۰ نفر

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس؛

سلامت نظام بانکی در گروی شفافیت جذب و تخصیص منابع است

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۱۳
کد خبر: 558176
سلامت نظام بانکی در گروی شفافیت جذب و تخصیص منابع است

رییس کمیسیون اقتصادی گفت: در نظام بانکی بین بنگاه های شفافی که می توانند در بازار سرمایه حضور یابند با بنگاه هایی که شفاف نیستند و اطلاعاتی ارائه نمی دهند تفاوتی در ارائه تسهیلات وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی بعدازظهر امروز در میزگرد موانع تولید که در حاشیه سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: اولین گام برای رفع موانع تولید این است که ظرفیت تولید را ساماندهی کنیم؛ برخی از بانکها ارزیابی هایی در مورد بنگاه هایی که در مشارکت با بانک موفق نبودند انجام داده اند. برخی از بنگاه ها تحت تملک قرار گرفتند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در بحث انتظار از نظام بانکی اولین نکته این است که باید وضعیت بنگاه های غیرفعال را ساماندهی کنیم؛ بنگاههای که برای آنها هزینه انجام شده اما به دلیل شرایط امکان فعالیت ندارند و بسیاری از این واحدها با یک برنامه منسجم می توانند مجدد به فعالیت بازگردند. البته منظور من واحدهایی است که توجیه اقتصادی و یا امکان تغییر بهره وری دارند.

وی ادامه داد: طبق بررسی ها سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان بطور میانگین از طریق معادن می توان سرمایه گذاری مجدد در اقتصاد انجام شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه مجموع معادن فعال و ظرفیت بهره وری از ذخایر به کمتر از ۱۰ درصد است، گفت: با ترکیب منابع نظام بانکی با منابع شرکت های معدنی از محل عدم سود، به راحتی می توان میزان حجم سرمایه گذاری را در سال به حدود ۲,۵۰۰ هزار میلیارد تومان رساند.

وی افزود: در ارتباط با وضعیت سلامت نظام بانکی آنچه که بسیار حائز اهمیت بوده این است که موضوع بحث استقرار سامانه یکچارچه اطلاعات نظام بانکی باید در دستور کار قرار گیرد. الان سامانه ها بهم متصل نیستند و اطلاعاتی که در اختیار بانک مرکزی قرار میگیرد امکان پردازش و تحلیل محتوایی که منجر به تصمیم گیری شود را ندارد.

پورابراهیمی گفت: موضوع بعدی استقرار سامانه یکپارچه ارزیابی ریسک است که می تواند و ریسک های اعتباری، نقدی و … را شامل شود. نظام رتبه بندی نیز موضوع بعدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سلامت نظام بانکی در گروی شفافیت جذب و تخصیص منابع است

وی با بیان اینکه سلامت نظام بانکی در گروی شفافیت جذب و تخصیص منابع است، اظهار داشت: در حوزه ساختار درآمد- هزینه نظام بانکی ایرادات ساختاری وجود دارد. صورت های مالی نیز باید تعیین تکلیف شود. الان بخش عمده ای از هزینه هایی که در صورت های مالی نظام بانکی داریم امکان بازنگری دارند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دارایی های غیرمولد در نظام بانکی داریم؛ سرمایه گذاری های که خارج از ضوابط و استانداردهای نظام بانکی انجام شده که در قالب بنگاهداری بانکها مطرح می شود.

وی تاکید کرد: باید به جای رویکرد سنتی به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کنیم.

پورابراهیمی گفت: تصمیمات بانک مرکزی در ارائه تسهیلات به واحدهای شفاف با واحدهای غیرشفاف تفاوت معناداری ندارد. امروز در نظام بانکی ما بین بنگاه های شفافی که می توانند در بازار سرمایه حضور یابند با بنگاه هایی که شفاف نیستند و اطلاعاتی ارائه نمی دهند تفاوتی در ارائه تسهیلات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید برای بنگاه های کوچک و مشاغل خرد نظام تامین مالی تشکیل شود، افزود: در حالی که متوسط مالیات جاری در بانکها عدد بالایی است متوسط ۳ درصد کل مطالبات مشاغل خرد غیرجاری است. در مشاغل خرد و کسب و کارهای کوچک ظرفیت های بزرگی وجود دارد که باید حمایت شوند؛ در بانک مرکزی از طریق تغییر آیین نامه ها می توان این اقدام را کرد و برخی از مباحث کلان تر نیز از طریق وزارت صمت پیگیری کرد.

پورابراهیمی گفت: امروز شرایط کشور به دلیل وضعیتی که در اوضاع اقتصادی داریم فضای خاصی است. همانطور که از نظام بانکی انتظارات داریم باید با آنها همراهی هم کنیم.

وی تصریح کرد: رابطه مجلس و نظام بانکی باید اصلاح شود؛ برخی از مصوبات مجلس نیازمند بازنگری است. در حوزه قانون گذاری در ارتباط با نظام بودجه ریزی نیازمند بازنگری هستیم. باید حمایت خود را در حوزه سیاست گذاری داشته باشیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: رابطه دولت و نظام بانکی هم مناسب نیست؛ دولت همواره بخشی از کسری بودجه را از بانک مرکزی و نظام بانکی اخذ کرده که هزینه های سنگین بر نظام اجرایی وارد کرده است. اصلاح رابطه دولت و نظام بانکی یکی از اولویت های ماست.

وی افزود: همجنین رابطه بین بانک مرکزی و نظام بانکی هم باید دچار تحولات اساسی شود. در دستور کار کمیسیون اقتصادی دو موضوع را در رابطه با قوانین پایه داریم. کلیات اصلاح قانون بانک مرکزی را در صحن علنی تصویب کردیم و این طرح دوشوری شده و در کمیسیون اقتصادی است.