۰ نفر

در پی اعتراض بانک مرکزی؛

صندوق بین‌المللی پول تخمین خود از منابع ارزی ایران را اصلاح کرد / ذخایر ارزی ایران ۱۱۵میلیارد دلار اعلام شد

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۴۴
کد خبر: 520795
صندوق بین‌المللی پول تخمین خود از منابع ارزی ایران را اصلاح کرد / ذخایر ارزی ایران ۱۱۵میلیارد دلار اعلام شد

بانک مرکزی اعلام کرد: صندوق بین‌المللی پول تخمین خود از «کل ذخایر رسمی ناخالص» کشور را اصلاح و میزان آن را ۱۱۵ میلیارد دلار عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ به دنبال اعتراض بانک مرکزی به صندوق بین المللی پول در تخمین میزان ذخایر ارزی ایران، صندوق بین المللی پول در ایمیلی رسمی به بانک مرکزی، ضمن ابزار تاسف از سوء برداشت پیش آمده، عدد اعلامی پیشین را تخمینی مبنی بر فروض از ذخایر «قابل استفاده کشور» اعلام و تخمین خود از «کل ذخایر رسمی ناخالص» ایران را به میزان ۱۱۵ میلیارد دلار اصلاح کرد. اشکال در خصوص سایر موارد برآوردی صندوق همچنان پابرجاست که برای رفع این اشکال‌ها نیز پیگیری‌های لازم از طرف بانک مرکزی انجام می‌شود.

«عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی ۲۴ فروردین ماه، گفت: گزارش اخیر صندوق بین المللی پول از تخمین میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی، یک خطای فاحش و گزارشی غلط و ناشی از اطلاعات ناقص آنها است. انتشار یک تخمین اشتباه ازسوی صندوق، بدون اخذ تایید از بانک مرکزی، همانند رفتار همراه با تبعیض آنها، زیبنده صندوق بین المللی پول نیست.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی ادعا کرده بود که ذخایر ارزی قابل دسترس ایران به چهار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده بود.