۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

نظام بانکی، الگوی بسترسازی دیجیتال در ایام کرونایی/ ارائه الکترونیک تمام خدمات بانکی توسط بانک ایران زمین

۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۵۵
کد خبر: 549002
نظام بانکی، الگوی بسترسازی دیجیتال در ایام کرونایی/ ارائه الکترونیک تمام خدمات بانکی توسط بانک ایران زمین

یک کارشناس بانکی گفت: نظام بانکی از لحاظ ارائه الکترونیک خدمات در کشور پیشتاز و الگو به شمارمی‌آید.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ بانکداری الکترونیک یکی از الزامات دستیابی به اقتصاد دیجیتال است که با پیشرفت تکنولوژی مورد توجه کشورها قرار گرفت. با بانکداری الکترونیک خدمات بانک‌ها به مشتریان و یا حتی تعاملات بانک‌ها با یکدیگر یا با نهادهای ناظر با سرعت و دقت بیشتر انجام می‌پذیرد.

با شیوع کرونا در کشور از سال 99، نیاز به بانکداری الکترونیک بیش از پیش احساس شد؛ زیرا با برقراری برخی محدودیت‌ها، دیگر امکان حضور مشتریان در شعب بانک‌ها فراهم نشد. به همین دلیل بانک‌ها با سرعت سعی کردند اقدامات لازم برای برقراری زیرساخت‌های لازم جهت ارائه خدمات به صورت الکترونیک را فراهم کنند.

اما طی یک سال و نیم گذشته بانکداری دیجیتال در کشور چه پیشرفت‌هایی کرده است؟

کریم خمسه، کارشناس بانکداری الکترونیک و حوزه پرداخت در این زمینه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: به نظر من نظام بانکی نسبت به همه ساختارها و بخش‌های دیگر کشور بسیار زودتر نسبت به ایجاد زیرساخت ارایه خدمات به صورت الکترونیکی اقدام کرده بود و از این نظر در کشور پیشتاز و الگو به شمار می‌آید. شما هیچ بخشی در کشور را پیدا نمی‌کنید که به اندازه نظام بانکی به صورت یکپارچه بخش اعظمی از خدمات جاری خود را به صورت الکترونیکی ارایه کند.

وی ادامه داد: این زیرساخت از مدت‌ها قبل ایجاد شده بود و لذا خدمات نظام بانکی به مشتریان در این دوره دچار اختلال و یا مشکلی نشد و بنابراین نمی توان در مورد عکس العمل نظام بانکی در بخش ارایه خدمات به مشتریان، نسبت به این بحران قضاوت کرد چون مشکل به صورت حاد مهلت بروز پیدا نکرد.

به گفته این کارشناس در بخش ارایه خدمات به مشتریان، وضعیت ما مطلوب است و روال توسعه جریان طبیعی خود را طی می کند و نیازی به حرکت های هیجانی و یا پرشور نداریم.

کریم خمسه انتقاداتی هم به عملکرد نظام بانکی در این زمینه وارد می‌کند، او در این باره گفت: در بخش گردش کار داخلی بانک‌ها، هنوز نیاز به حضور فیزیکی برای کارهای روتین و قابل تکرار احساس می‌شود و از این بابت من نمره خوبی برای عملکرد نظام بانکی قائل نیستم و عملکرد نظام بانکی در قبال بحران کرونا در این بخش تقریبا شبیه بقیه بخش‌های کشور ایراداتی داشت.

وی همچنین افزود: در بخش اتوماسیون فرایندهای داخلی و گردش کارهای داخلی بانک‌ها نیز به نظرم نیاز است که توجه مدیران و تصمیم‌گیران بانک‌ها را به اهمیت این بخش جلب کرد و بعد از آن طبیعی است که منابع لازم برای توسعه این بخش هم تخصیص خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین طی یک سال و نیم گذشته، یکی از بانک‌هایی که اقدامات بسیار خوبی در زمینه بانکداری الکترونیک انجام داده است، بانک ایران زمین است.

این بانک با تاکید بر حفظ جان و سلامت مردم امروزه تمام خدمات بانکی خود را به صورت الکترونیک و غیرحضوری ارائه می‌کند و همواره به مشتریان خود تاکید می‌کند تا حتی الامکان از حضور در شعب بانک خودداری کرده و از این بستر استفاده کنند.