۰ نفر

آمادگی بانک توسعه صادرات برای رفع مشکلات تعهدارزی صادرکنندگان

۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۹
کد خبر: 473103
آمادگی بانک توسعه صادرات برای رفع مشکلات تعهدارزی صادرکنندگان

معاون بین الملل بانک توسعه صادرات ایران از آمادگی این بانک برای رفع مشکلات تعهد ارزی صادرکنندگانی که طی سال های پیش صادرات ریالی انجام داده اند، خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حمید رضا معبودی، افزود: در همین راستا به شعب بانک توسعه صادرات اعلام شده که فهرستی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان شناخته شده تولیدی که به خصوص در استان های مرزی فعالیت دارند را تهیه و ارسال کنند تا بتوانیم با رایزنی با بانک مرکزی مشکلات رفع تعهد ارزی سال های پیش را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان می توانند مسائل و ابهامات خود را در حوزه رفع تعهد ارزی به بانک توسعه صادرات ایران منعکس کنند، گفت: رفع مشکل صادرکنندگان در مسیر ایفای تعهدات ارزی، ضامن تداوم صادرات است.

معبودی با اشاره به مقررات بسته اخیر بانک مرکزی، گفت: همانطور که در این بسته اشاره شده صادرکنندگان می توانند ۲۰ درصد از درآمد صادراتی خود را به شکل اسکناس و ۸۰ درصد را به صورت حواله ارائه کنند و صادرکنندگانی که صاحب بنگاه تولیدی هستند می توانند ۳۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را صرف رفع نیاز وارداتی مجموعه تولیدی خود کرده و مابقی آن را به شکل حواله در بازار ثانویه به فروش برسانند.

معبودی ادامه داد: بر اساس اطلاعات دریافت شده از شعب بانک توسعه صادرات ایران تمامی صادرکنندگان اصلی و اصیل کشور نسبت به عودت ارزهای صادراتی خود پایبند هستند.

وی، بازگشت ارز صادراتی به کشور را ضامن تداوم تجارت و صادرات آتی دانست و افزود: عدم ایفای تعهد ارزی از سوی تعداد اندکی از صادرکنندگان نباید این شائبه را در جامعه ایجاد کند که این افراد تمایلی به بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور را ندارند.

وی گفت: بانک توسعه صادرات از تمام توان خود برای حل مشکلات عملیاتی و سامانه ای در حوزه رفع تعهد ارزی در حداقل زمان ممکن با هماهنگی با نهادهای سیاست گذار از جمله بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت استفاده می کند.

به گفته این مقام مسئول، بانک توسعه صادرات به شعب خود در سراسر کشور اعلام کرده تا چالشهای صادرکنندگان در مورد عدم همخوانی با بخشنامه‌های بانک مرکزی را به مرکز منتقل کنند تا با مکاتبه با این نهاد، رفع شود.

معبودی یادآور شد: به منظور بررسی دلایل عدم ایفای تعهد صادراتی به صورت منظم جلسات مختلفی با حضور مدیران شعب در سراسر کشور به صورت آنلاین برگزار می شود.

وی در ادامه به عمده مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان در حوزه رفع تعهد ارزی اشاره کرد و گفت: دریافت ریال به جای ارز تا ۱۶ مرداد ماه ۹۷ برای کشورهای عراق و افغانستان مستثنی بود اما پس از آن بر اساس سیاست های بانک مرکزی این روش منتفی شد.

معبودی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه صادرات در تراز تجاری کشور دیده شده و باید به شکل ارز نمایش داده شود لذا صادرکنندگان مکلفند ما به ازای صادرات خود یا واردات مورد نیاز کشور را انجام دهند و یا ارز حاصل از آن را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.