۰ نفر

تمهیدات کرونایی تا پایان آذر برقرار است

تشریح نحوه رسیدگی به امور بیمه شدگان تامین اجتماعی

۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۷
کد خبر: 483742
تشریح نحوه رسیدگی به امور بیمه شدگان تامین اجتماعی

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در پی آغاز اعمال محدودیت های جدید کرونایی، جزئیات کاملی از تمهیدات اتخاذ شده پیرامون رسیدگی به امور بیمه ای بیمه شدگان و کارفرمایان در آذرماه را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهدی شکوری ، در این باره اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا از اسفند تا اردیبهشت ماه، سازمان تامین اجتماعی تمهیداتی را به منظور جلوگیری از گسترش کرونا وضع کرد که شامل تعدادی خدمات متنوع در بخش بیمه ای از جمله تمدید دفترچه های خدمات درمانی و توقف جلسات پرتجمع بود.

وی افزود: اخیرا با گسترده تر شدن دامنه شیوع بیماری و در راستای تصمیمات ستاد ملی کرونا و اینکه استان ها در سه وضعیت قرمز، نارنجی و زرد قرار داده شده و اکثر استان ها دچار این بحران هستند؛ نظر مدیرعامل سازمان بر این بود که تمهیدات کرونایی در این برهه نیز تکرار و به نوعی تمدید شود.

تمهیدات کرونایی تا پایان آذر برقرار است

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بر این اساس جلسات و کمیسیون های پرتجمع که می توانند در انتقال بیماری موثر باشند، شناسایی شدند که در بخشنامه ابلاغ شده در روز چهارشنبه، ۲۸ آبان ماه قید شده اند. تاریخ اجرای این تصمیمات مقابله ای بازه یک ماهه آذر خواهد بود و تمهیدات کرونایی تا پایان آذرماه برقرار است.

تعویق برگزاری جلسات هیئت های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات

شکوری به روند برگزاری جلسات هیئت های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات در این مدت اشاره کرد و گفت: آن دسته از کارفرمایانی که قرار بود در موعدهای مقرر مراجعه کنند و پیگیر اعتراض حق بیمه شان بشوند، اطلاع رسانی و هماهنگی لازم از طریق پیامک و یا تماس تلفنی صورت پذیرفته و در جریان قرار گرفته اند که جلسه شان به زمان دیگری موکول شده است. روز گذشته هم بررسی کردیم و حتی یک کارفرما مراجعه غیرضرور به شعب نداشته است.

وی تاکید کرد: توقف این جلسات با توجه به شرایط خاصی که حاکم است عموما خللی در امور کارفرما ایجاد نمی کند؛ چه بسا به علت تاخیرهایی که برخی کارفرمایان در تسویه حساب دارند؛ این وقفه به وجود آمده به نفع کارفرما است و این تمهیدات بیشتر به نفع کارفرما است تا مانع از کارشان بشود.

توقف برگزاری کمیسیون های پزشکی و شورای پزشکی

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی همچنین با اشاره به روند حضور در کمیسیون های پزشکی و شورای پزشکی گفت:  افرادی را داریم که درگیر بیماری های منجر به از کارافتادگی و یا استراحت های طولانی مدت پزشکی می شوند و استراحت بالای دوماه باید توسط شورای پزشکی تایید شود. این افراد به علت بیماری مدتی بستری بوده اند و یا استراحت در منزل داشته اند و شرایط جسمانی شان طوری نیست که بخواهیم مجددا آنها را که رو به بهبودی می روند مجدد به سمت مراکز درمانی بفرستیم.

وی ادامه داد: این رفت و آمدها چه بسا باعث انتقال بیماری  بین افراد مختلف بشود. بنابراین تصمیم بجایی اتخاذ شد مبنی بر اینکه برگزاری جلسات را با توجه به وضعیت این افراد متوقف کنیم که اتفاق خوبی است و این توقف، تاخیر و مشکلی در ارائه خدمات به بیمه شدگان به دنبال نخواهد شد.

انعقاد قرارداد بیمه های اختیاری موکول به انجام معاینات پزشکی نیست

شکوری همچنین به وضعیت بیمه شدگانی که می خواهند به صورت اختیاری تحت پوشش قرار بگیرند اشاره و اظهار کرد: وقتی افراد برای دریافت بیمه هایی چون کارگران ساختمانی، رانندگان تاکسی و یا مشاغل آزاد، دانشجویی، زنان خانه دار و در کل بیمه های اختیاری با ماهیت غیراجباری تقاضا می دهند برای انجام معاینات پزشکی به مراکز درمانی معرفی می شوند تا احراز شود که از سلامت جسمانی برخوردار هستند یا خیر.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اما در این دوره، با این متقاضیان قرارداد می بندیم و تعهد می گیریم که در شرایط مناسب تری آنها را راهنمایی و به مراکز پزشکی معرفی کنیم. در واقع انعقاد قرارداد موکول به انجام معاینات پزشکی نیست. هرچند که این خدمت نیز تا ماه آینده و در قالب طرح ۳۰۷۰ کاملا غیرحضوری خواهد شد.

شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری

وی درباره استراحت های پزشکی و بیمه شدگانی که قصد دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری دارند نیز گفت: بسیاری از بیمه شدگان بیماری داشتند و اکنون قصد دارند غرامت دستمزد ایام بیماری بگیرند که این مورد هم نیازی به مراجعه حضوری ندارد و می توانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی اقدام و مدارک خود را بارگذاری کنند.

شکوری اضافه کرد: برای آنهایی که غرامت می گیرند قبلا تسهیلاتی درنظر گرفته بودیم مبنی بر اینکه بدون پروسه و انجام هرگونه تشریفاتی مدارکشان را بپذیرند. حتی گفتیم که اگر نیاز به تمدید دفترچه درمان دارند، چون کارفرما برایشان لیست ارسال نمی کند باید از ما غرامت دستمزد بیماری بگیرند؛ ما غرامت ایام بیماری را به آنها می پردازیم که اعتبار دفترچه به خودی خود تمدید شود و بتوانند از خدمات درمانی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: تا ۸۰ درصد غرامت ایام بیماری را به صورت علی الحساب می پردازیم و بعد از استراحت های پزشکی که فعلا منع کردیم جایی نروند، بعدا سرفرصت که شرایط عادی شد با تایید مدارک از سوی مراجع پزشکی، ۲۰ درصد مابقی پرداخت خواهد شد.

توقف یک ماهه بازرسی های ادواری

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه معمولا بازرسی های ادواری از کارگاه های مشمول تامین اجتماعی انجام می شود گفت: همچنین بازرسی هایی که به منظور احراز اشتغال بیمه قالیبافان، کارگران ساختمانی، بیمه بیکاری و ... انجام می شد نیز در این یک ماهه آذر متوقف شده است. علاوه بر این جلساتی که در داخل سازمان برگزار می شود اعم از کمیته های ادعای سابقه هم فعلا در این مقطع متوقف خواهد شد.

درخواست از مردم برای عدم مراجعه به شعب

این روزها را فرصت انجام کارهای معوقه بیمه ای ندانید

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در بخش پایانی سخنان خود توصیه هایی به بیمه شدگان و جامعه تحت پوشش داشت و اظهار کرد: با توجه به روند شیوع بیماری، فعالیت هایی که ضرورت حضور افراد را می طلبید به صورت موقت تعلیق شده است؛ تصمیمات ستاد ملی کرونا به جهت صیانت از سلامت بیمه شدگان اتخاذ شده است تا آمد و شدهای آنها در سطح شهر زمینه ساز بروز و شیوع بیماری و انتقال آن نباشد.

وی ادامه داد: از مردم خواهش می کنیم درنظر داشته باشند که این بازه زمانی یک ماهه، باید تا حدامکان درخانه بمانند و تردد کمتری داشته باشند. آنها نباید این زمان را به عنوان فرصت انجام کارهای معوقه بیمه ای شان در نظر گیرند و این ذهنیت را نداشته باشند که در این فرصت در شعب، پیگیر سوابق و بازنشستگی و ... بشوند. بلکه می توانند این کار را در آینده و یا به صورت غیرحضوری پیگیری کنند.

شکوری افزود: این محدودیت ها، نباید زمینه ای برای حضور در شعب باشد زیرا ارائه خدمت مستلزم حضور حداکثری کادر اجرایی و اداری نیز هست ولی به علت تصمیمات مربوط به کاهش حضور کارمندان، با کسری کادر اجرایی در شعب روبه رو هستیم و مراجعه مکرر و پرترافیک می تواند خدمات دهی را با مشکل مواجه کند و زمینه ساز شیوع بیماری بشود. از مردم درخواست می کنیم همراهی کنند که با کمک همدیگر این مسیر را طی کنیم و به سلامت از آن عبور کنیم.