلام و خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت و یا انواع دیگر بیمه، باید موارد این‌چنینی را در نظر داشته باشید تا در آینده هزینه زمانی و ریالی کمتری متقبل شوید.

برای استعلام و انتخاب یک شرکت بیمه‌گر مناسب می‌توانید از کارگزاری آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید که خدمات متنوعی در حوزه بیمه وسایل نقلیه موتوری خصوصاً بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ارائه می‌کند. برای استعلام قیمت کافی‌ است وارد سایت bimeh.com شده و از بخش محصولات، بیمه موتور را انتخاب کنید. با درج گروه موتورسیکلت و سال ساخت آن می‌توانید نرخ بیمه شخص ثالث ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف بیمه‌گر در سایت بیمه دات کام را بررسی کرده و در نهایت بیمه‌ای را خریداری کنید که بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. علاوه‌بر‌این، اگر نیازمند مشاوره برای انتخاب و خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت بودید می‌توانید با شماره تماس‌های بیمه دات کام تماس گرفته و به صورت کاملاً رایگان مشاوره تخصصی دریافت کنید.

اطلاعات تماس:

آدرس: تهران، سعادت آباد، میدان فرهنگ، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان، ‌ پلاک 17 طبقه 6، واحد 6

کدپستی : ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

پست الکترونیک: info@bimeh.com

شماره تماس: 021-4372