۰ نفر

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تشریح کرد؛

فرایند انتقال چک در قانون جدید/ سقف اعتباری صدور چک بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۲۲
کد خبر: 497006
فرایند انتقال چک در قانون جدید/ سقف اعتباری صدور چک بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: در قانون جدید چک فرایندها طوری طراحی شده تا امکان صدور چک بلامحل از بین برود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، نادعلی زاده معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی شبکه خبر در خصوص جرئیات قانون جدید چک تصریح کرد: این قانون پیشگیرانه از صدور چک برگشتی است و در نظر دارد کل فرآیندها از زمان تخصیص دسته چک تا صدور چک را طوری طراحی کند که امکان صدور چک بلامحل منتفی شود.

نادعلی زاده ادامه داد: از روز گذشته بخشی از قانون جدید چک به صورت اختیاری اجرایی شده و فرصت آن است که  مردم با  سامانه صیاد بیشتر آشنا شوند و به صورت روان تر این قانون در زمان مقرر اجرا شود.

او افزود: در این قانون ثبت سیستمی چک الزامی است  و متقاضیان باید در کنار تهیه فیزیک چک،  اطلاعات را در سامانه صیاد وارد کنند. در ماده ۲۱ مکرر صادرکننده ملزم به ثبت الکترونیکی در سامانه صیاد  است و گیرنده می تواند از سامانه استعلام بگیرد و در صورتی که تطابق نداشته باشد آن را اعلام کند.

این مقام مسئول توضیح داد: شخصی که چک برگشتی داشته باشد امکان دریافت چک ندارد. در لحظه موجودی فرد در بانک ها چک نمی شود اما این سامانه بحث اعتبارسنجی مشتریان بانکی را بررسی می کند به گونه ای که هر فرد متقاضی باید در محدوده سقف اعتباری خود چک صادر کند و فراتر از آن امکان صدور چک وجود ندارد.

نادعلی زاده تصریح کرد: سقف اعتباری صدور چک بر اساس فاکتورهایی همچون درآمد افراد، میزان دارایی و  نیاز افراد به دسته چک ، تعیین می شود و  خوش حسابی و بدحسابی صادرکننده چک در کنار این موارد سقف اعتبار افراد را مشخص می کند که محدوده عددی برای آن اعلام می شود.

او ادامه داد: برای مواردی که فردی بخواهد برای یک معامله بزرگ تر همچون خرید و فروش ملک، چک با مبلغ بیشتر صادر کند هم یک شیوه نامه مخصوصی به نام چک موردی  تهیه شده که در حال تنظیم است.

این مقام مسئول گفت: پیش بینی های لازم در قانون جدید چک شده است و بانک مرکزی گام به گام این قانون را اجرا می کند تا مشکلی در مبادلات اقتصادی مردم پیش نیاید.

فرایند انتقال چک در قانون جدید

نادعلی زاده در ادامه بیان کرد: قانون در ماده ۲۱ مکرر صدور چک حامل را ممنوع می کند .در خصوص انتقال چک، فرآیندی در سامانه تهیه شده و فرد با وارد کردن اطلاعات به عنوان انتقال دهنده و مشخص کردن هویت گیرنده در سامانه صیاد، می تواند چک را انتقال دهد و این روند جایگزین پشت نویسی چک می شود.

او در خصوص چک ضمانت توضیح داد:  سامانه صیاد ۱۵ سرویس دارد. یکی از سرویس ها صدور چک ضمانت است و فرآیند آن دیده شده و فرد می تواند در قسمت مربوطه سامانه درخواست صدور چک ضمانت دهد.

روال پذیرش چک بعد از اجرای اجباری قانون جدید

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد:  از ابتدای سال ۱۴۰۰ ، قانون جدید چک را به صورت اجرایی و عملیاتی خواهیم داشت.

او افزود: در ابتدای اجرای قانون، چک های قدیمی  به روال خود پذیرش می شوند و  بانک مرکزی فرجه زمانی مناسب در اختیار مشتریان قرار می دهد.

نادعلی زاده گفت: پس از آن چک های جدید روانه بازار می شود و رنگ چک ها هم تغییر می کند. چک صیادی فعلی قابلیت ثبت در سامانه صیاد دارد و توصیه می شود افراد برای آشنایی با این سامانه اطلاعات چک را از همین الان وارد سامانه کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: تاریخ اعتبار سه ساله برای چک در نظر گرفته می شود. با اجرای قانون جدید هم صادرکننده باید اطلاعات را در سامانه ثبت کند هم گیرنده باید استعلام کند و در صورت وارد نشدن اطلاعات در سامانه چک قابل وصول نیست.

او افزود: برای پیشگیری از مشکلات اجرایی باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم در راستای اجرای این قانون  انجام گیرد.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: در قانون جدید چک نگاه سیستمی وجود دارد و یک سری کنترل هایی انجام می شود که به کاهش جعل چک می انجامد.

او ادامه داد: در قانون جدید هم اگر موجودی  در حساب نباشد چک برگشت می خورد اما برخورد با چک برگشتی شدیدتر است . در صورت صدور چک برگشتی تمامی حساب‌های فرد مسدود می شود  و نمی تواند دسته چک جدید  بگیرد.