۰ نفر

واکنش شورای هماهنگی بانک‌ها به ابطال کارت بانکی مهاجرین

۱۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
کد خبر: 501762
واکنش شورای هماهنگی بانک‌ها به ابطال کارت بانکی مهاجرین

شورای هماهنگی بانک‌ها در واکنش به مسدود شدن کارت بانکی مهاجرین افغان اعلام کرد: در این باره چندین بار اطلاع رسانی و هشدار لازم به صاحبان این حساب‌ها داده شد تا این که براساس بخشنامه‌ بانک‌مرکزی، از ۶ بهمن ارائه خدمات به حساب‌های فاقد کد شهاب متوقف شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مسدود شدن کارت بانکی مهاجرین افغان از روز گذشته موجب ناراحتی و اعتراض مشتریان اتباع خارجی در نظام بانکی شده است.

این افراد می گویند که با مسدود شدن کارت‌های بانکی‌شان در امرار معاش با مشکل همراه شده اند؛ برخی از مهاجرین که طی روز گذشته در اعتراض به این وضعیت مقابل بانک ها تجمع کرده بودند می گویند: بیمارشان در بیمارستان است و نمی توانند هزینه های درمان را پرداخت کنند.

کسب اطلاع از شبکه بانکی درباره چرایی ابطال کارت‌های بانکی مهاجرین بیانگر آن است که از روز پنج‌شنبه بانک های صادرات و تجارت در راستای سیاست‌های مبارزه با پولشویی، مانع از تراکنش کارت‌هایی شده‌اند که اطلاعات صاحبان آن کارت‌ها نزد شعب کامل نیست.

آنطور که مسئولان بانکی می گویند: اطلاع رسانی در این خصوص از یک سال و نیم قبل آغاز شده بود و بانک ها به مشتریان اتباع خارجی هشدار داده بودند که سریعتر نسبت به اعلام کد اتباع خود نزد شعب بانکی اقدام کنند.

بعد از این اطلاع رسانی ها بیش از 80 درصد از مشتریان اتباع خارجی به شعب بانکی مراجعه کرده و کد اتباع خود را به بانک اعلام کرده‌اند ولی کارت بانکی 20 درصد باقی مانده که هنوز کد اتباع خود را به بانک اعلام نکرده اند در روز پنج‌شنبه غیرفعال شد.

 در همین ارتباط شورای هماهنگی بانک‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: در روز های گذشته برخی رسانه های معاند  با نادیده گرفتن  مقررات  شفافیت عملیات بانکی که مستلزم صحت اطلاعات هویتی صاحبان حساب است و  هشدارهای مکرر قبلی به صاحبان حساب های مشمول نقص  اطلاعات یا اطلاعات ناصحیح  ، به سیاه نمایی روی آورده و این گونه القا کرده اند که برخی بانک های کشور، حساب و کارت بانکی اتباع بیگانه را مسدود کرده اند.

این سیاه نمایی در  حالی صورت می گیرد که رعایت مقررات مذکور نه فقط در ایران بلکه در اغلب کشورهای جهان و نه تنها نسبت به اتباع بیگانه بلکه نسبت به کلیه صاحبان حساب های بانکی به دلایل  مختلف از جمله پیشگیری از پولشویی  الزامی است. در این خصوص ذکر نکاتی چند برای روشن شدن زوایای موضوع ضرورت دارد:

1.با توجه به لزوم شفافیت عملیات مالی و تراکنش‌های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی ، بانک مرکزی از مدت‌ها پیش،   اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی را الزامی کرده است.

2.روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیح بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب است که همان شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود. کد شهاب رابط اصلی  سامانه‌های بانکی و نهاب بوده و سامانه نهاب بر روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانک‌ها و موسسات مالی مجاز قابل استفاده است.

3.اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کد ملی  و اتباع غیر ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است، نیاز دارند.

4.از ابتدای سال جاری، اقدام‌ و پی‌گیریهای مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را دریافت کنند. خوشبختانه بخش بزرگی از اتباع کشورهای همسایه به‌ویژه برادران و خواهران افغانستانی توانستند کد شهاب بگیرند و البته تعدادی از این عزیزان هم ظاهراً  به دلیل قانونی و رسمی نبودن مهاجرتشان  موفق به دریافت کد شهاب نشدند .

5. در این باره چندین بار اطلاع رسانی  و به اشکال مختلف، هشدار لازم به تک‌تک صاحبان این حساب‌ها داده شد تا این که تمامی بانک‌ها بر اساس بخشنامه‌ بانک‌مرکزی، از تاریخ ششم بهمن، ارائه‌ خدمات به حساب‌های  فاقد  کد شهاب متوقف گردیده است.