۰ نفر

در گفت‌وگو با یک مقام مسئول مطرح شد؛

پاسخ به ابهامات حذف دفترچه‌های بیمه

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۸:۳۹
کد خبر: 509550
پاسخ به ابهامات حذف دفترچه‌های بیمه

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی، در ارتباط با نحوه ارائه خدمات درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی بعد از حذف دفترچه های کاغذی، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، رویکرد سازمان تأمین اجتماعی به استفاده از خدمات الکترونیک در حوزه سلامت و به ویژه ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است. به طوری که بعضاً شاهد انتشار اخبار غیر واقعی از مشکل ساز شدن ارائه خدمات به بیمه شدگان بودیم که همین موضوع موجبات نگرانی چند میلیون بیمه شده را فراهم آورده بود.

این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی، از مدت‌ها قبل به دنبال شفاف سازی در نحوه ارائه خدمت به بیمه شدگان تأمین اجتماعی بوده است. زیرا، مدیریت سازمان تأمین اجتماعی بر این نکته واقف است که حجم زیادی از بیمه شدگان این سازمان را اقشار محروم و کارگر تشکیل می‌دهند و توانایی مالی برای دریافت خدمات درمانی از بخش خصوصی را ندارند و لاجرم، تنها تکیه گاه خود را همین دفترچه بیمه می‌دانند.

شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی، به تمامی ابهامات حذف دفترچه بیمه پاسخ داد.

وی با تاکید بر اینکه با حذف دفترچه‌های کاغذی هیچ خللی در ارائه خدمت به بیمه شدگان ایجاد نمی‌شود، گفت: بیمه شدگان تأمین اجتماعی می‌توانند با کارت ملی خودشان به مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند.

غفاری، بر این موضوع اصرار دارد که داشتن کارت ملی برای دریافت خدمات درمانی در مراکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی کفایت می‌کند و هیچ بهانه‌ای برای عدم پذیرش بیمه شدگان تأمین اجتماعی وجود ندارد.

تاکید و اصرار مدیرکل درمان غیر مستقیم تأمین اجتماعی بر داشتن کارت ملی به عنوان جایگزین دفترچه کاغذی، می‌تواند خیال بیمه شدگان را آسوده کند. این در حالی است که طرح حذف دفترچه‌های کاغذی از اول اسفند ۹۹ در سازمان تأمین اجتماعی کلید خورده است.

از همین رو، غفاری توضیح داد: حذف دفترچه‌های کاغذی به این معنی نیست که دفترچه‌های بیمه شدگان از درجه اعتبار ساقط شده است بلکه بیمه شدگان می‌توانند تا آخرین برگ دفترچه از آن استفاده کنند و چنانچه برگ‌های دفترچه تمام شده باشد، صفحه اول که حاوی مشخصات بیمه شده است به عنوان کارت شناسایی قابل استفاده است.

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی، بر این نکته تاکید دارد که بیمه شدگان می‌بایست همیشه دفترچه بیمه خود را همراه داشته باشند. اما، چنانچه دفترچه بیمه را همراه نداشته باشند می‌توانند از کارت ملی به عنوان جایگزین دفترچه استفاده کنند.

غفاری، وجود کارت ملی را برای احراز هویت بیمه شدگان کافی دانست و گفت: به پزشکان تاکید شده است که با نوشتن شماره ملی بیمار بر روی سر نسخه، امکان ارائه خدمات درمانی برای بیمه شدگان فراهم شود.

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی، با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار پزشک و ۱۰۰۰ مرکز درمانی طرف قرارداد سازمان بیمه تأمین اجتماعی هستند، ادامه داد: هدف اصلی ما از حذف دفترچه کاغذی، تسهیل در ارائه خدمات به بیمه شدگان و حذف مشکلات دریافت دفترچه کاغذی بوده است.

غفاری تاکید کرد: فرایند ارائه خدمت در مراکز درمانی تغییر نکرده و پزشکان می‌توانند با درج کد ملی روی سر نسخه، دستور پزشک را صادر و همان برگه نیز در داروخانه‌ها دارای اعتبار است.