۰ نفر

صالح آبادی اعلام کرد؛

پرداخت بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع شیمیایی توسط بانک توسعه صادرات ایران

۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۰
کد خبر: 542712
پرداخت بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع شیمیایی توسط بانک توسعه صادرات ایران

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اهمیت صنعت پلیمر در ایران گفت: این بانک طی ۵ سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در قالب تامین سرمایه در گردش به شرکت‌های مختلف صنعت پتروشیمی تسهیلات پرداخت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی صالح‌آبادی در همایش "توسعه صادرات صنایع پلیمری ایران"، افزود: صنعت پلیمر نه تنها نقش بسیار مهمی در شرایط کرونا و به ویژه در حوزه بهداشت ایفا می‌کند بلکه ۳.۶ درصد از اشتغال کل کشور نیز مربوط به این صنعت می‌شود.

وی، تنوع محصولات پلیمری و ارزش افزوده بالا (۱.۵ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی) را از دیگر ویژگی‌های این صنعت برشمرد و افزود: این صنعت اثر کمتری هم از تحریم‌ها پذیرفته و صادرات محصولات پلیمری به طور مداوم ادامه داشته است.

پرداخت ۲.۶ میلیارد یورو از ۳.۴ میلیارد یورو تسهیلات مصوب

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد که این بانک طرح ­هایی را در بخش پتروشیمی شامل تولید انواع محصولات پتروشیمی، احداث کارخانه تولید اتیلن، تولید پروپیلن، توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون و تولید متانول را تامین مالی کرده است.

این مقام مسئول گفت: مبلغ مصوب تسهیلات برای این طرح‌ها ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بوده که طی ۵ سال گذشته بانک توسعه صادرات ایران ۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون یورو از آن را تامین مالی کرده و پرداخت مابقی آن نیز در دستور کار است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات حمایت‌های این بانک برای گسترش همکاری با صنعت پلیمر را «تسهیل در گشایش LC داخلی به منظور رفع مشکل کمبود نقدینگی»، «خرید دین اعتبار اسنادی داخلی»، «حمایت از زنجیره صادرات محصولات پلیمری»، «حمایت مالی از فعالان صنایع پلیمری جهت ورود به بازارهای صادراتی جدید» و «صدور ضمانت‌نامه» عنوان کرد.

صالح‌آبادی همچنین گفت: ما برای خدمات رسانی به شرکت‌های فعال در این صنعت علاوه بر ارائه خدمات صرافی و انتشار اوراق گام، آمادگی داریم تا به آنها برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه و تامین مالی طرح‌های مرتبط با حوزه ساخت پتروپالایشگاه‌ها (ورود تجهیزات و تکنولوژی و خدمات مهندسی و آموزشی مرتبط) کمک کنیم.

وی از تمام صادرکنندگان دعوت کرد تا از خدمات صرافی بانک توسعه صادرات شامل نقل و انتقال ارز، فروش اسکناس ارز به هر میزان با نرخ بازار، رفع تعهد ارزی در سامانه نیما و ... استفاده کنند.

صالح ‎آبادی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران آمادگی دارد با انتشار اوراق گام برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها اقدام کند. ما همچنین این امکان را داریم تا تامین سرمایه لازم برای بنگاه‌های تولیدی و صادراتی را از طریق شرکت تامین سرمایه تمدن در بازار بورس انجام دهیم. برای کمک به این موضوع بانک می‌تواند بخشی از اوراق منتشر شده را خود خریداری کند یا تضامین لازم را درباره آن اوراق انجام دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: اگر به زنجیره محصولات پتروشیمی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در ابتدای این زنجیره خام فروشی، سپس فرآورده و بعد محصولات پتروشیمی قرار دارند. بعد از آن نیز مصنوعات پلیمری قرار دارد که ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بیشتری را به همراه دارد و باید در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داد.

وی سپس پنج مانع و چالش بزرگ صنعت پلیمر کشور را خام فروشی، نبود متولی مشخص در صنعت پلیمر، دسترسی به مواد اولیه، ریسک وابستگی به بازارهای محدود صادراتی و کمبود نقدینگی عنوان کرد.

صالح‌آبادی، خدمات بانک توسعه صادرات را به دو بخش کلی اعتباری و غیراعتباری تقسیم کرد و توضیح داد: ما در بخش اعتباری به مشتریان خود تسهیلات و خدمات ارائه می‌دهیم.

وی، خدمات غیراعتباری بانک توسعه صادرات به مشتریان را نیز خرید و فروش ارز، حوالجات، سپرده‌ها و بانکداری الکترونیک برشمرد.

چگونگی تخصیص منابع برای تامین مالی صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در زمینه خدمات بانکی اعتباری در راستای تامین مالی صادرات اظهار داشت: به طور کلی تسهیلات در این بانک به دو بخش تامین مالی سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شود. در بخش تامین سرمایه در گردش ما از طرح‌های اعتبار خریدار و فروشنده در قالب صادرات کالا، صادرات خدمات فنی و مهندسی، صادرات کالای سرمایه‌ای، تسهیلات قبل از حمل در قالب عقود اسلامی و تسهیلات پس از حمل در قالب خرید دین به مشتریان تسهیلات می‌دهیم.

وی در خصوص تسهیلات برای طرح‌های سرمایه‌گذاری نیز گفت: این تسهیلات برای ایجاد یا طرح‌های توسعه‌ای پرداخت می‌شود.

صالح‌آبادی همچنین خدمات بانکی اعتباری برای مشتریان این بانک را ۲ دسته کلی صدور ضمانت‌نامه‌ها و صدور اعتبارات و بروات اسنادی عنوان کرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات سپس تامین مالی صادرات برای شرکت‌های صادراتی را از ۲ محل منابع داخلی و خارجی تشریح کرد و افزود: در بخش منابع داخلی که تسهیلات ریالی و ارزی به صادرکنندگان پرداخت می‌شود، ما نه تنها از منابع خود بانک به صادرکنندگان تسهیلات پرداخت می‌کنیم بلکه با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، منابع تلفیقی (ریالی) بانک و صندوق توسعه ملی و منابع بانک مرکزی در قالب سپرده‌های ارزی و ریالی تسهیلات در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهیم.

وی در خصوص منابع خارجی برای تامین مالی صادرات نیز گفت: این منابع شامل خطوط اعتباری دریافتی از بانک‌های خارجی در قالب ریفاینانس و فاینانس تامین می‌شوند. در شرایط فعلی اما به دلیل تحریم‌ها، دسترسی به این منابع محدود است.

هفت ماموریت بانک توسعه صادرات

صالح‌آبادی در ادامه هفت ماموریت بانک توسعه صادرات را برشمرد و گفت: ماموریت اول بانک، افزایش اثربخشی و چابکی فرآیندهای بانک با رویکرد بهبود تجربه مشتری است. همچنین در ماموریت دوم ما بدنبال ارتقا توان مالی و دستیابی به سطح مناسبی از درآمدزایی متناسب با ماموریت بانک هستیم.

وی، ایفای نقش فعال و اثرگذار در توسعه اکوسیستم صادرات کشور را ماموریت سوم بانک توسعه صادرات عنوان کرد و اظهار داشت: ماموریت چهارم ما توانمندسازی و پوشش حداکثری مشتریان فعال و بالقوه در زنجیره صادرات و تولید داخلی است.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، توسعه فعالیت‌های بین‌المللی این بانک با توجه به نقش آن در بهبود تراز تجاری کشور؛ تنوع بخشی و توسعه نوآوری‌های دیجیتال در ارائه خدمات مالی و غیرمالی مکمل و توسعه بانکداری دیجیتالی با رویکرد نوآوری باز از ماموریت‌های پنجم تا هفتم این بانک را شامل می‌شود