۰ نفر

مدیریت توسعه کسب و کار دیجیتال تشریح کرد؛

«بیمه گری باز»، رویای تحقق یافته در بیمه ملت

۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۸:۰۰
کد خبر: 544617
«بیمه گری باز»، رویای تحقق یافته در بیمه ملت

«مدیریت توسعه کسب و کار دیجیتال» عنوان جایگاهی است که شرکت بیمه ملت آن را به منظور توسعه فرایندهای دیجیتالی در حوزه بیمه‌گری و توجه هر چه بیشتر به این مقوله ایجاد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، در روزگاری که بسیاری از فعالیت‌های روزمره به سمت دیجیتالی‌شدن حرکت می‌کند، شرکت بیمه ملت نیز اقدامات قابل توجهی در این زمینه‌ها داشته است. در این‌باره «یحیی میرزائی‌پری» مدیر توسعه کسب و کار دیجیتال شرکت بیمه ملت آخرین اقدامات انجام شده را تشریح کرده است.

شرکت بیمه ملت «تحول دیجیتال» را چگونه بنیان‌گذاری کرد؟

همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از فعالیت‌های خرد و کلان در فضای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، امروزه در حوزه دیجیتال پیاده‌سازی می‌شود. مردمی که برای فیلم دیدن گاه ساعت‌ها در صف سینما می‌ایستادند، امروز ترجیح می‌دهند با صرف هزینه کمتر، فیلم را روی تلفن همراه تماشا کنند. کسانی که برای صرف یک غذا، ترافیک خیابان‌ها را به جان می‌خریدند، امروز با یک اپلیکیشن از هر نقطه شهر غذا سفارش می‌دهند و آن را درب منزل تحویل می‌گیرند.

در چنین شرایطی، طبیعی است که «بیمه» به عنوان یک محصول فراگیر و یک خدمت ضروری، باید به دنیای دیجیتال وارد می‌شد تا بتواند هم ضریب نفوذ خود را در میان عموم مردم افزایش و هم هزینه‌های بیمه‌گری را کاهش دهد.

درک مشترکی میان بیمه‌گران برای استفاده از خدمات دیجیتال وجود دارد، اما سرعت آنها در حرکت به سمت خدمات دیجیتال متفاوت است.

شرکت بیمه ملت که از دیرباز خدمات منحصر به فردی را در حوزه فعالیت‌های غیرحضوری داشت، این بار نیز پیش‌قدم شد. این حرکت، از ریشه‌دار بودن ذهنیت لزوم پیشتازی در خدمت نوین در شرکت بیمه ملت سرچشمه می‌گیرد.

در این مسیر، چه اقداماتی به عنوان پیش‌نیاز حرکت قطعی به سمت بیمه‌گری دیجیتال انجام شد؟

بیمه ملت در چارچوب تحول دیجیتال، هم به موضوع آن به عنوان یک زیرساخت و فرهنگ توجه کرد و هم بر ابعاد کاربردی و عملیاتی‌تر تحولات فناوری و استارتاپی متمرکز شد.

در حوزه فرهنگ‌سازی تحول دیجیتال با علم به این موضوع که تحول دیجیتال یک اقدام یا کنش مقطعی و کوتاه مدت نیست، طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های مختلف چون دوره‌های آموزشی و تعاملی در دستور کار قرار گرفت و در ادامه نیز به اشکال مختلف پی‌گرفته خواهد شد.

در ابعاد کاربردی و عملیاتی نیز اقدامات متعددی به عمل آمد: نیازهای بیمه‌ای در کسب و کارهای فناورانه شناسایی و حتی تولید شد، شناخت فرصت‌های توسعه محصول و خدمات نوین مورد توجه قرار گرفت و نیز ایجاد و توسعه کانال­ها و روش­های جدید ارائه خدمات متناسب با نیازهای روز به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی عمل تعریف شد.

در این مدت و همزمان با ظهور و بروز بیش از پیش فین‌تک‌ها و اینشورتک‌ها، همکاری و مشارکت با آنها در عین درک نیازها، تمایلات و علاقه‌مندی‌های آنها مورد توجه و عمل قرار گرفت.

فعالیت‌های عملیاتی در زمینه توسعه کسب و کار دیجیتال شرکت بیمه ملت چه بوده است؟

ما این حوزه را به چهار بخش اصلی تقسیم کردیم. «سرمایه­گذاری در کسب­وکارهای نوپا» یکی از این بخش‌هاست، در این ارتباط طراحی و تدوین زیرساخت‌ها و الزامات مربوطه و نیز طراحی و پیشبرد فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری پیگیری شد. فرصت هایی نیز در این زمینه شناسایی و پیش برده شد و چند تفاهم نامه نیز منعقد شد که امیدواریم به زودی نتایج ملموس‌تر آنها نمایان شود.

همچنین «طراحی و توسعه کانال‌های نوین توزیع» به طور جدی در دستور کار قرار گرفت. بهبود و توسعه زیرساخت ملت‌تک، اصلاح و عملیاتی‌سازی چهار وب‌سرویس بیمه‌ای با همکاری مدیریت فناوری اطلاعات، انعقاد و پیاده‌سازی حدود 10 قرارداد همکاری و نیز انعقاد قرارداد سامانه یکپارچه بانک و بیمه را می‌توان به عنوان مهمترین اقدامات این حوزه مطرح ساخت.

«توسعه محصولات و خدمات نوین» نیز از دیگر رویکردهای ما در زمینه تحول دیجیتال بود که در نهایت «طراحی و توسعه دو محصول نوین» در کنار «برنامه‌ریزی برای طراحی محصولات جدید» به عنوان برنامه‌های این بخش در نظر گرفته شد. ثمرات اقدامات این حوزه نیز در سال 1400 نمایان خواهد شد.

در نهایت پروژه «تحول دیجیتال در بیمه ملت» که با اقدامات اولیه جهت تدوین نقشه راه تحول دیجیتال آغاز شد، با انتشار فصلنامه تحول دیجیتال، برگزاری دوره‌های آموزشی تحول دیجیتال در سطح عمومی و روسا و سرپرستان و نیز ثبت‌نام در جایزه ملی ارزیابی تحول دیجیتال ادامه یافت. اقدامات این بخش با تدوین نقشه راه و راه‌اندازی تورهای تحول دیجیتال در سازمان به صورت جامع‌تر به پیش برده خواهد شد.

می‌توانیم «ملت‌تک» را مجموعه تکامل یافته خدمات دیجیتالی بیمه ملت بدانیم؟

بیمه ملت در ابتدای راه‌اندازی و حرکت منسجم به سمت تحول دیجیتال، در گام نخست و جهت پیشبرد برخی از ماموریت‌های خود در حوزه خدمات دیجیتال، بستر «ملت‌‌تِک» را ایجاد کرد. tech.melat.ir یک پلفترم نوآورانه در صنعت بیمه است که در راستای توسعه بیمه‌گری باز (Open Insurance) ایجاد شده است.

«ملت‌تک» نه تنها امکان ارائه محصولات و خدمات بیمه ملت بر بستر فناوری را فراهم می‌آورد، بلکه طراحی و ایجاد محصولات و خدمات نوین و منطبق بر نیاز مشتریان را ممکن می‌سازد.

این پلتفرم به کدام بخش از مشتریان شرکت بیشتر توجه دارد؟

ملت‌تِک با رویکرد B2B2C و برای توسعه کسب و کار دیجیتال بیمه ملت طراحی شده است. این پلفترم که برای اولین‌بار در صنعت بیمه راه‌اندازی شده است، این امکان را به استارتاپ‌ها و صاحبان کسب و کار می‌دهد که در بستر ‌API‌های باز (Open API) سرویس‌های بیمه را به درون کسب و کار خود ببرند.

سایر ماموریت­‌های این مدیریت با تلاش و پشتکار فراوان در دست پیگیری است تا بیمه ملت، سرآمد صنعت بیمه در هم‌راستایی و همراهی با تحولات دنیال فناوری لقب گیرد.