۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بانک‌ها چه مسئولیتی در قبال جامعه دارند؟/ نگاهی به کارنامه بانک‌ایران زمین

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳
کد خبر: 558421
بانک‌ها چه مسئولیتی در قبال جامعه دارند؟/ نگاهی به کارنامه بانک‌ایران زمین

در دنیای امروز، دیگر نمی‌توان از یک بنگاه اقتصادی همچون بانک انتظار داشت که تنها به فعالیت‌های اقتصادی بپردازد. بانک‌ها نیز به این موضوع واقف هستند و همواره سعی می‌کنند نقشی اجتماعی را فرای بنگاه‌داری و فعالیت‌های اقتصادی خود در جامعه ایفا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، زمانی که یک شرکت، بنگاه و یا برند فعالیت‌های خود را با اقداماتی که به نفع مردم جامعه است پیوند می‌زند به این اقدام، ایفای مسئولیت اجتماعی گفته می‌شود.

در کشور ما طی سال‌های گذشته بانک‌ها به خوبی نسبت به این مسئولیت خود آگاهی پیدا کرده و در راستای آن قدم برداشتند.

اگر بخواهیم بیشتر با انواع مسئولیت‌های اجتماعی آشنا بشویم باید برای مثال گفت بانک‌ ایران زمین یکی از بانک‌های کشور است که در این راستا اقدامات زیادی انجام داده است.

حمایت از مناطق محروم، زلزله و سیل زده

یکی از موقعیت‌هایی که مسئولیت اجتماعی بانک‌ها بسیار پررنگ شد وقوع سیل و زلزله در کشور بود. بانک ایران زمین از آن زمان اقدام به ساخت مدارس و خانه‌های بهداشت در این مناطق کرده است.

همچنین بانک ایران زمین سال گذشته از تعداد زیادی از کودکان این مناطق حمایت کرد که اقدامی شایان توجه بود.

توسعه پایدار

شاید در شرایط فعلی و مشکلاتی که در کشور وجود دارد کمتر کسی به دنبال اجرای برنامه‌هایی در این حوزه رفته باشد، اما بانک ایران زمین طی سال‌های گذشته با برگزاری کمپین‌هایی به اصلاح الگوی مصرف آب، حمایت از گونه‌های در خظر درختان مثل بلوط، حمایت از جنگلبانان، صرفه‌جویی و اصلاح در مصرف انرژی و بسیاری موضوعات محیط زیستی دیگر پرداخته است.

کرونا و مسئولیت اجتماعی

اما شاید یکی از مهم‌ترین مقاطع در کشور که ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بیش از پیش اهمیت یافت، شیوع بیماری کرونا در اواخر سال 97 بود.

با برقراری قرنطینه و تعطیلی‌های گسترده، بانک ایران زمین اقدام به پرداخت تسهیلات برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده کرد.

با الکترونیکی کردن تمامی خدمات، بار بزرگی را از دوش مشتریان خود برداشت تا دیگر نیازی نباشد در این شرایط سخت کرونایی، در بانک‌ها حضور پیدا کنند.

همچنین از زمانی که واکسیناسیون آغاز شد، این بانک اقدام به تاسیس مراکز تجمیعی برای واکسیناسیون پرداخت که اقدامی قابل تقدیر بود.

در این بین بانک ایران زمین به منظور تسریع در فرآیند تولید واکسن و پیشگیری ابتلا و نجات جان مردم کشور، تجهیزات راه اندازی خط تولید واکسن کرونا را در اختیار مجموعه دارویی برکت قرارداد تا نیازهای فعلی با واکسن ایرانی تامین شود.

و در این بین بیمارستان‌ها هم فراموش نشدند؛ بانک ایران زمین در راستای ارائه خدمات درمانی بهتر بیمارستان ها به بیماران مبتلا به ویروس کرونا، طرح تهیه و تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز بیمارستان ها در سراسر کشور اجرا کرده است.

نگاهی به کارنامه این بانک، نشان می‌دهد مدیران آن به خوبی نسبت به مسئولیتی که در قبال جامعه بر آن‌ها قرار گرفته است، آگاهی دارند.

برای اینکه بتوانیم سریع‌تر در مسیر توسعه حرکت کنیم، لازم است نه تنها بانک‌ها بلکه تمامی بنگاه‌های اقتصادی بخشی از این مسئولیت را بر دوش بگیرند؛ زیرا بخش خصوصی ظرفیت‌های بسیاری در کمک به جامعه دارد که در بسیاری از کشورها از آن استفاده می‌شود و ما نیز نباید از آن غافل باشیم.