۰ نفر

نائب رییس هیات‌مدیره بانک در اجلاس رضایت‌مندی مشتری عنوان کرد:

«طرح طراوت» بانک صادرات ایران در مسیر اقتصاد مقاومتی

۲۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۳
کد خبر: 537527
«طرح طراوت» بانک صادرات ایران در مسیر اقتصاد مقاومتی

​نائب‌رییس هیات‌مدیره بانک صادرات ایران گفت: بانک صادرات ایران با ارائه طرح‌های متنوع بانکی از جمله طرح‌ طراوت، در اقتصاد مقاومتی به صورت عملیاتی فعالیت کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، امیر یوسفیان در چهارمین اجلاس سراسری رضایت‌مندی مشتری که با رویکرد نقش مدیران اقتصادی در پیشبرد اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و با حضور معاون حقوقی رییس جمهور، نمایندگان مجلس، مسئولان، کارشناسان، اعضای هییت علمی دانشگاه‌ها و مدیران واحد‌های تولیدی و اقتصادی برگزار شده بود، از استقبال مناسب واحد‌های تولیدی از  اعتبارات اسنادی ریالی در قالب طرح طراوت بانک خبر داد و افزود: بانک صادرات ایران با ارائه طرح طراوت و عملیاتی کردن زنجیره تامین به دنبال این است که به استمرار تولید کمک کند. این طرح با استقبال مطلوبی از سوی بخش‌های مختلف اقتصادی روبرو شده به نحوی که از ۴۴۰ هزار میلیارد ریال صدور اعتبارات اسنادی ریالی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، ۱۷۰ هزار میلیارد ریال از این اعتبارات تنزیل شده است.

وی در تبیین نوآوری بانک صادرات ایران در مدل زنجیره‌ تأمین مالی واحدهای مختلف تولیدی در قالب طرح‌های طراوت، تشدید تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و تورم را به عنوان دو مانع مهم برای استمرار و افزایش فعالیت واحدهای مختلف اقتصادی عنوان کرد و افزود: تحریم‌های اقتصادی موجب تشدید مشکلات واردات و صادرات کالا، خدمات و همچنین نقل و انتقال پول شده و همزمان افزایش تورم نیز به افزایش قابل ملاحظه قیمت تمام‌شده کالا منجر گردیده است. فشار تحریم‌ها در حالی حذف اعتبارات ارزی فاینانس، ریفاینانس و یوزانس را در پی داشته که منابع بانک‌ها به اندازه کافی رشد نداشته و عدم کفایت آن، امکان تأمین سرمایه ‌درگردش واحدهای تولیدی و نیاز مضاعف آنها را از نظام بانکی سلب کرده است. همزمان افزایش تورم، امکان خرید و فروش اعتباری و نسیه را از بازار داخلی حذف کرده و توان خریداران و متقاضیان محصولات داخلی را کاهش داده است.

نائب‌رییس هیات‌مدیره بانک صادرات ایران عدم امکان سرمایه‌گذاری جدید و کاهش تولید، فروش و اشتغال را نتیجه این وضعیت عنوان کرد و افزود: بانک صادرات ایران با نوآوری در زمینه طرح‌های نوین بانکی، طرح طراوت (طرح اعتباری ویژه تولید) را با هدف افزایش تولید، اشتغال و همچنین امکان سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای ارائه کرده است.

یوسفیان از اجرایی شدن سه طرح پتروشیمی در قالب طرح طراوت خبر داد و ابراز کرد: طرح طراوت با استفاده از اعتبارات اسنادی ریالی از ابتدای سال ٩٨ به عنوان طرحی موفق و بدیع توسط بانک صادرات ایران ارائه شد و مورد استفاده بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنایع پتروشیمی، دارویی، فولادی، غذایی و سایر بخش‌ها قرار گرفته است. این طرح توانسته با تخصیص یک واحد تسهیلات ریالی به چند شرکت در زنجیره تامین در واحدهای تولیدی، جایگزینی مناسبی برای اعتبارات ارزی از جمله فاینانس، ریفاینانس و یوزانس شده و ضمن کاهش هزینه مالی واحدهای تولیدی، خرید و فروش اعتباری و مشی نسیه فروشی را احیا کند. به نحوی که امکان دریافت تسهیلات بدون ضامن و با کمترین بروکراسی، امکان خرید نسیه مواد اولیه و فروش بدون ریسک را در صنایع فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی در ایران نصف میزان تورم و پایین‌ترین نرخ سود نسبت به تورم در کل جهان است، تصریح کرد: تقاضا برای دریافت تسهیلات در کشور زیاد است از این رو در قالب طرح طراوت، واحدهای تولیدی و فروشندگان مواد اولیه می‌توانند محصولات تولیدی و مواد اولیه خود را به صورت نسیه به خریداران در ازای اعتبارات اسنادی ریالی مدت‌دار (حداکثر ٣٦٠ روز) صادر شده توسط شعب بانک صادرات ایران بفروشند. همچنین دارندگان اعتبارات اسنادی ریالی موصوف به همراه اسناد مثبته در خصوص حمل و نقل کالا یا مواد اولیه می‌توانند با مراجعه به شعب بانک صادرات ایران با ساده‌ترین روش و بدون ضامن در اسرع وقت نسبت به تنزیل اعتبارات اسنادی مذکور در قالب خرید دین اقدام کنند و مبلغ فروش کالا یا مواد اولیه را نقدا دریافت کنند. 

نائب‌رییس هیات‌مدیره بانک صادرات ایران با بر شمردن مزیت‌های دیگر طرح طراوت، از جمله فروش انبوه، فروش به صورت نسیه و فروش بدون ریسک، این طرح را مناسب واحدهای تولیدی حقیقی و حقوقی، فروشندگان مواد اولیه به واحدهای تولیدی، بنکداران و خریداران عمده محصولات واحدهای تولیدی و همچنین خرده فروشان و مصرف‌کنندگان نهایی عنوان کرد.

وی همچنین طرح‌های طراوت «توسعه» و «مسکن» را نیز به عنوان دو محصول دیگر برای کمک به افزایش ظرفیت‌ واحدهای تولیدی و کاهش هزینه‌های اجرایی پروژه‌های ساختمانی معرفی کرد و افزود: بانک صادرات ایران با ارائه طرح طراوت توسعه به دنبال کمک به ایجاد و توسعه واحدهای جدید تولیدی و خدماتی و همچنین افزایش ظرفیت تولید یا خدمات واحدهای موجود از طریق نوسازی و جایگزینی ماشین‌آلات و تأسیسات است و مجریان طرح‌ها می‌توانند منابع مالی مورد نیاز خود را به صورت نسیه برای ایجاد و توسعه جایگزینی از طریق گشایش اعتبارات اسنادی داخلی مدت‌دار ١٢ الی ١٨ ماهه به نفع پیمانکار یا فروشنده تأمین کنند. در سررسید اعتبارات اسنادی موصوف مانده بدهی مجریان طرح در قالب تسهیلات فروش اقساطی سه ساله تقسیط و دریافت می‌شود. فروشندگان ماشین‌آلات، تجهیزات، تأسیسات پیمانکاران که از طریق اعتبارات اسنادی داخلی مدت‌دار، اقدام به فروش محصولات و خدمات خود کرده‌اند، می‌توانند اسناد یاد شده را در قالب عقد خرید دین نزد شعب بانک صادرات ایران تنزیل وپول خود را دریافت کنند  یا مواد اولیه مورد نیازشان را از طریق گشایش اعتبارات اسنادی داخلی به پشتوانه اعتبارات اسنادی گشایش شده به نفع آنها خریداری کنند.

یوسفیان افزود: طرح طراوت مسکن نیز امکان خرید مصالح، تأسیسات و آهن‌آلات به صورت نسیه ١٢ تا ١٨ ماهه با استفاده از اعتبارات اسنادی ریالی مدت‌دار  بانک صادرات ایران  را برای سازندگان واحدهای مسکونی فراهم کرده تا هزینه‌های اجرای پروژه‌های ساختمانی به دلیل خرید کلی مصالح و پرداخت کارمزد به جای سود، به صورت قابل توجهی  کاهش یابد.

وی با بیان اینکه این تسهیلات در قبال ترهین محل اجرای طرح قابل پرداخت است، افزود: استفاده از اعتبارات اسنادی اطمینان و نظارت بانک را بر مصرف تسهیلات بیشتر می‌کند و فروشندگان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و تأسیسات می‌توانند بدون دغدغه از اعتبار مشتری نسبت به فروش مصالح در قبال اعتبارات اسنادی ریالی مدت‌دار بانک صادرات به صورت نسیه  حداکثر تا ١٨ ماه اقدام کنند.

در این مراسم همچنین از بانک صادرات ایران به عنوان یکی از پیشگامان عرصه رضایت‌مندی مشتری در جهت دست‌یابی به اهداف ارزشمند اقتصاد مقاومتی و جهش تولید با اعطای تندیس ویژه این اجلاس قدردانی شد.