۰ نفر

معاون اسبق بانک مرکزی مطرح کرد؛

کاهش قیمت ارز بعد از انتخابات آمریکا

۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۲۱:۳۵
کد خبر: 475307
کاهش قیمت ارز بعد از انتخابات آمریکا

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: در صورت برنده شدن هر نامزدی در انتخابات آمریکا، احتمال افزایش قیمت ارز کم خواهد بود و نگاه بنده به آینده بازار ارز کاهشی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سید کمال سیدعلی،‌ معاون ارزی اسبق بانک مرکزی درباره فعل‌ و انفعالات بازار ارز گفت: فارغ از افزایش نرخ ارز در طول سال و ماه‌های گذشته، از 25 شهریور تاکنون قیمت ارز حدود 25 درصد افزایش پیدا کرده است. روند امروزه بازار ارز نشان دهنده بی‌ثبات بودن این بازار است و به نظر افزایش دوباره قیمت ارز معنایی نخواهد داشت.

وی با اشاره به تأثیر تحولات سیاسی در افزایش اخیر نرخ ارز افزود: خبرهای مربوط به فعال‌سازی مکانیزم ماشه، مشکلات ارزی کشور و پول‌های مسدود شده در کشورهای عراق و چین، در افزایش نرخ ارز تأثیر بسزایی داشته است.

این کارشناس اقتصادی در حوزه نقش بازگشت ارز حاصل از صادرات در کاهش نرخ ارز در بازار اظهار داشت: ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به دلیل اینکه دارندگان آن روند افزایش ارز را ادامه‌دار پیش‌بینی می‌کنند، در برگرداندن آن با هدف فروش با قیمت بالاتر تعلل می‌کنند. معتقدم افزایش‌های اخیر در بازار ارز پایه‌های بنیادین ندارد و با انتظارات تورمی مرتبط است.

سیدعلی در پایان اظهار داشت: در صورت برنده شدن هر نامزدی در انتخابات پیش روی آمریکا، احتمال افزایش قیمت ارز کم خواهد بود و نگاه من به آینده بازار ارز کاهشی است. همین شرایط برای بازار طلا نیز به وجود خواهد آمد، چرا که با کاهش قیمت ارز حباب بازار سکه نیز خالی شده و قیمت طلا در بازارهای داخلی از تقویت ریال تأثیر می‌پذیرد.

گفتنی است، بازار ارز در ماه‌های اخیر با سپری کردن یک روند افزایشی، رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده و در بازار آزاد وارد کانال 30 هزار تومانی شده است. در این‌باره رئیس‌کل بانک مرکزی و کارشناسان حوزه ارزی با اشاره به تأثیر عوامل روانی و هیجانی بر نرخ‌های کنونی، نسبت به بروز حباب در بازار ارز و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار هشدار داده‌اند.