۰ نفر

رییس کل بیمه مرکزی؛

انتقال تخفیف بیمه نامه شخص ثالث ممکن می‌شود

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۰:۰۶
کد خبر: 509511
انتقال تخفیف بیمه نامه شخص ثالث ممکن می‌شود

رییس کل بیمه مرکزی از امکان انتقال تخفیف بیمه نامه شخص ثالث خودروها تا سقف 70درصد خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، غلامرضا سلیمانی امیری در استودیوی خبر 21 شبکه اول سیما در خصوص قانون انتقال تخفیف بیمه ثالث خودرو افزود: طبق قانونی که در سال 95 با 16 آیین نامه اجرایی تهیه و در سال 97 تصویب شد همه شرکت های بیمه ای موظف به اجرای این قانون شدند اما برخی از اجرای آن سرباز زدند.

او ادامه داد: در خصوص انتقال تخفیف بیمه ثالث خودرو، قانون می گوید اگر فردی صاحب خودرو باشد و به دلیل رانندگی خوب مشمول تخفیف تا 70 درصد شود می تواند در زمان فروش خودرو این حجم تخفیف را به خودرویی دیگر به نام خود و یا اعضای خانواده خود انتقال دهد.
 سلیمانی امیری تصریح کرد: آن دسته از شرکت های بیمه ای که این قانون را اجرا نکرده تخلف کرده اند و اگر مشکل دسترسی وجود دارد با پیگیری ما، مشکلات دسترسی به سامانه این شرکت ها رفع خواهد شد زیرا سامانه اجرای این قانون آماده شده و مشکلی ندارد.
او با بیان اینکه تخفیف بیمه نامه شخص ثالث بر روی پلاک خودروها اعمال خواهد شد افزود: استفاده از این تخفیف محدودیت زمانی ندارد و منقضی نخواهد شد. حتی اگر نیروی انتظامی اقدام به ابطال پلاک خودرو نماید، تخفیف آن در پرونده مالکیت صاحب پلاک ثبت می گردد.
 سلیمانی امیری گفت: چنانچه دارنده پلاک خودرویی که دارای تخفیف پلاک خودرو است اقدام به فروش خودرو نماید فرد خریدار از تخفیف بیمه نامه خودرو بهره مند نمی شود و این تخفیف برای صاحب پلاک محفوظ می ماند.
او با بیان اینکه همه شرکت های بیمه ای موظفند تخفیف بیمه ای سایر شرکت های بیمه ای را نیز محاسبه و قبول نمایند ادامه داد: اگر شرکت بیمه ای، در زمان صدور بیمه نامه شخص ثالث، تخفیف بیمه را به بهانه اینکه شرکت دیگری صادر کننده بیمه نامه قبلی بود نپذیرد و محاسبه نکند دچار تخلف شده است زیرا تخفیف بیمه نامه شخص ثالث علاوه بر ثبت در شرکت بیمه کننده در شرکت بیمه مرکزی هم ثبت می شود و هر فرد می تواند با مراجعه به واحد استعلام بیمه مرکزی از میزان تخفیف پلاک خود مطلع شود.
رییس کل بیمه مرکزی در خصوص سوخت شدن 5 درصد تخفیف سالانه بیمه نامه شخص ثالث گفت: در بیمه مرکزی تمهیداتی صورت گرفته تا شرکت های بیمه ای نتوانند 5 درصد تخفیف سالانه شخص ثالث را سوخت کنند. خوشبختانه سیستم استعلام سنهاب بیمه مرکزی در خصوص ثبت اطلاعات و عملکرد جزء بهترین سیستم های کشور محسوب می شود. علاوه بر آن، افرادی که تا به حال از حیث سوخت تخفیف 5 درصد سالانه خود متضرر شده اند می توانند به واحد بازرسی و پیگیری بیمه مرکزی مراجعه نمایند.
سلیمانی امیری در خصوص قانون هم نوع بودن خودرو گفت: انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو در شرایطی امکان پذیر است که خودروی بعدی فرد هم نوع خودرو قبلی باشد مثلا؛ اگر خودرو قبلی پراید بود می تواند تخفیف خودرو را به خودروی سواری دیگر انتقال دهد و امکان انتقال تخفیف بیمه ثالث خودروی سواری به خودروی کامیون و تریلی و برعکس وجود ندارد.
او در پاسخ به سوال برخی شرکت های بیمه ای در خصوص ثبت نشدن برخی گواهینامه ها و کارت های ملی در سامانه ثبت بیمه ای گفت: ثبت جنسیت، تصویر گواهینامه و کارت ملی راننده در سیستم ثبت بیمه ای صرفاً برای شفافیت موضوع است و ارتباطی با پرداخت خسارات خودرو ندارد زیرا خسارات بیمه ای به خودرو تعلق می گیرد نه راننده، در ضمن ثبت نشدن برخی اطلاعات ممکن است به دلیل بروز مشکلات اینترنتی و سامانه ای باشد که با صرف اندکی وقت و تأمل و تأخیر این مشکل هم رفع می شود.