۰ نفر

شرکت‌های بیمه و ضرورت بازاریابی اینترنتی در عصر ارتباطات

۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۸
کد خبر: 495319
شرکت‌های بیمه و ضرورت بازاریابی اینترنتی در عصر ارتباطات

در روزگار کنونی تقریبا تمام کسب‌وکارها به حضور فعالانه در اینترنت نیاز دارند. این حضور می‌تواند یک اطلاع‌رسانی درباره فعالیت اقتصادی باشد یا فراتر از آن به ارائه محصول یا خدمت بینجامد.

به گزارش اقتصادآنلاین، آنچه در این خصوص بسیار مهم جلوه و ضرورت بازاریابی اینترنتی را دوچندان می‌کند، حضور مخاطبان هدف اکثر کسب‌و‌کارها در این فضاست. با این حال، همچنان شاهد حضور تعداد اندکی از شرکت‌ها در این عرصه هستیم و در مواردی هم که شرکت‌ها در این محیط فعال شده‌اند غالبا بدون هیچ طرح و برنامه مشخص و مدونی حضور دارند. در این میان شیوع بیماری کرونا مانند یک کاتالیزور خریدهای اینترنتی را به شدت با رشد روبه‌رو کرد چرا که در فضای کنونی، تمایل عموم جامعه به خدمات غیرحضوری افزایش یافته و تقریبا تمام کسب‌وکارها در تکاپوی ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان خود هستند.

کرونا هرچند در بسیاری از زمینه‌ها مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده ولی با ایجاد تحول در توسعه خدمات اینترنتی، شرکت‌ها را بیش از گذشته به ارائه خدمات اینترنتی وادار کرده است. با توجه به شرایط موجود عملا دیگر بحثی برای حضور فعالانه در فضای اینترنت باقی نمی‌ماند اما سوال اصلی این است که آیا حضور در این فضا نیاز به راهبرد خاصی دارد یا خیر؛ پاسخ قطعا مثبت است. به طور کل راهبرد بازاریابی اینترنتی باید مرکب از چهار مولفه عمده باشد: اهداف، پیام، روش انتقال، تلاش.

اهداف عینی یعنی به منزله تاثیری است که می‌خواهید بر مشتری بگذارید. پیام به منزله فرصت‌هایی اعم از اطلاع‌رسانی و ارائه محصول است که شرکت برای مشتریان هدف خود فراهم می‌کند. روش نیز تعیین‌کننده قابلیت‌هایی مانند توسعه تارنما، ارسال پیام الکترونیک و ... است که محتوا به وسیله آنها ارائه می‌شود. در نهایت تلاش در مسیر راهبرد بازاریابی اینترنتی نشان‌دهنده میزان هزینه‌کرد شما در این بخش است.

برای ورود به این عرصه در ابتدا باید بدانیم بازاریابی اینترنتی به چه معناست و علت گرایش بسیاری از کسب‌وکارها به آن چیست. نکته قابل ذکر این است که بازاریابی اینترنتی با بازاریابی سنتی اهداف مشترکی دارند؛ یعنی افزایش آگاهی به نمانام، حفظ و پیدا کردن مشتریان جدید. اما تمام این موارد در بازاریابی اینترنتی با یک تفاوت عمده انجام می‌شود؛ ارائه محتوا با هزینه کمتر به جامعه بزرگ‌تر. پس علت انتخاب این نوع بازاریابی بسیار واضح است. شما می‌توانید با تولید محتوای مناسب و انتشار آن در فضای مناسب به بهترین سطح آگاهی از نمانام و در نتیجه افزایش فروش محصول خود برسید. در گام بعدی باید دید بهترین فضا برای حضور در فضای مجازی کجاست.

تارنمای یک شرکت را می‌توان اصلی‌ترین نقطه برای حضور در فضای مجازی و انجام بازاریابی اینترنتی معرفی کرد. معمولا در ابتدای مسیر، تارنماها برای اطلاع‌رسانی شروع به کار می‌کنند و در ادامه راه با توجه به نیاز شرکت قابلیت‌های ارائه محصول یا خدمت نیز در آن قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

100

نخستین موضوعی که در طراحی تارنما باید لحاظ شود طراحی جذاب برای مخاطب و سهولت دسترسی به قابلیت‌های آن است. معمولا از رنگ‌ها و المان‌های سازمانی شرکت استفاده می‌شود که علت این کار نیز مشهود است. نکته مهم این است که محتویات آن باید تداعی‌کننده نمانام شرکت باشد.

در مرحله بعدی باید به سئو (بهینه‌سازی تارنما برای موتورهای جست‌وجو) توجه شود. سئو برای بهبود عملکرد تارنما و بر اساس استانداردهای موتورهای جست‌وجو به کار گرفته می‌شود تا در نهایت بازدید از تارنمای شرکت بیشتر شود. از جمله فاکتورهای تاثیرگذار در سئو می‌توان به استفاده از محتوای مناسب، قرارگیری نشانی تارنما در تارنماهای دیگر، ساختار مناسب برنامه‌نویسی تارنما و ... اشاره کرد.

اما راه بعدی برای معرفی یک نمانام در فضای مجازی استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی است. استفاده از این شبکه‌ها به‌ویژه در سال‌های اخیر به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته و تمامی رده‌های سنی را درگیر خود کرده است. پس مهم نیست جامعه هدف شما در چه رده سنی قرار دارد، با استفاده از تبلیغات در این فضا به طور قطع با جامعه هدف خود ارتباط برقرار خواهید کرد. علت آن نیز مشهود است؛ تقریبا تمامی افرادی که قدرت خرید محصول و خدمات شما را دارند روزانه چندین بار به تلفن همراه خود و شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند. پس می‌توان بعد از تارنمای شرکت به عنوان درگاه رسمی ارتباط با مشتریان، از شبکه‌های اجتماعی برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر روی مشتریان استفاده کرد. برتری مشهود این نوع تبلیغات نسبت به دیگر تبلیغات، امکان رصد و دریافت بازخورد است. با انتشار تبلیغات شرکت در فضای مجازی تعداد بازدیدکنندگان به راحتی قابل تشخیص است و به عبارت دیگر ضریب نفوذ تبلیغات کاملا معلوم می‌شود. همچنین در این فضا، شرکت شما به صورت مستقیم از مصرف‌کننده بازخورد دریافت می‌کند که این موضوع در رفع مشکلات و نواقص احتمالی شرکت بسیار موثر است.

11

البته استفاده از ظرفیت فضای مجازی بخش‌های بسیار گسترده‌ای دارد و درگاه‌های دیگری همچون ایمیل مارکتینگ، تبلیغات پاپ‌آپ، کلیکی و ... وجود دارند که بعد از تارنما و شبکه‌های اجتماعی می‌توان از آنها بهره برد. نکته مهم در بهره‌گیری هرچه بیشتر از بازاریابی اینترنتی تولید محتوای واحد برای تمامی درگاه‌ها و انتشار آن طبق زمان‌بندی مناسب است. در نهایت اینکه با توجه به تغییر چشمگیر سبک زندگی عموم جامعه و استفاده هرچه بیشتر افراد از فضای مجازی، شرکت‌ها برای ادامه بقای خود چاره‌ای به جز استفاده از بازاریابی اینترنتی ندارند، کما اینکه در صورت استفاده مناسب و با آگاهی از این مجرا، گستردگی بازار و قدرت رقابتی‌شان بیش از پیش خواهد شد.

محسن جوهری، مدیر تبلیغات و نمانام‌سازی بیمه کوثر