۰ نفر

یک مقام مسئول تشریح کرد؛

شرط پذیرش یارانه به عنوان وثیقه وام ازدواج

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 526608
شرط پذیرش یارانه به عنوان وثیقه وام ازدواج

شهرزاد دانشمندی ، مدیر اعتبارات بانک مرکزی گفت: بر اساس قانون وثایق مورد نیاز برای وام ازدواج ۷۰ میلیونی مشخص است، با این حال اگر حساب یارانه کفاف قسط یک میلیونی وام را بدهد، بانک می‌تواند آن را به عنوان وثیقه بپذیرد.

به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، شهرزاد دانشمندی مدیر اعتبارات بانک مرکزی درباره وثایق تسهیلات ازدواج گفت: در متن قانون وثایق لازم برای وام ازدواج، اعتبار سنجی، حساب یارانه‌ای افراد و یا سفته است که بانک‌ها براساس اعتبارسنجی که انجام می‌دهند، نسبت به دریافت وثایق کافی اقدام می‌کنند.

وی افزود: بازپرداخت این تسهیلات ۱۰ ساله است و اقساط ماهانه آن حدود یک میلیون تومان برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی خواهد بود. دانشمندی اظهار کرد: معمولا حساب یارانه‌ای افراد به قدری نیست که اقساط یک میلیون تومانی ماهانه را براساس آن بتوانند پرداخت کنند و اعتبارسنجی هم در قانون درج شده و بانک‌ها موظف هستند در قبال سپرده‌های مردم وثایق کافی را دریافت کنند. اگر حساب هدفمندی بتواند پوشش قسط یک میلیون تومانی را بدهد، قطعا بانک می‌تواند آن را قبول کند، در غیر اینصورت بانک‌ها مکلف هستند وثایق کافی را به ازای تسهیلات دریافت کنند.

به گفته مدیر اعتبارات بانک مرکزی، تعداد ضامن‌ در متن قانون پیش‌بینی نشده، بلکه بر مبنای اعتبارسنجی یعنی وضعیت مالی متقاضی و ضامن اعلام شده و بر این اساس به تشخیص بانک‌ها ممکن است تعداد ضامن‌ها کم یا زیاد شود و بانک مرکزی در اینباره هیچ دخالتی ندارد.