۰ نفر

معاون اقتصادی رییس جمهوری خبر داد؛

تعویق اجرای طرح ثبت چک در سامانه صیاد تا پایان سال

۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰
کد خبر: 491195
تعویق اجرای طرح ثبت چک در سامانه صیاد تا پایان سال

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: ‌ستاد مبارزه با کرونا تصویب کرد که اجرای طرح ثبت چک در سامانه صیاد تا پایان سال به تعویق بیوفتد تا در این زمان آشنایی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی‌های لازم در این زمینه صورت پذیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمد نهاوندیان» امروز در حاشیه ستاد مبارزه با کرونا به قانون جدید صدور چک اشاره کرد و افزود: «قانون اصلاح قانون صدور چک» در سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، به مدت دو سال به بانک‌ها برای ایجاد آمادگی‌های لازم و تامین سامانه‌ها مهلت داده شده بود.

وی افزود:‌ از این پس صدور چک با شرایطی خاص صورت می‌گیرد و باید در سامانه صیاد ثبت شوند.

نهاوندیان با بیان اینکه در جایی از قانون، بانک‌ها از پرداخت وجه چک‌هایی که این مقررات را رعایت نکردند ممنوع شده‌اند، گفت: بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود، به دلیل عدم آشنایی مردم با این سامانه‌ها ممکن است قانون جدید موجب شود تا مراجعات زیادی به شعب بانک‌ها صورت گیرد، در حالی که در این شرایط کرونایی نمی‌توان مراجعات پر تراکمی را در بانک‌ها داشته باشیم.

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت:‌ ستاد تصویب کرده است تا اجرای این تبصره تا پایان سال به تعویق بیفتد تا در این زمان، آشنایی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی‌های لازم در این زمینه صورت پذیرد.

 اکنون عمده مقدمات مربوط به اجرای قانون مذکور فراهم شده است اما به دلیل تغییرات بنیادین در رویه‌های صدور، انتقال، وصول و سایر عملیات مربوط به چک در قانون جدید و آثار و تبعات آن که متوجه آحاد جامعه است و همچنین به دلیل پیامدهای نامطلوب اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا برای کسب و کارها، قرار شده است تا اجرای قانون جدید صدور چک به صورت مرحله‌ای و به صورت تدریجی انجام شود تا ضمن فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مستمر، زمینه ارتقای آگاهی آحاد جامعه از قواعد جدید چک میسر شود و در عین‌حال کمترین چالش و آثار منفی را برای صاحبان مشاغل و کسب و کارها به دنبال داشته باشد.