۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آغاز فروش اوراق بدهی در سال جاری / فروش یک هزار و ۴۰میلیارد تومانی اوراق در مرحله نخست

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۳۱
کد خبر: 530886
آغاز فروش اوراق بدهی در سال جاری / فروش یک هزار و ۴۰میلیارد تومانی اوراق در مرحله نخست

اولین مرحله از فروش اوراق بدهی در سال ۱۴۰۰ با فروش یک هزار و ۴۰ میلیارد تومانی از این اوراق با نرخ بهره مؤثر ۲۰.۸۲ درصد پایان یافت. سال گذشته میزان تامین مالی دولت از محل فروش اوراق بدهی برابر با ۱۲۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی اولین مرحله از فروش اوراق بدهی در سال ۱۴۰۰ روز سه شنبه برگزار شد. در قانون بودجه امسال، تامین ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از محل انتشار اوراق مالی اسلامی و اسناد خزانه اسلامی پیش‌بینی شده‌است. در مرحله نخست که روز سه شنبه، ۴ خرداد برگزار شد، ۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی عرضه شده‌بود. جدول زیر اوراق عرضه شده در این مرحله را نشان می‌دهد:

1

در نخستین مرحله از این حراج، یک بانک و یک صندوق سرمایه‌گذاری سفارش‌‌های خود را در مجموع به ارزش ۱۸۷ میلیارد در سامانه‌های بازار بین‌بانکی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کردند (۴۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان یک بانک و مابقی یک صندوق سرمایه‌گذاری). 

وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن پذیرش درخواست بانک پیشنهاددهنده با فروش ۴۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اوراق اراد ۸۵ با نرخ بازده تا سررسید ۲۰.۸۲ درصد به آن بانک موافقت کرد. همچنین معادل ۹۹۰ میلیارد تومان اوراق اراد ۸۵ با نرخ بازده تا سررسید ۲۰.۸۲ درصد در بورس فروخته شد. بنابراین در مجموع، یک هزار و ۴۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی دولتی طی هفته منتهی به ۴ خردادماه ۱۴۰۰ توسط سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی خریداری شد. 

شایان ذکر است که عملکرد تامین مالی بودجه از محل انتشار اوراق مالی اسلامی در سال گذشته بر اساس قانون بودجه و مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی که از ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۹ طی ۴۲ مرحله در تواتر هفتگی برگزار شد، برابر با ۱۲۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان بود که سهم‌ بانک‌ها از خرید اوراق در سال گذشته برابر با ۵۰ درصد بود. نمودار زیر فروش این اوراق را در مقاطع هفتگی نشان می‌دهد.

2

مرحله دوم فروش اوراق بدهی هفته آینده، ۱۱ خرداد با عرضه ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی ادامه خواهد یافت. نمودار زیر اوراق عرضه شده در هفته آینده را نشان می‌دهد:

3