۰ نفر

مراقب تبلیغ وام‌های دروغین باشید

هشدار به متقاضیان وام قرض الحسنه

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۵
کد خبر: 470059
هشدار به متقاضیان وام قرض الحسنه

رئیس پلیس فتا استان قم گفت: تبلیغ وام بدون بهره یا کم‌بهره از سوی صندوق‌های قرض‌الحسنه قرآنی- فرهنگی در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی از شگردهای مجرمانه سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سرهنگ علی موالی با اشاره به اینکه برابر مجوزها و اساسنامه‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه که از سوی بانک مرکزی تهیه و تائید شده اجازه هیچ‌گونه تبلیغی ندارند، اظهار داشت: بیشتر این تبلیغات در فضای مجازی نه از سوی صندوق‌های قرض‌الحسنه بلکه از سوی مجرمان سایبری برای به دام انداختن شهروندان است.

وی افزود: برابر رصد و پایش این پلیس در فضای مجازی و برابر اعلام گزارش‌های مردمی، افرادی تحت عنوان موسسه‌ یا قرض‌الحسنه قرآنی – فرهنگی با درج عبارت جعلی «تحت نظارت بانک مرکزی» از طریق فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری از هم‌وطنان می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم ادامه داد: این افراد با ایجاد کانال و صفحه در فضای مجازی اقدام به تبلیغات در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه با سود 5 درصد در قبال اخذ وجه تأمین (سفته) و مدارک هویتی به ارزش مبلغ وام می‌کنند.

وی بیان کرد: متقاضیان تسهیلات مالی پس از مواجهه با این‌گونه تبلیغات در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی متأسفانه اقدام به تکمیل فرم، ارسال مدارک و پرداخت مبالغی پول به افراد سودجو می‌کنند.

سرهنگ موالی با تأکید بر پیگیری‌های پلیس در خصوص برخورد با این‌گونه افراد کلاهبردار گفت: با تحقیقات تکمیلی و با توجه به استعلام صورت گرفته از بانک مرکزی مشخص شد این‌گونه موسسه‌ها فاقد مجوز قانونی می‌باشند لذا تعدادی از این نمونه آگهی‌ها که با سوءاستفاده از نیاز مردم و جلب اعتماد آن‌ها، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند شناسایی و اقدامات تکمیلی پلیس و قضایی در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: صرفاً به علت اینکه موسسه‌ای تحت عنوان قرض‌الحسنه مذهبی یا فرهنگی بدون مجوز در فضای مجازی فعالیت می‌کند، دلیل کافی برای اعتماد به آن نیست و امکان دارد از اوراق هویتی فرد دیگری سوءاستفاده کنند یا حتی از کارت اجاره‌ای جهت کلاهبرداری استفاده نمایند.

رئیس پلیس فتا استان قم توصیه کرد: با توجه به اینکه هویت افراد در فضای مجازی کاملاً ناشناخته است، شهروندان به‌هیچ‌عنوان به این‌گونه تبلیغات در فضای مجازی، اعتماد نکنند، بهتر است دریافت هرگونه تسهیلات را از مسیر قانونی و مراجعه به مؤسسات مالی معتبر اقدام و از خریدوفروش تسهیلات در فضای مجازی خودداری کنند.

سرهنگ موالی با اشاره به گستردگی حوزه‌های مختلف فضای مجازی، ایمن‌سازی این فضا نیازمند همکاری و تعامل و همراهی مردم است لذا شهروندان ضمن جدی گرفتن هشدارهای سایبری پلیس در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا Cyberpolice.ir بخش گزارش‌ها مردمی گزارش کنند.